Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett01-allmänt
Läst 1458 ggr
Kornelia.f
0

Min lilla kattunge

hej! jag och min pappa köpte en kattunge den 12december. nu har jag haft den några veckor så den är inte så blyg längre, men… hur ska man få den att gå i kattlådan? den brukar göra sina behov under badkaret eller på mitt rum! om någon vet hur jag ska få katten till lådan så skriv gärna det! 😃

Kornelia.f
0

p.s min katt heter Kex

Rumblebee
1

Visa kattungen var lådan står. När hon kissar fel, vad rengör ni med? Det är viktigt att använda till exempel ättika i och med att det verkligen tar bort kisskukten. (Katters luktsinne är betydligt bättre än vårat eget så de känner av dofter vi inte märker). Vad har ni för låda, hur mycket sand och har katten någonsin gått på låda?

Kornelia.f
0

den brukar kissa i lådan men skiter under badkaret. vi har testat att lägga vitpeppar där katten nästan alltid gör sina behov, men det funkar inte

Rumblebee
2

Att en katt inte går på lådan ordentligt kan bero på att katten tycker lådan är ofräsch. Bäst är att använda en klumpbildande sand i och med att kisset klumpas ihop och kan lätt avlägsnas. Bajset bör plockas bort så fort som man det det. Så det blir ju att lådan blir rengjord några gånger per dag. Är det en öppen låda eller har den tak och lucka? Lådor med huv kan göra att katterna känner sig instängda, och att det luktar mer där inne.

OberonsMatte
1

Hur ser den erbjudna lådsituationen ut, dvs hur många lådor har ni, vad är det för sorts lådor (med eller utan huv, med eller utan svänglucka), var är lådorna placerade, vad är det för typ av sand/strö i lådorna (märke och sort), hur ofta rensar ni sanden från kissklumpar och avföring?

Sajtvärd Katter iFokus

Bill&Bull
1

Min katt gillade inte lock på lådan, han gillar inte heller om det är för mycket sand i så man får prova sig fram hur ens katt funkar med lådan. Bra om lådan står lättillgänglig. Rekommenderar klumpbildande sand. Katter vill kunna gömma sin avföring så tillräckligt med sand för att göra det är bra.

||My Love For Animals Is Immortal||

Josefa
4

Hur gammal är kattungen? Och hur gammal var den när ni hämtade hem den? En kattunge får inte flytta ifrån sin mamma innan den är allra minst 12 veckor gammal. Om den tas för tidigt så kan den få sådana här beteendestörningar pga att den är otrygg  eftersom den inte var redo att flytta ifrån mamman.

Kornelia.f
0

den var 3 månader när vi köpte katten

IceJossan
0

Prova att ställa fram en låda till - vissa katter vill ha en låda att kissa i och en låda att skita i.

Har ni klumpbildande sand? Det bör ni ha, de flesta katter föredrar det.

catcult
0

Som de andra redan tipsat om, ställ ut fler lådor i olika rum och av olika format. Har ni t. ex. en kattlåda med huv i dagsläget prova att ta bort luckan på den och ställ ut några traditionella lådor utan huv i andra rum. 

Kattsanden bör vara finkornig och av klumpbildande typ, många katter avskyr att gå på kristaller, pellets eller Toa-Lätt.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

bubbelbruden
0

När en kattunge bajsar utanför lådan kan det även vara ett protest beteende och det kan ju vara mot sanden eller lådan men det är även väldigt vanligt att det är för att katten är uttråkad eller ensam om den inte har en kompis den trivs med eller som inte är lika aktiv som den är.