Katter sprider aggressiv bakterie
Kan ju vara ngt. att tänka på. Alla djurägare borde dessutom, definitivt se till att ha tagit stelkrampsvaccinationer. Speciell de som har djur som vistats utomhus.
"Så gott som alla katter bär på bakterien Pasteurella. Bakteriefloran i katternas munhåla består till 90 procent av denna aggressiva bakterie, som mycket snabbt kan utveckla infektion hos människor om katten rivs eller bits."
http://www.svt.se/nyheter/sverige/katter-sprider-aggressiv-bakterie
Ingen höjdare att drabbas - som t.ex. personen på bilden i artikeln.
//L
Usch då, det visste jag inte. Är full av rivsår just nu från min kattungen som jag räddat. Hon föddes utomhus under en lada. Men inte fått infektion iallafall.
Ja, känner bland annat en, vars katt fastnat med svansen i en kattlucka och som bet honom då han skulle hjälpa den loss. Han blev biten i tummen och dagen efter var tummen gigantisk och infekterad och det gick så illa att han aldrig kommer få tillbaka rörligheten i den, så absolut att man ska vara försiktig med kattbett och gärna söka vård snabbt.
Såg på tv idag… Inga fina skador det inte :/ Tur att man aldrig fått något sådant fast man blivit riven tusentals gånger.
Ett liv utan djur är inte värt att leva
Risken är säkert inte stor, bakterier finns överallt, men för den skull behöver man inte bli sjuk.
Beck-Friis uttrycker det bra i slutet av artikeln tycker jag. Man ska inte vara rädd för katter, men uppstår en situation ska man hantera den rätt.
och: "Han menar dessutom att vi människor är värre smittkällor än katterna."
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ja, nog har jag blivit riven oräkneliga ggr. (utomhusgående katter) - men klarat mig åxå. Så nu e man väl immun kanske?👍
//L
"– Man ska vara medveten om att det finns en stor risk att bli infekterad om man rivs. Det sker i ungefär hälften av fallen." Fin formulering där, trodde det var den som blev riven som låg illa till… Skämt åsido, detdär tror jag vad jag vill om. Rivsår tillhör vardagen för mig, och nog har jag fått några redigt djupa som jag inte gjort något åt. Det enda jag har råkat ut för på mina 27 år som kattägare är en ärtstor varböld på armen. Tömde den, sköljde ur och så var det bra med det. Hälften av fallen, pyttsan heller…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#6 Haha, där ser man att man ska dra in klorna när man rivs! 😃
Tror faktiskt inte heller på den där siffran. Det måste vara väldigt sällan det händer något otrevligt i förhållande till alla skavanker som uppstår.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag tror inte heller på siffran om rivsår. Tycker kattägare blir rivna stup i ett. Betten är mycket värre i så fall, för de jag vet som blivit bitna har fått ganska vidriga infektioner.
Jag har fått rejäla rivsår många gånger med aldrig någon infektion.
Däremot fick min man rosfeber av kattbett för flera år sedan. Hela låret blev rött och svullnade upp.
/Maria
Jag har fått ett otal rivsår av katter. Är de lite djupare brukar jag tvätta rent och dränka in med jodopax, är de ytliga så brukar jag bara tvätta rent som vanligt. Senast jag blev riven var under en dust med en mycket ovillig katt som tyckte att min hand var jättebra att attackera. Men de såren har läkt hur fint som helst. Däremot om jag blev biten skulle jag tvätta så gott jag kan och sedan uppsöka sjukvård.
tycker det svider efter ett kattbett, även om det inte gått igenom. Brukar säga till ungarna att tvätta händerna noga efter. Men rivsår verkar ju läka som de ska.
Tor inte ett dugg på detta. Fanns det minsta lilla risk så hade jag blivit dundersjuk och dött på kuppen för länge sedan. Alla mina jourkatter är fd hemlösingar och de får dagligen massor med pussar mitt på munnen av mig 😃
#12 - Tja…en del gillar ju att leva farligt. Hoppas katterna överlever dina pussar.🙂
Alla bett som penetrerar huden kan vara farliga - människobett är heller inget att leka med…
http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Manniskobett/?ar=True
//L
# 13 Jag försöker borsta tänderna innan jag pussar dom 😃, På mitt arbete sätts endast antibiotika in när bettet är nära en led eller i en led.