Banta ner katten
Min katt väger alldeles för mycket och behöver gå ner ca 2 kg. Har provat olika viktreducerande torrfoder men katten blir odräglig och jamar och klampar på mig dag som natt. Går jag inte upp och ger han mat fortsätter han till barnen och slutligen maken. Jag testar nu barf för att se om det blir bättre. Men finns det något annat sätt? Idéer?
Lek MASSOR och aktivera katten tills den nästan stupar - så gjorde jag med min =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Aktivera honom/henne mycket så att katten får motion.
Kanske skaffa en kompis? Min gamle katt Moritz har blivit så smal och fin sedan han fick en kattungevän och det är full fart när det gäller lek.
/Maria
Problemet är att han inte funkar med andra katter och är vansinnigt svårroad!
Du får aldrig ner en katt på torrfoder. Detta med light, kastratmat och dyl är bara ett försäljningsknep och dessa foder innehåller oftast ännu mer spannmål=kolhydrater=socker=fetma.
Ge enbart blötmat så kommer katten få en bra vikt. En av de bästa blötmatssorterna är Mjau
#4 Ts har skrivit att de använder Barf nu - inte torrfoder 😉
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Vilka bra svar! Jag har precis börjat med barf men måste tillstå att det är ju lite krångligt och osäkert om vad som ska vara i. Om mjau är lika bra så skulle det vara smidigare. Men han är lite kinkig när det kommer till blötfoder.
Ska man barfa sin katt så är det oerhört viktigt att man kan det. Det är massor att sätta sig in i med viss procent på hjärta lever mm. annars får katten bristsjukdomar.
Hm, så antingen får jag lära mig det eller hoppas att han gillar mjau!
Jag tror att BARF är en väldigt bra idé, så prova att lära dig mer! Det finns en iFokussida om BARF, och många där är duktiga och kan ge råd och tips.
http://barf.ifokus.se
Jag började lite försiktigt med min katt, men det har tagit tvärstopp tyvärr. Hon äter inget annat rått än kyckling för tillfället. 😕
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen