Konstigt beteende!
Min jourhems katt som jag tog hem för några veckor sedan nu har ett väldigt konstigt beteende för sig då och då. Varje gång hon går till lådan så krafsar hon först runt sen gör de hon ska men sen när hon ska krafsa sand över så krafsar hon på väggen eller utanför lådan och tror de ska täckas över. Och ibland även när hon har ätit eller bara helt utan anledning så kan hon sätta sig och krafsa på golvet som om hon tror att hon gräver.
Men kan ändå inte släppa att hon krafsar på väggen bredvid lådan? :O
Kan de bero på att min kattlåda är för liten eller är de bara så hon är?
Min dam krafsar 90% av gångerna enbart utanför lådan, sedan krafsar hon över matrester, kräkpölar och i princip allt hon tycker luktar lite konstigt så jag tror nog inte att du behöver oroa dig för det
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
#1 okej va bra, har aldrig sett min killes två katter göra nåt liknande.
För hon krafsar liksom inte ens över de hon gör i lådan men är väl bara jag som är nojlig xd
Det där känner man ingen. Att täcka över sin mat är för att andra inte ska känna av lukten av maten därmed få ha maten i fred. Kattlådan är ett försök att dölja sin lukt med genom gräva över men eftersom katten river på lådans kant så antar jag att hon täcker över dåligt ;) Våran katt gjorde så sen skaffa jag en större låda och då river han mer över sanden men alltid vid avslut river han på lådans kant.
#3 Hon gräver inte i sanden alls när hon ska täcka över utan på golvet bredvid eller på väggen :o
Min dam gräver över pinket oftast, men skiten ligger alltid kvar och stinker tills min hankatt tycker att de ska grävas över eller jag tar bort det
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
5 Det är för att hon antagligen vill signalera till andra katter att hon bor där.