Attackerar
Jag har en fråga angående beteende.
Mammas katt, Ebba, attackerar så fort Cero eller Lucifer får ont, t.ex så råkade Cero klämma tassen i en dörr precis nyligen och direkt for Ebba på honom och attackerade.
Cero är väldigt rädd och försiktig, han vill gärna springa och gömma sig och dessa attacker ifrån Ebba gör honom inte det minsta säkrare. Lucifer är helt tvärtemot och vill gärna ligga och gosa eller leka - han vill helt enkelt vara med där det händer saker, men Ebba och Lucifer har det inte varit några större problem med mer än att Lucifer är lite nervös i Ebbas närvaro och han litar inte på henne.
Killarna är kastrerade och Ebba har precis blivit kastrerad.
Har ni någon aning om varför hon gör så? Vad kan vi göra för att få dem att gå ihop?
Pojkarna är under nätterna instängda på mitt rum och när vi går hemifrån stänger vi också in dem, men Ebba kan öppna dörrar så vi måste låsa och nu har två dörrar gått sönder för att hon hoppat på handtagen för mycket.

Det låter som att Ebba är en extremt känslig och nervös katt eftersom hon anser sig behöva göra detta.
Hur länge har detta pågått?
Vad har katterna för relation i övrigt?
Blir Ebba nervös eller sur om något annat oväntat händer?
Jag skulle sätta in Feliway (doftspridaren i vägguttaget, inte sprayen) och ge Zylkene. Detta är avstressande och kan hjälpa katten att finna harmoni och tappa nervositeten.
Jag flyttade med mina två pojkar för 2,5 vecka sedan, och det har pågått från cirka 3-5 dagar efter flytten, så det är ju inte så långt tid. Min mor är tyvärr väldigt känslig och extremt hönsmammig så hon säger kontinuerligen att hon kommer behöva omplacera Ebba (hem finns), och eftersom det inte är min katt så har jag ju inte så mycket att säga till om där, men jag vill ju inte att det ska behövas.
Ebba är väldig nervös på kvällen när hon har lagt sig för att sova i mammas säng och enligt henne är Ebba väldigt mycket på sin vakt och tittar mycket mot dörren, som att hon tror att Cero eller Lucifer skulle komma in i rummet. Detta fortgår ca. en halvtimme efter att pojkarna har fått "nattidags" och blivit instängda.
Hon kan helt utan anledning flyga på dem, men nästan alltid är det Cero hon flyger på. För en liten stund sedan låg hon och myste med mamma i hennes säng och Cero "surikatade" över kanten på sängen och direkt for Ebba på honom.
De kan ju annars äta bredvid varandra, alla tre, utan att någon äter onormalt snabbt eller långsamt - har dock hänt att Ebba lämnat matplatsen om hon är på lite dåligt humör.
Samtidigt så har de legat och sovit nästintill bredvid varandra och Ebba har tvättat Lucifer, så både jag och mamma är väldigt förvirrade över hennes beteende, men jag tror att det är Ceros och Ebbas kemi som inte riktigt går ihop ännu.
Vi har ju "The tailup Lucifer", "Fegisen Cero" och "Bitchen Ebba" som jag och mamma placerat deras personligheter på (i nuläget).
Feliway får jag ta mig råd till och det där Zylkene ska jag kolla upp!
Det tar oftast månader innan vuxna katter känner sig bekväma med varandra, så det är inte konstigt alls om Ebba fortfarande är spänd och på sin vakt mot nykomlingarna. Ebba har förmodligen även en s.k. "reaktiv" personlighet/temperament, vilket innebär att hon agerar snabbt och rent instinktivt när hon blir skrämd och riktar attacken mot det som skrämmer henne (t.ex. Cero när han skrek till efter att ha klämt tassen).
Sajtvärd Katter iFokus

Du har alltså flyttat in med dina hankatter, dit det redan bodde en honkatt? Då kan det ta tid, hon har ju inkräktare i sitt hem. Det kan ta många veckor innan hon slappnar av utan att "behöva" oroa sig eller attackera.
Men om det inte fungerar inom några veckor tycker jag att det är mer humant att låta Ebba flytta till en tryggare tillvaro när det ändå finns en sådan redo. Där hon slipper vara nervös för det är en stor stress för henne.