Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 3275 ggr
C.Tellne
0

Tandsten

Hej alla!

Skulle vilja ha lite råd, men dock be om att det ska hållas till fakta.

Det är så att jag har två katter som bara äter Mjua blötmat, och godis såklart! Frågan jag har är om att dom båda, men mest den mindre katten (hon är äldst) har fått rikligt med tandsten, Detta ska tas bort!, jag trodde att om man gav blötmat så minskade man eller helt inte fick tandsten? 

Visst finns det torrfoder mot tandsten? Men hur fungerar det och varför? Är det då inte som vanligt torrfoder?

Är det något annat jag kan tänkas göra för att få bort eller minska på tandstenen? Då menar jag inte att man far till vet. en gång i halvåret/året. Vill helst ge blötmat. 
Borsta tänderna på mina katter behöver ni inte ge som förslag, jag har försökt och försökt. Men dom vill helt enkelt inte.

Är det så att det kan minskas om katterna dricker mera vatten?

Hoppas någon har nå bra svar! 😇

Fridaaaa
5

Torrfoder hjälper inte mot tandsten. 

Hur vidare lätt en katt för tandsten eller ej är individuellt. Spelar ingen roll om katten får mjukmat eller torrfoder.

Bra förebyggande mot tandsten, vad jag hört, är bland annat kycklingvingar, så katten har något att "Jobba" med så att säga.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[rumelle]
2

Jag kan inte så mycket om katter, men när det gäller människor så beror tandsten mycket på genetiken och jag kan tänka mig att det är samma för djur. Vissa har lättare att få tandsten än andra och det spelar ingen roll vad man äter/dricker. För många kommer tandstenen även om man borstar och håller rent noga.
Jag har hört talas om något som heter PlaqueOff som ska kuna hjälpa mot tandsten, det finns både för djur och för människor. Har hört många som säger att det fungerar bra på deras hundar/katter. De patienter jag har som använt det tycker jag inte att jag har kunnat se någon minskning av tandstenen på. Men det kan kanske vara värt att prova.

Wellcraft
4

Kycklingvingar & andra råaben förebygger tandsten.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Niiinah92
0

Har oxå en tös som lätt får tandsten, inte lätt att underhålla när hon vägrar rått i de flesta former, det är ändå något jag rekommenderar att du testar, kycklingvingar, halsar, hjärtan osv. ger rätt tuggrörelser till skillnad mot exempelvis torrfoder och kan därför hjälpa till att reducera tandsten om jag förstått saken rätt. Det ska finnas ett speciellt torrfoder mot tandsten med men den har visat minimal effekt.

bubbelbruden
0

Rå föda är kan hjälpa men sen finns det olika tandkrämer och munvatten man kan ge till katterna men det bästa rä tandborstning och oftast är det tyvärr så att ägarna gått gör fort fram med tandborstningen.

Den skola jag fått lära mig så tar det ca12-15 veckor innan man kan borta tänder på riktigt och har man redan gjort fel en gång så tar det ännu längre när man gör rätt..

finns iaf en skola som funkar både för hundar och katter.

http://www.pedigree.se/hund-och-valpvard/hall-din-hund-frisk/sa-borstar-du-din-hunds-tander

C.Tellne
0

Tack alla för svar!

Hur ofta bör man ge vingar och liknande? Är inte kycklinghjärta lite litet? Sväljer dom dom hela tro?

Ja, klart att tandborstning är bäst. Jag fick katterna som vuxna, tror det hade varit lättare med en unge. Lillkatten har precis fattat att om jag tar upp henne så händer inget farligt, vet inte om jag ids förstöra det. Men kanske måste försöka..

Fridaaaa
1

#6 Nej de sväljer inte kycklinghjärta helt, mina hade att göra när de fick det, och min ena katt är inte så liten :P

Aldrig borstat tänderna på katt. Aldrig behövt och kommer inte göra det heller om det inte absolut behövs såklart.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vinteralvan
1

1-2 ggr/vecka är det lämpligt att ge kycklingvingar för att förebygga tandsten.

Heffipeffi
0

Du behöver nog gå till veterinären för att få bort tandstenen som redan finns. Sen kan du förebygga genom att ge beh, av olika sla, men även kött, tex kycklingmage som är lite segt, hjälper till att hålla tänderna rena, så ingen tandsten bildas.

cattisa
0

Jag ger en kycklingvinge ca 2-3 ggr per vecka och hoppas att det ska hjälpa till att hålla borta tandstenen.

Du frågade om ett torrfoder mot tandsten. Royal Canin har ett torrfoder som heter Dental (veterinary diet). Kan det vara det? Jag vet inte vad det innehåller eller hur det fungerar.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Bill&Bull
1

Plaque off eller hur det stavas :) är just för förebyggande munhälsa. Är ett pulver som strös på maten, vad jag hört så har det god effekt. Men har det blivit tandsten så kan det enbart tas bort hos vet.

||My Love For Animals Is Immortal||

Maria
0

#11 Jag har kört Plaque off till mina katter men de har ändå fått ta bort tandsten hos veterinären.

/Maria

Silvestris
0

De torrfoder som finns som har effekt mot tandsten fungerar så att antingen innehåller de kalciumbindare (tandsten byggs till stor del upp av kalcium) eller så har pelletsen utformats så att de ska ge ett visst tuggmotstånd och därmed ge mekanisk rengöring av tanden. Torrfoder generellt förebygger dock inte tandsten.

Kött och ben skulle jag också rekommendera och utöver det tandborstning om det behövs. En del katter är helt enkelt predisponerade för tandsten. Jag har en honkatt som trots mycket kött och ben ändå får tandsten så henne borstar jag tänderna på.

C.Tellne
1

Hej och tack alla för svar!

Jag har varit med mina katter två gånger till vet för tandsten, tänkte det är ju inte så roligt för dom, och dyrt för mig, så det kanske fanns nå bra knep!
Ska köpa en lite av varje, kycklingdelar och se om det blir bättre. Fick tandkräm sist som man bara ska ge i munnen, känns rätt bra och det verkar fungera! :) (ska bara komma ihåg att ge dom den! )

Detta plauge off har jag provat och det fungerar inte. Har hört att det kan vara rent skadligt för katten. :/ 

Tack igen för alla tips och idéer, man vill ju sina djur det bästa av det bästa! ;)

pv60
0

1 av 4 har tandsten. Bara att åka till vet och skrapa. Första gången på 7 år så det är inte ofta. det är dom väl värda, de små guldklimparna.

Tyrisen
0

Du har fått bra råd ang. råa ben och tandborstning (vilket jag förstår kanske inte går). Mycket genetik bakom helt klart. Vill bara ge en varning angående Plaque Off, vet flera katter som fått njurpåverkan av det medlet.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Fam.Morrhår
0

Plaque Off hade jag nog inte satsat på. Jag provade på min gamle hund men det hjälpte inte alls…så jag tvivlar på att det funkar på katter.
Tanskrapning hos vet är nog det bästa.
Sen att förebygga kan man ge råa ben som kycklingvingar och muskelkött som de får slita och tugga på.  Samt tandborstning om katten accepterar att man rotar i munnen. Finns även en slags fingerstrumpa man kan gnida på tänderna och tandköttet.

I väntan på en ragdoll... <3