Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett06-kattmat
Läst 3983 ggr
[sorbel]
0

Katterna vägrar blötmat

Hej. Har ni några tips? Jag bestämde ett tag sedan att bara mata mina katter med blötmat men efter ungefär 24 lådor har de börjat vägra. PGA honan började tappa vikt väldigt snabbt behövde jag byta dem tillbaka till torrfodret. Jag hade köpt 24 lådor igen och har ca 18 kvar (lämnade ut det och hoppades att de skulle äta det men det gjorde de inte). Jag provade en burk mjau (och tetra), flera olika påsar sorter på ICA (pussi, friskies, ICA, kitkat, sheba, whiskas) men de åt inget. Vad ska jag göra? Ska jag ge upp? Det ända torrfoder de äter utan att kräkas är Bozita. Men jag vill ju att de ska äta något som Taste of the Wild. Spannmålsfritt och hög protein.

Saffran0Spice
0

Min katta vägrade all blötmat - men så testade jag att ge 50/50, alltså blötmat 1ggr om dan och torrfoder 1ggr.
Då började hon äta blötmaten och nu är hon helt tokig i den, hon behövde väl helt enkelt lite alternativ att välja på och få modet att smaka ^^

Jag ger Maju i tetrapack och sedan får de även Maju torrfoder - dock finns det betydligt bättre torrfoder att ge, Applaws ska vara riktigt bra och rekommenderat av väldigt många!

[sorbel]
0

Ja, det provade jag också. Det blev så att de skippade middagen och väntade till morgonen tyvärr. Eftersom honan gick ner nästan 500g i en vecka var det inte något som jag kunde ha tålamod med eftersom det är ju färligt att gå ner så snabbt. Nu har hon ätit och mått bra också med torrmaten men hon har redan haft urininfektion problem och veterinären rekommenderade att mata bara med blötmat.

ElisabethB
0

Följer, då jag har lite av samma problem med min hankatt..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Saffran0Spice
0

#2 Om du ger mer blötmat då?
Hur mycket ger du och hur stor är katten?
Lite viktnedgång kan ske när man börjar med blötmat, men vikten ska sakta vandra tillbaka efter ett tag. Min katta gick ner massor, men börjar nu att ''komma tillbaka'' efter att jag började ge mera mat under perioden hon gick ner =)

[sorbel]
0

Jag delade en tetra låda till katterna varje dag, lite mer om de verkade fortfarande hungriga. Men då började de slicka bara av gelé eller såsen och sedan slutade dem även med det. Katterna är ungefär 4,0 kilo båda två. Matade dem med blötmat i ca 2 månader? Så först var det visst långsamt viktnedgång men då slutade dem äta och då blev det farligt snabbt. Jag skulle också ha bara varit envis och sett om de kom upp i vikt igen men eftersom de slutade helt i några dagar vågade jag inte vänta längre. Vet inte vad jag ska göra. Är det okej att bli av med torrfodret och bara lära dem att nej, det finns bara blötmat? Är det okej om de går ner i vikt ett längre tag medans jag försöker få dem att äta blöt?

Saffran0Spice
0

#5 Testa kan du göra, men skulle katterna gå ner massor (typ till 2.5kg av 4kg) så skulle jag nog införa lite torrfoder iallafall eller börja ge godis/aktiveringsbollar så de får i sig något mer under dagen alt. prata med vetten igen.

Mina väger 5kg resp. 4.5kg och de gick ner till 4 resp. 3.5 (från 6.5 0ch 7 kg) under en 3 mån period innan det vände och sakta vandrade tillbaka. Dock var mina överviktiga så det var inte större fara med deras viktras =P
Nu ger jag 1/4 maju tetra/dag + torrfoder och de håller vikten bra, så jag skulle nog testa med 1/2-2/3 tetra/dag om du ska gå över helt till blötmat.

Ett tips är också att ta bort maten direkt om de inte äter upp och sätta upp mattider. Då lär de sig tider att äta och om de inte vill just då så får de en ny chans nästa tid.
Sedan kommer de säkert strejka, men katter äter när de blir hungriga - så ha tålamod =)

[sorbel]
0

Okej! Jag brukar mata dem vid kl 8 varje morgon (eller 7 om jag måste ut tidigare) och sedan kl 18 varje kväll. Men jag har inte tagit upp det efter ett tag utan lämnade det kvar. Jag kan lämna maten i kanske 30 minuter? Och sedan plocka upp det? Eller som du sa direkt?

Saffran0Spice
0

#7 Jag brukar låta maten vara framme tills jag ser att de inte sitter vid skålarna längre, ca 30-40min sedan ställer jag in skålarna i kylen om det finns något kvar i dem. =)

[sorbel]
0

Jag hoppas att det funkar men om de börjar gå ner snabbt i vikt igen kommer jag ge mig. Jag vill inte att de ska få fatty lever eller något. Men jag har ju blötmat kvar så det är bara att försöka en gång till. Jag har Bozita med flera olika smak kvar.

[sorbel]
0

Jag kommer kolla tillbaka här för att se om någon annan har råd också!

Saffran0Spice
0

Ja försök igen, hoppas det löser sig - lycka till! =)

Wony
0

Ett tips för att undvika att de bara slickar i sig sås/gelé är att mosa maten med en gaffel. Det gör vi rutinmässigt på katthemmet jag är volontär på, så nu mosar jag av bara farten hemmavid också, då "måste" de liksom äta allt…

catcult
0

Mitt bästa tips är att prova alla sorters portionspåsar som finns, jag har ännu inte lyckats få alla mina katter att äta blötmat, men jag har hittills nått störst framgångar med portionspåsar (en tumregel här hemma är ju dyrare desto godare). Säkraste kortet är Mjau Vaganza.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[sorbel]
0

#12 Det gör jag. De äter inte det. Provade paté också. 

#13 Jag har försökt många olika portionspåsar. Jag provar nåt som jag hittade på ett annat tråd just nu eftersom det är farligt att låta katten missa måltider för mycket.

kattöga
0

Kan du strö lite krossat torrfoder, som dom tycker om, över blötmaten i början? Och i lite mindre portioner åt gången? 

Min hona har jag ibland "lurat" genom att strö kattgodis som jag smulat över maten. Och oftast räcker det numera  om jag lägger med en eller två hela godisar (som hon älskar, men inte får så mycket av annars) i maten, det är som att hon får för sig att all blötmat i skålen  smakar godis då. (Dom är inte alltid så smarta våra kära fyrbeningar……)

Men Mjau och Bozita vägrar båda två i alla lägen. Då hjälper inget godisströ över maten heller……..

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[sorbel]
1

#15 Vilken typ av mat matar du dina katter med? De ignorerar maten om jag blandar in torrmat tyvärr. Men jag följer en vets råd som jag hittade på en annan tråd som kommer kanske funka. Vi får se!

Det är farligt om katter inte äter i några dagar så jag kommer inte försöka med den där "va mer envis än dem" strategi.

kattöga
0

#16 Dom är periodare. :)  Särskilt honan är "jobbig", efter en kort tid tröttnar hon och vill ha annan mat, kanske någon som hon ratade för en vecka sen. (Märkligt dock att hon aldrig tröttnar på möss och sork…… 🤔 för det äter hon varje dag så länge hon kan få tag i några……självbarf!) 

I somras-höstas var hon väldigt svår, ville bara ha Gourmets Mousse-mat, men jag har fått för mig att det är en utgående variant. 

Hanen är mer av en allätare så han är lättare.

Eftersom dom båda i princip vägrar Mjau och Bozita (älg har de smakat av åtminstone dock) så försöker hålla mig till Shebas Delicato-komposition (förpackn med flera smaker) den innehåller varken spannmål eller fisk, bara kött, animaliska biprodukter och mineraler. Men ibland får jag välja nån av dom andra sorterna ändå. 

Jag har försökt blanda i lite Mjau och Bozita i maten också….. men det har inte varit nån höjdare.
Nyligen provade jag att ge lite av Bozitas Älg och den åt dom lite av om jag blandade i den i Sheba-mat. Kommer att ge dom det fler ggr så få se om dom kan lära sig tycka om den.

Ger ibland rå kyckling eller annat kött det äter dom ganska gärna men bara pyttelite av. Och barfa dom har jag ingen möjlighet att göra.

Applaws Kyckling torrfoder har dom alltid tillgängligt, det äter dom när våtmaten är slut på nätterna. (Ska prova den nya med kyckling-anka, tror jag det är, när säcken är tömd.)
 Tidigare i år åt honan enbart torrfoder hemma, vägrade blötmat länge. Men hon självbarfar ju så det var ok ändå.

Hoppas rådet du har fått funkar! Berätta gärna i så fall och  vilket råd du fått?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[sorbel]
0

http://katter.ifokus.se/discussions/546c46d38e0e743f930002be-vill-bara-ha-torrfoder 

Det var här att jag hittade länkar. Följer rådet av veterinären och det verkar gå bra. Hanen äter en mål blötmat utifrån 3 nu, vilket är ju stort eftersom han åt inget alls först. Honan vägrar fortfarande så hon är på 3 torrfoder fortfarande för att bygga upp de där "pockets of hunger" som gör att hon är hungrig nog att äta lite.