Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett01-allmänt
Läst 3294 ggr
[[Mellebelle]]
0

Id chip/ Id öra?

Jag o pojkvännen hade tänkt kastrera, vaccinera och antingen sätta in ett id chip eller ett id märke på örat på vår hon katt. Vilket av dom två rekomenderar ni?

Har läst att folk vet inte om att katter kan ha id chip så just därför kollar dom inte upp det ifall dom hittar en katt som e bortsprungen. Men när det gäller märket i örat så försvinner det efter ett tag eller?

Rumblebee
0

Jag tycker ni bör skaffa båda. Tycker tatuering är bra för att det är synligt, även om den blir näst intill oläslig och chip för att det är en bättre märkning som inte försvinner och gör det lättare att låta katten komma hem om katten skulle komma bort och bli hittad av någon.

[VampireGirlElvira]1
1

Jag har chippat min hankatt även om han är en innekatt.

[[Mellebelle]]
0

har fått tips på en fb sida också, blir att först märka örat, sen även skaffa ett halsband som går upp av sig själv om katten fastnar någonstans, så där kan man skriva sitt nr. Sen när märket på örat börjar synas sämre tänker vi he in ett chip. Är som sagt bra och ha båda då märket i örat aldrig riktigt försvinner utan den som hittar katten ser ju att de e nån som äger den och kanske kommer på att den har ett chip :)

Jourhemmet
2

Viktigt att tillägga är att ni måste anmäla idnumret/chipnumret till Djurid och Sverak för annars är det meningslöst att göra dessa saker.

[[Mellebelle]]
0

vart gör man det?

[cicoccabim]
0

#5 jag fick en blankett hos vet när chippet var på plats. Bara att fylla i och skicka in.

[[Mellebelle]]
1

jaha okej jamen då äre ju självklart att man göre :)

Jourhemmet
2

Det är inte så självklart för alla, om du visste hur många katter som hittas och som har chip/idmärkning men som inte är registrerade. Lappen man får med sig från veterinären hamnar lätt i byrålådan.  Djurid kostar 65:- i engångsavgift och Sverak kan man anmäla på nätet och är gratis, rekommenderar båda ställena så folk lättare hittar om katten försvinner.

[[Mellebelle]]
2

ja men det är självklart för mig om nu veterinären ger mig ett papper där de står att jag ska göra så. tack för informationen :)

[cicoccabim]
0

Men var beredd på att det kan dröja från att du skickar in pappret tills att du får det bekräftat, det tog nästan 1 månad……

Jag valde att bara chipmärka, min katt är helsvart- så det skulle ändå inte synas så länge….

[[Mellebelle]]
0

okej tack :)

Belimas
1

Tatuera nu när hon ändå måste sövas inför kastreringen så hon inte behöver sövas ytterligare en gång till när tatueringen ska göras och så kan ni chipmärka nästa gång hon ska vaccineras då de inte behöver sövas för att få chipet.

[[Mellebelle]]
1

jo precis, det är så vi har planerat, kastrera, vaccineras och märka örat på en och samma gång. sen efter ett tag he in ett chip!

fredricakarlsson
0

Mina två kattungar chippade jag när de vaccinerades och tror jag kommer passa på att göra de o örat oxå när det är dax för kastrering.

Maria
3

Jag tycker att man ska chippa, tatuera och givetvis registrera detta.

Chippa göra man för att det är väldigt smidigt och lätta att hitta ägare om katten försvinner.

Tatueringen kan bli blurrig med åren men det syns ändå att det är en katt som har en ägare vilket är positivt.

/Maria

cattisa
1

Jag har valt både örontatuering och chip på min katt för säkerhets skull. Hon är registrerad i både Djur-id och Sverak.

Här kommer en länk till eskils tråd med information om var och hur man registrerar ID-märkningen
http://kattpolisen.ifokus.se/discussions/541c2d178e0e740942006dc1-bra-kattagare-id-marker-och-registrerar-sin-katt?discussions-1

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Maria
2

Vår adopterade katt från Göteborgs katthjälp var både tatuerad och chippad när vi fick hem honom.

/Maria

Jessicahagstrom94
0

Jag chippade min katt, skulle han mot förmodan springa bort sätter jag ju upp en hel drös med lappar i ett stort område och på lappen ska det även stå att han är chippad. Men nu ser ju inte min katt ut som någon annan eller ens nära inpå som nån annan katt här i området så alla vet att han är min här :)

M.L
2

Kostar 130 kr och registrera vid djurid

ElisabethB
1

Jag betalade också 130 kr/katten när jag registrerade i DjurID, men sen är det gratis även om man måste ändra något eller om katten byter ägare..

När det gälle chip/tatuering, så tycker jag att ni ska satsa på att tatuera i samband med kastreringen och chipa katten när ni har möjlighet till det 🙂

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

kattöga
1

Jag har registrerat mina katter hos både DjurID/SKK och Sverak. Sverak är gratis och det gick faktiskt väldigt snabbt att få katterna registrerade hos båda två, men Sverak var snabbare.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[[eskils_]]
1

Bra att ni tänker både öronmärka och chipmärka kissen. Och tur att du frågade här, så du fick veta att man måste registrera märkningarna också! Som Jourhemmet säger, det finns tyvärr massor av kattägare som tror att deras katt är trygg bara för att den är märkt. Det stämmer alltså inte.

Hos Sverak klickar du i rutan Vill du vara med - för katten? till vänster, så får du fram exakt hur du ska göra, beroende på vilka rutiner just din veterinär har.

Tråd om registrering: http://huskatter.ifokus.se/discussions/5473194a8e0e7447530001bf-veterinarer-registrera-katten?discussions-1

[VampireGirlElvira]1
1

Glömde skriva att jag också har registrerat min katt hos Sverak och hos DjurID/SKK. XD

[[Mellebelle]]
2

tack så mycket :) då vet jag ju att hon måste vara regisrerad också.