Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett05-avel-färger-genetik
Läst 1721 ggr
MaxFlickan
0

Intressant

Var och tittade på en kull kattungar igår. Gud, vad söta de var!

5 stycken. 3 stycken honor, alla var gråa, och så två hanar. En var orange hela han, den andra (min blivande) var mer vit och lite orange. Orange låter fel då man talar om en katt, men ni fattar vad jag menar hoppas jag :)

Är det så att det är hannar som oftare är röd/orangea?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

BlackandBlue
1

för att en hane ska bli orange ska mamman vara sköldpaddsfärgad eller orange själv. hanens färg spelar ingen roll.

för att en hona ska bli orange behövs den orangea färggenen från båda föräldern. så för att få en orange hona måste pappan vara det.

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

MaxFlickan
0

Jo, honan var sköldpaddsfärgad. Tack för infon! Inte alltid lätt för en novis inom området att förstå sig på hur katters genetik funkar.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

BlackandBlue
3

så lite så :) färgen sitter i X kromosomen därav har honorna två platser för det röda och hanarna en plats. När det är ''fullt'' blir katten röd. därav kan inte hanarna bli sköldpaddsfärgade ;) det är bara om de skulle bli genetiska fel så han blir XXY istället. men de är till 99% sterila då

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

MaxFlickan
1

Ah… Okej. Tack än en gång :) Måste börja forska lite i detta, intressant.