Veterinärer: REGISTRERA KATTEN!
I denna artikel i Lerums tidning påminner veterinärer om hur viktigt det är att vi kattägare både ID-märker och registrerar våra katter. Bra initiativ!!! 

Veterinärklinikerna får ofta in upphittade ibland skadade katter som saknar märkning, eller som har märkning men saknar registrering. Synd och skam att vissa kattägare ska vara så slarviga! Så mycket onödigt lidande för katterna, så mycket onödigt jobb för snälla katthjälpare att försöka spåra den slarviga (ibland bara oinformerade) ägaren eller hitta nya hem åt katterna.
ID-märkning med örontatuering görs när katten är nedsövd, t ex i samband med kastreringen. ID-märkning med chip görs på några sekunder när katten är vaken.
Registrering av ID-märkningen gör man hos DjurID eller Sverak, helst båda. Enkla, billiga och viktiga åtgärder som kan ge din katt trygghet och ett långt lyckligt liv hos dig.
Forskare på det nystartade Kattcentret på Sveriges Lantbruksuniversitet är inne på att göra märkning och registrering obligatorisk för kattägare:
"Forskarna i Skara uppskattar att runt 100 000 katter är hemlösa eller förvildade bara i Sverige och katthemmen svämmar över katter som inte har något hem. – En av dom största orsakerna är att kattägare inte fullföljer de ansvar de tar på sig när de skaffar en katt. Om det hade varit obligatoriskt att registrera och märka sin katt hade det varit lättare att spåra dessa katter, säger Elin Hirsch."
http://catnews.se/2014/11/03/kattcenter-i-skara-vill-oka-kunskapen-hos-kattagare/
Så tipsa gärna de kattägare du känner om detta!
När jag chippade min honkatt sa vet att det registrerades på SVERAKs hemsida på en gång. Tror inte heller jag fick något id-nummer på papper.. Hur kollar man upp om detta stämmer?
En del veterinärer måste nog lära sig att vara mer tydliga. Men ibland är kattägare ouppmärksamma och lägger inte på minnet vad vet säger…
#2 Du måste ha fått ID-numret på ett papper. Ring annars veterinären snarast så du får det. Jätteviktigt att ägaren känner till sina egna katters nummer! När du har numret kan du skriva in det i fältet ID-nr, som kommer fram när du klickar på den gula rutan SÖK KATT till vänster. Då ser du om dina adressuppgifter stämmer, så att din katt kan känna sig trygg. Hoppas det går bra! Här är länken: http://www.sverak.se/id/
Kollade igenom papprena från kastreringen. ID-beviset satt ihop med vaccinationsintyget, det var därför jag inte hade hittat det! Tack så mycket :)
Har du kollat om veterinären har registrerat märkningen också i Sverak? Bra gjort i så fall!
Så härligt att de fixar allt 😃

Mvh Melinda
-Sajtvärd på Virkning.iFokus.se-
Hon är reggad och allting stämmer!! :)
Inte bara veterinärer och forskare (+ alla kattengagerade personer!) fattar att alla kattägare borde ID-märka och registrera sina katter. Även Länsstyrelsen delar den uppfattningen:
"Är inte katterna märkta, vilket väldigt få är, kan det innebära att de avlivas. … en del som är märkta är inte registrerade och då kan man ändå inte hitta någon ägare."
Det finns många faror som lurar på en liten oregistrerad katt som går ute på egen tass…