Har du en röd katt?
Ovanligt med en röd hona. :) Supersöt i alla fall!
jätte sööööt!!!!
#1 Ja, hon var den enda honan i en kull om 5 röda hanar :)
Vilka söta :D
i min katts (#3) kull var de 4. två röda pojkar o en röd hona o en mörkgrå skäldpaddshona ;)
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
#6 okej ^^ inte så insatt i färger hos katter förutom att jag vet att sköldpaddsfärgade endast är honor, men visste inte att det var "svårt" att få röda honor innan Arwens uppfödare sa det :)
Vi hade en kull där två röda blev honor. Och haft en kull med en röd/creme/svart hane han var sköldpaddsfärgad.
Http://minfyrbenta.wordpress.com
#8 Hanen lät som han blev riktigt fin :)
Min grabb, Göte, 9 månader gammal :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
är det inte så med att det endast är hanar som kan bli helröda utan nått vitt ?^^
// Claudia Bertheau
#13 Har ingen aning faktiskt, något att ta reda på kanske :)
Mio, min Mio 🐱
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
#13 nej, jag har haft en röd honkatt för några år sedan, hon var rödtigrerad utan vitt :) Min mamma har en röd kastrerad hankatt på 1,5 år. Har tyvärr ingen bild på honom i mobilen..
#18 hm,, vi får spinna vidare på det ;) kan ju finnas enstaka en då x)
// Claudia Bertheau
#19 Katter har 2 färger, rött och svart, färgen lägger sig i x kromosomen och iom att honan har 2 x kromosomer så ärver honan 2 färganlag, det är därför dom kan bli skölspaddsfärgade, dvs både röda och svarta samtidigt, medans hanen, som bara har en x kromosom, bara ärver en färg, antingen av mamman eller pappan.
Och då blir det lite statestik, med en röd pappa och en svart mamma så får du bara paddor bland honorna, med en paddmamma och en röd pappa så ökar chanserna för rött, men risken är fortfarande att honorna blir paddor, och med 2 röda föräldrar så blir alla ungar röda, 2 svarta så blir alla ungar svarta.
hanen kommer alltid bli antingen eller vilket gör att det blir statistiskt mer sannorlikt att du får en röd hane än en röd hona. (eller ja, du kan få en paddfärgade hane, vilket brukar bero på en kromosom-mutation, och brukar nästan alltid vara sterila)
Medarbetare på Datorspel I Fokus
#20 men den kullen som min katt var i var det 4 röda varav en hona, mamman var mörkgrå tigrerad o tror hon var padda med mycket få fläckar. den honan som var där då ärvde en röd från mamman o en röd från pappan då ;)
// Claudia Bertheau
#21 yes, som sagt i #20 så är det är chansen är att man får en röd hona med den kombinationen men det är 50/50 för hanarna =)
#22 hur menar du om 50/50 för hanarna ?^^
// Claudia Bertheau
#22 räknade lite fel i mitt huvud, men ja, det borde vara en 66% chans att få en röd hane av den kombinationen, men en 56% att det blir en röd hona
#24 vad hade de ananrs kunnat bli ? grå tigrerad som hon var ?^^
// Claudia Bertheau
#25 jag har inte koll på mönster, men grå (även refererat till som blå) är egentligen en "utblandad svart" som orsakas av en egen gen oberoende av färg som kallas dilution som är en recessiv gen, din hona hade aldrig kunnat bli blå nej, hanarna skulle ev kunnat det (eller bli svarta), men bara om pappan också bar dilution (antingen dolt eller synligt) , om han gjorde det så hade alla ungarna också kunnat bli créme.
EDIT: börjar bli lite väl OT, skapa gärna en ny tråd om du vill fråga mer, ska inte störa eran fina bildtråd mer ;)
Räknas creme? Det är ju en nyans av röd! 😃
Min Simba är en röd liten skogskatt ^.^
Kallar honom för skogskatt eftersom han verkligen älskar skogen och alltid kommer hem med en doft av mossa och jord i pälsen.
För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?
Alla har så fina kissar :)
Creme färgade kan få räknas in med :)
#7 Det finns sköldpaddsfärgade hannar, men det är extremt ovanligt, då det beror på ett fel i genuppsättningen. De är dessutom alltid sterila.
Detta med sköldpaddshanar, för att ha båda färgerna så måste djuret ha två X kromosomer så hanarna som är sköldpadd har XXY. Som #20 sa. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Mina röda killar. Leo som ligger ner och Tiger som nosar på honom.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Har en röding hemma, hane, född i en kull med totalt 2 hanar och en hona, samtliga röda.
Mamman är padd-färgad, pappan vet jag inte, då kissarna är född i ett stall. Pappan måste ha varit långhårig iaf, då alla ungarna blev långhåriga och mamman är korthårig.
Har ingen bild på vår Tiger på datorn, laddar upp senare =)
Älskar rödningar, har en liten Polly här hemma 🙂
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Oj, bilden blev lite konstig :)
Här är vår älskade rödvita Lorentz som dog för snart 1 år sedan. Han hade en enorm svans.

/Maria
Ny väckt Olle :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Har två kastrerade hankatter men kan inte ladda från mobilen.
Gi in på min profil
För att se mina kullar.