Ergonomiskt kattsele?
Vår katt vill gärna följa med i mitt knä när jag ska ut med rullstolen och då ska han också vara kopplad.
Just nu har vi ett vanligt h-sele till honom men jag tycker inte den ser ut att sitta så bekvämt på honom trots att det är rätt storlek. Finns det ergonomiska selar till katter som de också inte kan ta sig ur?
Finns selar hos "ezydog" som ska vara ergonomiska och säkerhetsklassade att användas som säkerhetsbälten i bilar t o m. Jag har en sådan till min katt.
Tycker inte att det ser ut att vara den bekvämaste selen (lite klumpig) men helt ok och ff allt känns den säker och trygg med sin breda bröstplatta.
Finns förstås i massor med storlekar så bara att prova ut en i rätt storlek till sin kisse.
Flärpen bredvid selen i bilden är alltså ett fäste man kan haka på selen och trä säkerhetsbältet igenom så blir bältet körsäkert. :)
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#1 De var rätt dyra men för ett skonsammare sele än h-sele får det gärna kosta. Dock blir jag lite osäker, utformningen av den ser inte speciellt skonsam ut men kan ju ha fel.
Tänk bröstplattan ligger mitt emellan frambenen, med en ögla runt halsen som ett koppel lite och den andra öglan under bringan. Öglorna korsar varandra uppe på ryggen mellan skulderbladen så att säga.
Ja bröstplattan sitter ganska högt upp/långt fram och inte mitt under magen. Det är det som tar emot först och skyddar hela djuret från att fara framåt i bilen vid en häftig inbromsning. Den sitter liksom precis över och skyddar bröstbenet.
Effekten blir ju då den samma som säkerhetsbälten på oss också.
De skyddar där man har bröstkorg och bröstben som "fångar upp" och inte över magen. Sitter man still är det förstås skönare över magen, men då riskerar man ju att klämma sönder saker där inne i magen.
Så ska det vara korrekt och bra ergonomiskt och skyddande skall det sitta över ben/skelett struktur som ger stöd och inte över mjukdelar som kan skadas av ryck, tryck och drag.
Ja det var ett förfärligt dyrt sele tycket jag med. Men det är ju avsett att vara säkert och skyddande också och inte kunna skada som vanliga selar och koppel kan om det rycks i dem.
Får kissen för sig att kuta iväg plötsligt vill man ju inte att den ska skada sig av rycket när kopplet tar stopp liksom.
#3 Tack för att du förklara lite närmare.
Blir nog ett inköp av en blå sådan till honom.
Kanske finns billigare någon annan stans online än sidan jag länkade till. Själv köpte jag min i shoppen på Ulltuna djursjukhus. Kan vara värt att höra sig för hos affärer eller vettar i din närhet eller googla bättre än jag gjorde :)
lycka till.
Jag vill gärna ge ett annat alternativ. För när jag provade ezydog så tyckte min katt att bröstplattan var i vägen. Den var lite för otymplig helt enkelt.
Jag hittade istället Easy Walk och både jag och katten älskar den. Den sitter runt bröstkorg och skuldror, så halsen är fri. Och tyvärr har min katt blivit skrämd 2 ggr så jag kan intyga att selen är rymningssäker. Den är lite jobbig att ställa in första gången men sen knäpper man lätt på den.
#6 Den såg ut att sitta väldigt bra på katten, gillar skarpt att halsen hålls fri. Har för mig jag sett denna modell i någon av de många djuraffärer här, ska definitivt ta mig runt stan och se vilken av de som hade kopplet för att kolla närmare på den. 🙂
Tack för tipset, uppskattar verkligen er hjälp. 👍
Vi har easywalk till den ena av våra katter och det funderar bra. Kopplet som medföljer är elastiskt så eventuella ryck blir inte riktigt lika skarpa. Lite halvkrånglig att passa in första gången bara, men annar har vi varit helnöjda.
Lite off topic men man ska vara medveten om att även om Ezydog selet marknadsförs som bilsele så vet man inte om den är säker och håller vid en ev. krock eller häftig inbromsning då det inte är krocktestat. Jämför man med Allsafe selet som är krocktestat så har Ezydog selet stora brister.
Nu till on topic, Easy walk selet såg intressant ut! Är också ute efter ett mer ergonomiskt sele som både är rymningssäkert och som sitter bekvämt på katten. Får kolla in det lite mer!