Hennes beteende?
Ska ta hem en katt från katthemmet nästa vecka och har några frågor angående hennes beteende! Första 2-3 gångerna jag träffade henne så va hon väldigt tillbaka dragen men fick klappa lite på henne men för de mesta kloade hon mig eller skulle smaka på mina händer. Nu får jag iaf efter att ha varit och hälsa på henne ca 7 gånger klappa henne utan att hon kloar mig. Hon har suttit i mitt knä några gånger vilket hon inte gjort på någon på katthemmet sen hon kom och de va i våras. Hon har även strukit sig mot mig ett antal gånger men kurrar inte eller står och trampar när jag klappar henne. Men till mina funderingar, kommer hon sluta helt med kloandet mot mig när hon kommer hem till mig och får mer aktivering eller kommer hon fortsätta? Bitandet störs jag inte av då de bara är kärleksbett väldigt löst. Men inte jätte kul att få händerna sönder klösta när man ska försöka ge henne godis eller leka med henne eller nåt annat. Kanske ska berätta att hon kommer vara innekatt men har köpt stort katt träd och många leksaker och ska träna henne så vi kan gå på promenad ute.
Klipp hennes klor så gör det inte så mycket. Beteendet kan man aldrig säga innan om det kommer att förbli.
Det är ganska vanligt att katter tar i lite för mycket av olika anledningar. Det är vanligt om dom tidigare varit hemlösa eller inte hanterats av människor så mycket, och inte är vana vid händer. Det är också vanligare om katten är ung och inte riktigt fått koll på hur mycket den tar i. Jag adopterade en halvårsgammal katt som varit hemlös och hon råkade bita min sambo i fingret när han gav henne en godis. Hon tog också i ganska hårt med klorna i händerna när man gav henne saker. Men det där försvann ganska snabbt, impulskontrollen var väl inte så utvecklad och hon blev så till sig helt enkelt! Det var liksom aldrig att hon försökte rivas eller bita utan hon hade inte koll bara, stackarn :)
Låter som om din blivande katt också är ganska intensiv när hon får uppmärksamhet, kärleksbetten tyder på att hon går igång och gillar dig ;-) Skulle tipsa dig att försöka vänja kissen vid regelbunden kloklippning och sen inte ge små godisbitar direkt med fingrarna, i början. Lägg hellre i handen så får hon fiska upp godiset själv. Det viktiga är ju samspelet mellan er. Det där ordnar sig! Lycka till, vad skojigt med kisse!
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
#3 Kan berätta att jag tog hem henne i onsdags em och redan när dom från katthemmet hade gått hoppade hon upp i soffan och skulle buffa på mig och gosa och kurrade som bara den!
Hon har även slutat kloas nästan helt, hon kan göra de någon gång ibland eller när hon blir riktigt bussugen men annars gör hon de inte alls. Hon bits lite ibland men inte hårt alls, hon gillar att smaka på mina stortår ibland och tycker de är riktigt gulligt.
Har fått kolla på henne tänder en gång och försökt att ta så mycket som möjligt på hennes tassar och vi gör framsteg. Men hon är helt underbar!
Hon ska gärna sova med en på nätterna, har vaknat flera gånger att hon ligger väldigt nära så jag måste flytta in för att hon ska få plats. Men hon är verkligen en drömkatt! :)
Igår låg hon och sov bredvid mig i soffan och råkade somna på kvällen och när jag vakna någon timma senare så ligger hon och sover på min mage ^^
Åh det låter ju klockrent TS! Sååå mysigt :)
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter