Munproblem
Hejsan
Nån mer här som har katt som har problem med överväxande tandkött? Eller hört talas om det. Har en katt hemma som har det, extremt ovanlig enligt veterinär. Hon sa att det skonsammaste va att avliva när han får problem att äta än att bränna bort tandköttet på honom. Men ville bara kolla om nån mer har haft eller har samma problem.
Nu har ju inte min katt samma problem men han har opererat bort alla sina tänder förutom de fyra huggtänderna på grund av FORL.
Han äter med god aptit och kan t.om knapra lite på godis.
Kan det inte vara ett alternativ att ta bort tänderna istället för att avliva?
/Maria
Tandköttet kommer växa och bara bli mer och mer som veterinären sa finns inget stop på växandet ska till veterinären för koll på måndag iallafall.
Inte ovanligt alls!!!! Tvärt om så enormt vanligt att de flesta djurförsäkrningar inte täcker eller bara täcker oerhört lite av kostnaderna för behandling av det.
Heter FORL googla på det får du se!
Det är en tandsjukdom där tänderna bryts ned och ibland växer tandköttet över tanden så tanden liksom "begravs" i käken under tandköttet. Extremt smärtsamt för katten och behöver åtgärdas med operation! Helt långt innan tanden redan är "nedgrävd" i tandköttet.
BYT veterinär GENAST!!!!!
här är ett läs exempel
http://www.stockholmsdjurklinik.se/artiklar/FORL_kattliv.pdf
Men googla gärna och titta även på bilder och jämför.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

#3 Men vid FORL, som varenda veterinär måste veta är väldigt vanligt, så bryts tänderna ner och ruttnar, men jag har aldrig hört talas om eller sett att tandköttet skulle växa utan stopp och begrava tänderna? Jag har jobbat med katter i drygt 8 års tid och har haft att göra med många FORL-katter men har aldrig hört eller sett att tandköttet skapat problem. Bara själva tänderna.
#4 Inte växer i all evighet och fyller munnen kanske om det är på den nivån TS talar om. Däremot att tandköttet växer in i tanden och över tänderna är inte alls ovanligt. En av mina kissar har just det problemet med sin forl. Tandköttet växer in i pulpan och täcker tanden till slut.
Ruttnar gör tänderna däremot inte, då behöver du nog läsa på lite mer om Forl. Det som händer är att tandrötterna absorberas in i tandbenet, det som då oftast händer samtidigt eller t o m är den utlösande faktorn ibland är att tandsten bryter ner tandens emalj och blir ett med tandbenet också. Det gör att tänderna blir sköra och ibland går kronan av. Oavsett så när tanden är tillräckligt nedbruten av kroppens egen (reumatiska reaktion inte förruttnelse) så tandpulpan blottas växer tandköttet in i pulpan och kan växa över de små tandresterna som är kvar.
Tandköttet blir givetvis inflammerat och där utan rengörning kan förståss föruttnelse uppstå.. i tandköttet.. men inte i själva tanden.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.