Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 3013 ggr
Emelie-E
0

Varför gör han så?

Har en kattunge hemma på ca 16-17 veckor och han äter verkligen allt! Kan inte ha något liggandes framme på bänken utan att han är på och äter det. Spelar ingen roll vad det är. Går det att äta så försöker han äta det också. I natt har han roat sig med att bita sönder en brödpåse och äta en massa bröd. Har börjat plocka undan allt ätbart från bänkarna men igår kväll glömde jag så klart den där påsen med bröd kvar på bänken. Har två katter till och lillkatt har ju tyvärr lärt dessa två, eller framförallt den ena katten att hoppa upp på bänkar och äta det som finns där. Den äldre katten är ju dock inte lika dum och tuggar i sig hela påsar med bröd utan han slickar på tallrikar och äter rester om det skulle finnas sådant. Vad kan man göra för att få stopp på detta? Så fort vi ser någon katt på bänken så jagar vi ju så klart ner dem. Är inte roligt alls att inte kunna ha tex bröd liggandes framme då vi har helt galet ont om skåp och lådor där sånt kan ligga ostört. Sen undrar jag varför han verkligen äter allt han får tag på? Har inte varit med om någon katt som äter allt och är så envis, det hjälper ju inte hur mycket man än säger till honom. Han hoppar upp ändå.

[cicoccabim]
0

Känner igen mig! Har ett busfrö här hemma, och jag tror att beror på att hon är så rackarns envis och framförallt nyfiken…. har numera inget ätbart framme, och måste vakta min egen mat om jag äter i soffan. 

Hon snodde just en bit melon…… knaskisse!

VildaVittra
0

Vissa katter är så där, min ena katt har till och med lärt sig att öppna skåpluckorna och då har jag sådana där snabelhandtag som man måste dra ner för att luckan ska gå upp. 

De har även öppnat ugnen när den var igång, så har fått kattsäkra luckan genom att ha en femkilos tyngd framför den (har en bänkspis).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

cattisa
1

Katter verkar ofta tycka att det är roligare att äta något de har fångat själv ( t ex en bit bröd) än något som serverats i deras matskål!

Min gamla katt lyckades knycka en liten bit halvtorrt bröd som vi lagt framför nosen på hunden en gång. Han satt jättestolt och åt upp brödkanten. Hade vi lagt samma brödkant i matskålen hade katten aldrig ätit den. 😃❤️

Titta om du kan hitta någon fin brödburk som går att stänga som kan stå framme.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Yanni3
0

Min herre levde sina två första år hos en missbrukare där han och hans syster fick hitta mat själva för att överleva. Jag köpte dom av en djurjour som hade tagit hand om dom och idag 8 ½ år senare kan jag fortfarande inte ha ngt av mjukplast framme då han biter sönder de direkt. Han öppnar även skåps luckor och ibland drar han även ut sopor om han lyckas ta sig in till sop påsen. =/

pv60
0

En del av den spännande jakten kanske. Vår minsta älskar att dra in möss och leka med, daggmaskar, flugor, jaga och putta toarullar och smita iväg med ena strumpan när man ska klä sig. Jag tror att de behöver lite jakt och spänning för att må bra, helt enkelt.

IceJossan
0

Jag funderar också på vad för mat han får? Och hur mycket? Nog för att detta beteende låter som maniska otyg, men hans mat kan ändå spela roll.

Wony
0

Vår ena katt slickar rent tallrikar, ligger det t ex köttrester i soppåsen så äter han ut dem och drar med sig sina byten över halva köket… Han bara är sådan. I princip allt går ner. En gång låg han, väldigt nöjd och stolt, och åt på en bit potatisklyfta. 🤔

Emelie-E
0

Även om han bara är sån så är det ibland lite jobbigt att behöva tänka framåt hela tiden. Verkligen inget får ligga framme! Han fixade en brakmiddag för sig själv och våra två andra katter häromveckan, en riktigt stor köttbit lyckades han få tag på som låg framme under grejer för att den skulle tina. Inte ett spår efter den köttbiten fanns någonstans så allt gick verkligen åt.. Sonen hade några godisbitar framme i en skål över natten, de var borta morgonen efter. Några hittade jag under soffan - han hade lekt med dem, men har hittat långt i från alla :p Igår såg jag ett glas liggandes på golvet. I det glaset var det mjölk men inte ens det fick vara ifred. Och inte ett spår efter mjölken har jag sett.. Eftersom han är så nyfiken på allt och äter allt, finns det något som en katt verkligen inte ska äta, som de blir dåliga av? Vill ju inte att han blir dålig bara för att han verkar vara ett matvrak. #6 han får torrfoder för kattungar men även de vuxnas mat slinker ner. Blötmat får de så ofta som möjligt. Men inte när han har käkat en massa annan mat han inte ska äta, vill inte att han ska bli en tjockis :)

Wony
0

#8 Vet att lök, vitlök och potatis inte är så bra, sedan är ju choklad giftigt också. Tilagade ben är inte heller bra.

IceJossan
0

#8 Okej, vem VILKEN mat får han, alltså märke? Det är det jag menar att det kan spela stor roll eftersom det är enorm skillnad på mat och mat.

[cicoccabim]
0

#8 avokado är också farligt för katter. Och jordgubbar (har jag hört- min katt plockar själv björnbär och hallon från busken….. har fått dubbelkolla vilka bär som är ofarliga). Vindruvor och russin är inte bra om han äter. Tillagade ben är skörare än råa ben- tillagade flisar sig lätt i vassa benbitar som kan skada mage/tarm. Råa ben är normalt sett ingen fara för honom att äta.  Mat med mycket salt i kan göra att de mår illa och kräks, undvik därför mörade kycklingdelar. 

#10 min katt får BARF, och trots att hon får den mängd hon ska ha för att ha normalvikt så knycker hon mat. Men hon var mer obstinat när hon fick torrfoder- så en mer köttrik diet kan påverka.

[cicoccabim]
0

#8 jag får tina all mat i ett köksskåp. Hon snor det annars….. det är nog bara att inse att du, liksom jag, har en mattjuv. 

En vän var kattvakt (hemma hos sig själv) när min katt var 7 månader, vännen har själv katt, men hon var inte beredd på denna kisse….. numera skojar vi om att "mjuk pepparkaka kan man ju inte baka när den katten är i närheten!" (katten  satt glatt och åt av den nybakade kakan som låg på diskbänken för att svalna för garnering….. sedan låg det inte mer mat framme hos dem så länge katten var där…. )🙂

Jourhemmet
1

Jag undrar också vad för märke på fodret katten får. Det är väl inte så svårt att lägga undan all mat så att den inte äter av den??

emmieswords
0

Menar du? Min kattunge skall kastreras och hon äter allt i matväg till och med min glutenfria Pasta :P Så det är tydligen vanligt :P ( hon är ofs hittekatt o har inte haft så mkt att äta innnan som nu <3

[Thiah]
0

#13 ibland kan det nog vara det. Min ena katt tar mat ur väskor bland annat.