Biter på sladdar
Våran katt på 11 månader har sedan cirka två månader tillbaka fått dille på att bita av sladdar. Hon tuggar på alla sladdar hon kommer över.. Finns det någon här som har tips på hur man kan få henne att sluta eller varför hon helt plötsligt börjat med detta? :) Tack på förhand!
Ingen som har något tips eller vet varför hon kan ha börjat med detta beteende? :)
Snabb gissning är att hon är uttråkad el hon har ett behov att gnaga på saker
#2 Tack för svar :) Vi får nog helt enkelt busa ännu mer med henne om dagarna och skaffa något tuggvänligt till henne för att se om det hjälper då :P

Jag hade två gnagfanatiker och släpade in ett slyträd ifrån skogen som de fick gnaga på bäst de ville! Annats som gnagts på fick vara ifred eftersom grenarna var bättre att gnaga på.
#4 Spännande! Bytte du gren med jämna mellanrum? Och var du "tvungen" att alltid ha sly inne för att dem skulle låta bli annat? :)
Jag smetar på diskmedel på sladdarna, när jag har små kattungar inne.

#5 De bodde inte hos mig så länge (jag var bara jourhem åt dem). Jag tog liksom in trädtoppen och kapade av grenar och kvistar 1-3dm ut ifrån stammen så att de hade nåt bra att gnaga på.
Om sladdbitandet oftast sker när ni är hemma är det troligt att katten lärt sig att det är ett effektivt sätt att få uppmärksamhet. Att uppmärksamheten från er då kanske är negativ spelar ingen roll för en rastlös eller uttråkad katt.
Det enda som hjälper är att gömma sladdarna så att det inte finns någon möjlighet för katten att vare sig tugga på dem eller söka uppmärksamhet på det sättet.
Sajtvärd Katter iFokus
#8 Hon biter även då vi inte är hemma tyvärr.. Men har blivit liiiite bättre med ännu mer bus om dagarna samt att vi försökt gömma undan sladdarna! :)