Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 1244 ggr
Bill&Bull
0

Behöver lite hjälp här

Alltså allt gick ju så bra till en början, då det istället kanske skulle varit tvärt om, men nu vet jag ärligt inte hur detta går mellan min katt och den nya. Min katt hoppar på henne och biter henne så hon "jamar till" och sedan fräser, men han ger sig inte där utan jagar henne och gör samma igen tills hon låter högre. Sedan efter hon kommit loss eller vad man ska säga så går han runt och jamar! På dagen kan dom ligga och sova tätt intill.. jag vet inte om detta är ok. Det verkar inte som vanlig lek mellan dom samtidigt som det inte är "de värsta slagsmålet" Jag tycker ju synd om henne om han är elak mot henne.

||My Love For Animals Is Immortal||

[Sabina]
0

Hur gamla är katterna? Jag tänkte om hon löper så han vill para sig?

Bill&Bull
0

5 och 2.5år båda är kastrerade

[Sabina]
0

Ja, haha, då var det inte det ialla fall 😊
Ibland går inte katter ihop, precis som vi människor, tyvärr. Jag har tre katter, varav den ena (mellankatten) blir mobbad av de andra två. Den yngsta gör samma sak på mellankatten dvs hoppar på henne och biter i nacken tills stackars mellankatten skriker, springer iväg och gömmer sig.
Jag hoppas du och jag kan få svar på hur man löser det hela.
Det vi gör just nu är att kela och berömma den mobbade mest (så hon mår bra och får upp självförtroendet) och fyar på minstingen när hon härjar som värst. 😕

Bill&Bull
2

#3 Ja, hoppas vi får det :) Jag har ju henne på prov och kan lämna tillbaka men har fäst mig vid henne nu också :( men de viktigaste är ju att hon ska må bra av att vara här annars får jag fundera på att lämna tillbaka tyvärr..

Bill&Bull
0

Putt

IceJossan
0

Det låter som om  katterna har alldeles för olika sätt att leka på för att passa varandra :/

En katt som vill leka hårdhänt och brottas, och en katt som inte vill det. Det är aldrig en bra kombo :(

Bill&Bull
0

#6 så det är helt omöjligt även fast dom gillar varandra förövrigt? är ju bara vid lek detta sker :/

IceJossan
3

Jag har själv en liknande situation hemma. Min ena egna katt är riktigt elak i leken mot min ena jourkatt. Det har bara eskalerat och är knappt hållbart. Jag hoppas innerligt att hon blir adopterad snart så att hon slipper att ha denna terrorist i bakhasorna. Problemet började för några månader sen och har som sagt blivit värre med tiden.

Visst, det kanske kan bli bättre med tiden för dina katters del, med hjälp av mycket mer aktivering av den som är dum. Men jag är tyvärr mycket skeptisk och anser att det är mycket viktigt att katter som ska bo tillsammans livet ut ska passa på alla plan eller respektera varandras viljor, vilket inte verkar ske varken hos dig eller hos mig :/

Tänk dig själv hur det vore i katternas sits. Ens kompis tycker att det är skitkul att ta nackswing på en och bita en i armarna varenda dag trots att man skriker att det är jobbigt och gör ont! Och från den andra sidan: Det roligaste man vet är att brottas och slåss på skoj och ha så där skitkul, men det enda polarn vill göra är att springa lite fram och tillbaka - hur kul är det?

Detta kan resultera i att katternas relation förstörs totalt och man har en mopsig katt som är frustrerad för att den inte får utlopp för sin energi riktigt, och en vekling som blir rädd så fort den andra katten går förbi :/ Sån har min situation blivit hemma och det börjar bli bråttom för min jourkatt att flytta. Men trots detta så ligger de på sängen och myser tätt intill varandra. Men just blid lek spårar det ur varje gång.