Huskatten fäller. Tips på borste e d
Det är vår och min korthåriga huskatt har börjat tappa vinterpälsen.
Gamla katten var lite halvlånghårig. Han älskade att bli "klappad" med en handske med gumminoppor som de lösa håren fastade i. Nya katten tycker att den är hemsk.
Har ni några bra tips på borste, kam eller annat som fungerar att borsta henne med nu när hon fäller?
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
En furminator kanske? Funkar jättebra på vår hund som fäller 🙂
En karda avsedd för katt kanske? Fungera jättebra på min korthåriga huskatt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag har prövat en borste med "små krokar" men den fungerar sådär. Pälsen är ganska kort med väldigt mjuka hårstrån, så det känns inte som man kommer in i pälsen utan mest borstar utanpå. 
Jag får titta på en Furminator när jag kommer till zooaffären på tisdag. Jag trodde annars att de fungerade bäst på långhåriga katter?
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
#4 Jag tycker att den funkar bra även på korthår, överlägset den bästa "borsten" jag prövat 🙂
Furminatorn är jättebra både på korthår pch långhår. Använt vår på båda sorterna och lilla korthåriga katten släppte mer hår än jag trodde möjlligt. 🙂
Dammsug katten! Haha nej bara skoja 😂Dock funkar det bra på min döva kisse, bara köra på långt varav så den tar med sig de lösa håren. Supersmidigt! 😎
Ni övertygade mig. Jag köpte en Furminator i veckan, och den fungerar bra på hennes päls! Katten själv är inte jätteförtjust, men accepterar den en liten stund i taget. Det kommer att bli bra, bara jag är lite envis och vänjer henne vid att bli kammad. Hon är nog lite van att få bestämma själv i vanliga fall… 
Tack för tipsen!
Jag fick ett tips i en annan tråd om att det var bra att ta bort katthår från möbler mm med en fuktad wettexduk.
Eftersom katten fortfarande är lite tveksam till att bli borstad testade jag att använda wettexduken direkt på katten. Det fungerade jättebra, och hon njuter när jag "torkar" bort löst hår, och mer och mer hår följer med när jag hållit på en stund. Det är väl en fördel att hon är riktigt korthårig förstås. Jag kompletterar fortfarande med Furminatorn ibland.

Borsta katten som vanligt, blöt sedan händerna lite och dra försiktigt genom katten päls.
Hjälper till hyfsat bra :)
#9 Zulu. Du har helt rätt. Fuktiga händer tar med sig en hel del hår också.
Wettexduken var bra eftersom den håller sig fuktig längre stund än bara händerna. Och det är så roligt att se hur hela katten njuter när jag "torkar" av henne med en varmljummen duk. Det påminner kanske lite om att bli tvättad av kattmamman?

Fin katt du ha :-)
#11 mommo 12
Tackar! Hon är jättemysig! ❤️🐱