Dräktig katt?! När kommer ungarna?
Vet inte om jag lägger frågan i rätt forum, eller under rätt rubrik, men hoppas att någon kan hjälpa mig.
Vi har tagit hand om en "hittekatt" som nu visar tecken på att hon skulle vara dräktig. Hon hade ett tydligt löp i slutet på augusti som störde hela grannskapet och enligt mina beräkningar borde det komma ungar nu i veckan. Det som får mig att fundera är att tuttarna inte ser särskilt rosa eller fyllda ut (de skiftar och vissa dagar ser de rosa ut, men så bleknar de igen), i övrig har hon en liten gravidmage (inte jättestor) men dock så att det syns. Vi har tagit in henne så att hon inte lägger ungarna ute. Det jag undrar över är om hon kan ha haft ett senare löp som vi inte märkt av och att hon inte är så långt gången som vi tror? Hur snabbt växer magen de första veckorna under dräktigheten, syns det på magen redan i 3-4 veckan?
Jag kan inte själv något om dräktighet hos katter men här är ett bra lästips:
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Tack! Fanns många inresanta artiklar och bra läsning om allt möjligt där på sidan🙂
Kastrera katten.
Håller med om att det bästa är att ta en tripp till veterinären och se om hon är dräktig och hur långt gången och kastrera om det går, varav fostren blir aborterade.

Risken är ju stor att hon redan är långt gången. Löpte hon i slutet av augusti är det troligt att hon är högdräktig nu och föder inom ett par veckor och då är det alldeles för sent för kastrering. Men man kan låta ultraljuda magen för att se och om fostrena bara verkar vara några få veckor gamla så kan man abortera och kastrera.
Tack för era välmenta råd även om ingen av er svarat på min ursprungliga fråga. Angående kastrering så är det inget jag kan göra för tillfället då katten inte är min. När katten strukit runt här i ca 1 vecka, satte vi upp lappar i närområdet och la ut "upphittad katt" i flera olika grupper på FB samt andra internetsidor. Efter ytterligare en vecka tog vi katten till vet, för hälsokoll och för att se om katten var chippad, vilket hon inte var. Då gick vi vidare till polisen och anmälde henne till hittegodsavdelningen. Om ingen ägare hör av sig till polisen (eller oss) inom 3 månader blir hon våran. Men det är någon vecka kvar på de 3 månaderna att vänta. Är hon högdräktig vill jag inte heller ta henne till vet, för att undvika stress. Hon blev väldigt uppstressad av bilturen förra gången och det vill jag inte utsätta henne för i onödan.
Självklart kommer vi att kastrera henne när vi fått papper på att hon är våran.
Eller så kastrerar ni och skulle mot förmodan en ägare höra av sig så får denne lösa ut katten för det ni lagt ut på katten.

Fast om katten är högdräktig eller ens halvlångt gången så är det ju inte aktuellt att kastrera nu ändå?
TS, när tog ni in katten?
Jag har tyvärr inga bra svar mer än de du själv beskrivit och läst på när det kan vara dags :/ Vet dock att magen brukar sjunka från utåtbuktande till mer neråtbuktande dagen/dagarna innan förlossning.
Ni måste vara hemma när det är dags. Och det är inte alltid allt går komplikationsfritt så ni får ha beredskap om ni måste åka in akut för snitt eller dyl. En kostnad på ca 8000:-
Pengar ska finnas till vaccinationer. Släpp absolut inte ut mamman from nu och tills ungarna är tolv veckor. Hon kan föda ungarna utomhus och då kanske ni inte hittar dom. Långt ifrån alla katter går "hem" när det är dags. En katt kan bli dräktig omedelbart efter en förlossning och sticker hon så måste ni mata ungarna varannan timme dygnet runt.
Mammakatt behöver nu kattungefoder och hela digivningstiden.
Vad gäller kastrering så är det inte aktuellt med tanke på hur långt gången hon nu är. Har pratat med veterinären som sa att de inte utför kastrering efter v 4 i dräktigheten och inte före sex veckor efter förlossningen. Det är inte heller lagligt att kastrera ett djur som inte är ens eget (enligt polisen vi talade med vid anmälan).
Vi tog in katten på heltid i måndags och har hållit henne inne sedan dess. Därifrån har hon också blivit utfordrad med kattungefoder. Hon har alla tecken på att vara dräktig utom rosa tuttar, där av att jag ställde frågan från början. Jag är ganska påläst vad gäller dräktighet, förlossning och nyföddhetstiden så det ska nog lösa sig. Ekonomin är inte heller några problem 🙂
Tack igen för alla goda råd 🙂
Du gör ett toppenjobb Sanso! 👍Du har hjärtat och intentionen helt på rätt ställe! Vart i landet bor du? Norr? söder?
Jag hoppas verkligen att ägaren fortsätter att lysa med sin frånvaro så att kissen får bli din och stanna hos dig!
Massor av stöd och tips om hur du tar bäst hand om mamman och ungarna när det blir dags finns att få både här på iFokus olika kattsidor (tips också hittekatter i fokus) men också på kattforum.se. Vilken van raskattsuppfödare som helst kan ge dig många kloka råd och stöttning på vägen. Hur du ska ta hand om både mamma och ungar. Vad som behövs gällande vaccineringar, kastreringar osv osv.
Annars om du har något katthem eller kattorganisation i din närhet kan de också vara till fint stöd med information och kontakt med bra veterinär i din närhet osv. Ett katthem kan också vara till hjälp för dig att hitta bra hem och få trygga överlåtelser åt kattungarna sedan.
Tack Tjeja :) Nu har vi papper på att katten är vår! Det har inte kommit några ungar så på torsdag har vi tid hos veterinären för vaccination, märkning och kastrering om hon inte är dräktig. Är hon dräktig blir kastreringen om 6-8 veckor efter födseln.
Toppen! Vad skönt att höra att kissen får stanna hos dig! 😃🌺 Grattis till både dig och kissen! 👍
Toppen!
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉