Vår katt är slö på att leka
Vår katt, Lucy 6 år, är en norsk skogskatt/bondkatt blandras och är riktigt slö på att leka. Hon gillar att leka, men hon är ganska svår att få igång, så att säga. Hon är innekatt och vi försöker så gott vi kan med att stimulera henne på alla sätt och vis. Då och då kör vi lite klickerträning med henne och vi försöker leka varje dag så länge och ofta det bara går.
Som sagt, hon gillar att leka, men är väldigt slö på det. Vi har en sådan vift leksak som kallas Da Bird, som hon älskar att leka med. Men allt som ofta, så kan hon bara ligga där på golvet och stirra runt omkring sig medan man försöker göra henne nyfiken på leksaken. När man leker med henne, så kan hon gå från hyper till helt ointresseard och börja lukta på på grejer istället. Vi försöker verkligen att leka med henne, men man tappar själv lusten när hon är sådär passiv. Vi har olika leksaker som vi har testat och som hon gillar, men leksakerna verkar alltid mest roliga i början. Vi brukar även hälla på lite kattmynta på leksakerna, vilket funkar ibland.
Finns det något sätt att få henne mer leksugen, eller det kanske bara så hon är?
TS, att en katt går från hyper till att göra en avledande manöver är fullt normalt. Så gör katter när de jagar och att sätta sig och slicka sig är ett sätt för dem att 'tänka efter' när de inte riktigt vet hur de ska göra. Jag kan rekommendera dig att läsa litet om katters beteende för att du ska få större förståelse för din katts sätt att leka. Leken är inte en lek, utan en simulerad jakt och då är det kattens jaktbeteende som triggas.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Tack för svar!
Okej, men är det vanligt att katten ibland bara kan sitta där utan att ens bry sig om att leka? Jag kan stå där och vifta och hålla på ett tag utan att hon bryr sig nämvärt. Dock så blir allt direkt super intressant ifall leksaken försvinner ur hennes synfält. Jag vet vad hon gillar för lekar men problemet är att hon kan vara svår att få igång. Efter att man har försökt ett tag, så kan hon gå och äta istället, haha. Vill så gärna få henne att röra på sig. Och ja, jag visste att katter jagar när de leker, men tack ändå :).
Lek innan utfodring. Jakt = mat. Det kan öka anledning att jaga. Och du kan köpa DaBird påfyllningar som liknar en liten mus och dra längs golvet istället. Din katt kanske helt enkelt är mer en musjägare än en fågeljägare. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#2 Om du vet vad hon gillar för lekar och hur du får igång henne så är det främst ditt tålamod som behöver utvecklas. Katten jagar på sitt sätt och du får anpassa dig.
#3 Det gör jag. Men trots jag leker med henne innan maten, så är hon lat och seg, haha. Ska köpa fler påfyllningar till Da Bird! Kanske det, hon älskar sina möss. :)
#4 Hm, jo, det kanske är så. :) Får väl jobba på det! Tack för svar!
Icewolf88 Jag tror att din katt har det bra med en matte som oroar sig i onödan 😉. Gillar engagerade djurägare!