Foder
Vill ha tips på bra mat till känslig katt . Helst bara med smak av anka .
Spana in bozita, mjau eller ICA's blötmat
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Beror nog på vad som menas med känslig? Min ena katt hade väldigt känslig mage som ungkatt. Då fungerade inget annat än rå föda/BARF samt ett torrfoder från Royal Canin som heter Gastro Intestinal (specialfoder). RC som märke och torrfoder i sig är kanske inte bästaste kvalité, men om katten blir dålig i magen så får man ta det onda med det goda och vara glad om något fungerar, åtminstone för en tid. På så vis var det ett bra foder för känslig mage och vet många katter det har hjälpt förutom min. Men generellt tycker jag annars att rå föda fungerat mycket bra för känsliga magar. Om du inte vill eller kan ge det, så är det enda sättet att prova sig fram försiktigt till vad som fungerar för just din katt.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
När vår ena katt blev oförklarligt dålig i magen och matvägrade fick vi ge RC Gastro Intestinal under en period, på inrådan av veterinär. Svindyrt (särskilt blötmaten!) men han blev bättre och vi kunde börja med vanlig mat sedan igen.
Ja det där Gastro-fodret har verkligen funkat super för att återställa många kattmagar!
Nu är det huden har får problem med
Då kanske han är allergisk mot något i maten? Har ni diskuterat med veterinär?
Får också känslan av att ha kanske är allergisk. Min hane är fiskallergiker och får problem med huden av mat som innehåller fisk..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉