Få katt kelig?
Om veckor kommer det flytta in en liten kattunge till oss. Vi har alltid haft katt men ingen har tyckt om att sitta på armen/ligga i knäet och kela. Utan bara på ställningar/golv.
Skulle så gärna vilja ha en katt som gärna blir buren och sitter på axeln när man grejar. Väldigt sällskaplig med andra ord.
Har läst på en massa olika sidor på nätet och dragit slutsatsen att man kan forma kattungen "lite som man vill" stämmer det?
Hur går man till väga utan att tvinga den?
MVH Erika :)
håll på å kela mycket med den + låt den ligga i knät å sova + bär på den .kommer att ge resultat + använd kattens namn ofta
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1
Det där är individuellt vad katter föredrar, alla katter är inte keliga knä-älskare. Det är inget man kan "lära" katten eller få den att göra, de är individer som liksom oss gillar olika saker.
Våra katter har vi alltid tränat från början men jag tror mycket har med kattens personlighet att göra också.
Vår sista katt är en adopterad hittekatt som kom till oss förra julen när han var ungefär ett halvår. Han var född ute och infångad i bur och hade bott kort tid i ett jourhem.
Han var vansinnigt rädd men idag är han den gosigaste. Då är han ändå inte ens van vid människor förrän han fångades.
/Maria

Ni kan uppfostra katten men ni kan inte "forma" den till att tycka om vad ni vill att den ska tycka om.
Däremot kan vissa katter övertalas till att inse det mysiga med det. Jag envisades med två vuxna f.d. skygga katter, la dem i knät gång på gång på gång och gosade massor när de väl var i knät. Efter några veckor hade de fattat att knäet var supergosigt att vara i och blev sådär riktigt trogna knäkatter. Samtidigt försökte jag med en tredje katt, men det gick aldrig, han ville inte veta av att ligga nära.
Men, du kan inte förlita dig på att du kan lära din kattunge att tycka om att sitta i knät, famnen eller på axeln, den kanske aldrig kommer att gilla det. Om det absolut är det du vill ha och kommer bli väldigt besviken om katten visar sig tycka illa om det, då bör du redan nu titta efter en annan kattunge, en som har de egenskaper du söker.
För du ska tycka om katten för den den är, inte för vad den kanske kanske kan bli.

#4 Jag ser det som ett + om den vill vara med på axeln eller i famnen när man tittar på tv. Blir inte besviken om det inte blir så :) Men min lilla misse visar redan nu tendenser på att bli en kelgris då han gärna lägger sig på rygg och myser när man tar upp honom :)
MVH Erika :)