Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett01-allmänt
Läst 2312 ggr
pyssel85
1

Avlivas katterna?

Har några frågor till er. Tacksam om ni skriver era åsikter.

Jag tog hand om några katter från en förening och har varit stödhem åt de i flera år.

Några av dem ska nu placeras i nya hem. Förmedlaren vill inte ge mig kontaktuppgifterna till nya hemmen så att jag kan ge hemmen relevant information om katterna för att bland annat de ska tas om hand på bästa sättet. Förmedlaren har inte frågat mig om katterna (vad de äter och gillar, deras favorit lek och leksaker, hur de beter sig, deras behov, …) och verkar inte heller bry sig om detta. Hon har aldrig brytt sig om katterna heller.

Katterna ska hämtas av någon främmande och forslas bort, men vart? Jag kommer varken att veta vart katterna hamnar eller hur det blir med dem. Jag kommer inte att kunna ge nya hemmen relevant information om katterna och ev. deras sjukdomar och behandlingar samt bistå de. Jag kommer inte att kunna hjälpa de om något går fel. Jag kommer inte att veta om katterna släpps ut i någon kattkoloni, hamnar i dåliga hem som vanvårdar de eller avlivas. 

Katterna är som mina små kära barn för mig. Jag älskar och respekterar de högt och är emot avlivningen av friska eller behandlingsbara katter.
Vill tillägga att ja har bekostat all mat, sand, leksaker, en del veterinärkostnader och resor till veterinären själv under alla dessa år.

**Hur ställer ni er till detta?
Hur skulle ni göra i mitt ställe? 
**
Tack på förhand för er hjälp!

mallabralla
6

kan du ha kvar katterna själv? tycker det hela låter mycket mystiskt

Sajtvärd på Perser iFokus

IdaL
1

Jag förstår inte riktigt frågan.

Jag tycker inte man avlivar fullt friska djur utan anledning om man verkligen inte har försökt. Har du själv någon möjlighet att fixa hem till dem kanske? Har du bråttom att "bli av" med dom? 

Det är bara man själv som ägare som kan ta beslut om avlivning. Döda djur lider inte i alla fall. Får jag utgå från mitt eget ego så ser jag hellre djur avlivas än att dom lever i ren o skär misär livet ut.

OberonsMatte
4

Vilken förening är det? Är detta besked den första kontakt de har tagit med dig under dessa år? Har du haft någon kommunikation med förmedlaren och ställt dina frågor till denne?

Sajtvärd Katter iFokus

kalindas
2

Om du har bekostat allt själv så är det ju dina katter!
Låter som en väldigt mystisk förening…
Behåll katterna själv är mitt råd. Är inga kontrakt skrivna så är katterna dina.

/Elisa

OberonsMatte
6

Ja, eller mystisk TS… Hur många katter är egentligen "några katter"? Känns som vi inte får ta del av hela sanningen här.

Jag känner mig lite misstänksam eftersom TS startat flera trådar, men inte svarat på några frågor eller gett några ytterligare kommentarer..

Sajtvärd Katter iFokus

kalindas
3

Ja, det låter ju lite mystiskt. Det håller jag med om…

/Elisa

[Torpedtass]
2

Kan man kalla katthem för förening? Det var de första jag reagera på då förening för mig är tex Sverak.

Tycker det låter konstigt om ett katthem inte bryr sig om katterna och blir genast nyfiken om vilket katthem det rör sig om?

OberonsMatte
3

#7 Katthem brukar drivas av ideella föreningar, så - ja, man kan kalla ett katthem för förening.

Sajtvärd Katter iFokus

[Torpedtass]
0

#8 Ok, tack för den informationen för det kände jag inte till. 👍

MaxFlickan
5

Varför kan du inte behålla dem själv då? Låter ju mycket märkligt detta…

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.