innekatt/utekatt?
skrev ett långt inlägg som försvann, så börjar om.
Jag har en sexårig, steriliserad honkatt av rasen Sibirisk katt som då jag bodde hemma hos mina föräldrar var utekatt.
Nu bor jag i lägenhet och oftast vill hon inte gå ut, men i perioder vill hon det och då går vi ut i sele så att hon lär känna området så att jag så småningom kan ha henne som utekatt även här.
problem nr 1 är att hon reagerar extremt mycket på andra katter. Hon har hos mina föräldrar, så vitt jag vet, aldrig hamnat i bråk med någon annan katt. Men här finns det en del andra katter, och även om de bara syns på avstånd då vi är ute så börjar hon fräsa och resa ragg osv. Igår började hon skrika när hon satt i fönstret och såg en annan katt utanför. Till slut fick jag dra ner persiennerna då hon fortsatte att fräsa, även efter att katten gått.
Mot människor (och även vissa hundar), är hon den snällaste, mysigaste och mest sociala katten någonsin. En riktigt knäkatt som alltid ska vara med när man har folk över.
Det andra problemet är att mina föräldrar bor relativt nära, ca 15-20 min gångavstånd. Jag är rädd för att släppa ut henne själv och riskera att hon tar sig hem till dem, då man måste korsa en ganska stor väg med mycket bilar för att komma dit.
Så min fråga är om det skulle vara riskfritt att släppa ut henne själv?
Och dessutom undrar jag om det är vanligt för katter att reagera så oerhört mycket på andra katter som hon gör när hon är här?
Absolut inte släppa ut henne. Du har själv tagit upp problemen och bor man i lägenhet så är det inte kattvänligt. De andra katterna har redan sitt revir där så risken är stor att hon blir svårt skadad. Dessutom så kan hon mycket väl gå hem till dina föräldrar.
Håller med #1.
Sen har jag hört att sterilisering inte skyddar till 100% mot dräktighet utan det är kastrering som gäller.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#2 Sterilisering utförs aldrig men är 100% då äggledarna klipps av men katten löper fortfarande. Det heter kastrering på både hanar och honor och är det enda som görs.
Förutom det som #1 nämner så är det inte säkert att bostadsrättsföreningen/hyresvärden tillåter lösspringande katter i sitt område. Här är det inte tillåtet i alla fall men trots det så är det en som har sin katt ute, hon har dock fått varning/ar då den gör sina behov i rabatterna och i sandlådorna.
#4 Mycket bra. Ts du måste även ta kontakt med hyresvärd/förening för att fråga först också. Men som sagt, bor man i ett bostadsområde så är man inte rädd om sin katt om man släpper den lös.
Ett annat stort problem man har när man bor i ett bostadsområde, speciellt om katten är social. Är att man aldrig vet vad andra människor hittar på. Om katten är orädd för främlingar och går fram till dem kan de allt från att kattnappa henne till att göra henne illa.
Visst kan katter träffa på folk även om man bor i hus, men antalet människor är mer koncentrerat i ett bostadsområde.
Det kan även hända att katten river eller biter ett barn som kanske är för hårdhänt mot henne och då får man föräldrarna på sig.
Att släppa ut en katt ensam i ett bostadsområde är förenat med en hel hög med problem.

Fortsätt med koppelpromenader så blir katten nöjd och du slipper oroa dej för allt som kan hända om katten släpps på fri tass.
#6 Jättebra skrivet! 👍
Dogs is my world ♥