Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 951 ggr
miracle
0

Använder ej lådan??

Min hankatt på 7 månader har fått för sig att inte använda lådan vissa tillfällen. Han går på lådan ibland och ibland inte, det är främst när han ska sköta magen som han sätter sig utanför. Kissar gör han i lådan. Detta oavsett om lådan är rensad eller inte, vi gör rent i lådan en gång om dagen. Han delar lådan med en äldre katt. Funderar på om vi bör införskaffa en låda till? Detta är ngt som han har börjat med den senaste tiden, när han var mindre fungerade de hur bra som helst. Han blev kastrerad för ca en månad sedan. Mår fint annars. Innekatt. 

En fundering till som jag har, samma katt älskar att tugga på mjukplast. Vi får gömma undan all mjukplast här hemma. Är det ngt som känns igen?

Maria
0

Två katter, en låda och rensning av lådan en gång om dagen låter som ett upplägg för att göra på golvet tycker jag.

Vi har också en låda till våra två katter men jag rensar den minst 3 gånger om dagen. Ofta efter varje gång jag ser någon gå in till toan där lådan står.

Annars är väl det första du kan göra att skaffa två lådor och se om det hjälper.

/Maria

[cicoccabim]
0

Min katt vill ha två lådor, en att kissa i och en att bajsa i. Dessa töms 2-3 gånger per dag. Jag skulle rekommendera att skaffa en låda till, och att sätta den (om möjligt) i en annan del av huset- så att de inte börjar bevaka lådan när den andra vill använda den. 

Många kattvetare rekommenderar en låda mer än antalet katter, dvs i ditt fall- tre lådor. 

Ju renare lådan är desto större är sannolikheten att katten använder den- min är av den kräsna sorten- använd en gång= full! 

Hoppas att det ordnar sig!

ElisabethB
0

Ytterliggare två lådor som inte står vi varandra eller vid den befintliga lådan (gärna baljor, använder själv SmartStore 31 och dessa fungrar bra), mycket katsand av finkornig klumpbildande sort, rensa lådorna minst morgon och kväll är mitt råd..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Jourhemmet
0

Vad har du för lådinnehåll och har du huv på lådan?