Jag har ett problem...
Hej!
Jag väntar ju hem min nya kattunge i Juni. Har nu fått reda på att jag måste ta honom innan han är 12 veckor eftersom ägarinnan skall in på sjukhuset för en livsviktigt operation. Mozart kommer att vara 11 veckor och några dagar när jag hämtar hem honom.
Ägarinnan är ensam och har ingen som kan ta hand om kattungarna när hon är på sjukhuset. Hon har en granne som kommer in och matar katterna några gånger om dagen, men han är egentligen livrädd för katter…
Kan tillägga att här i Finland har vi ingen lag på att kattungar ska vara med mamma tills de är 12 veckor.
Vad ska jag göra?
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
Det är inte pga lagen i första hand som man ska låta kattungarna vara hos mamman tills de är 12 veckor gamla, utan pga att kattungarna och mamman behöver varandra tills kattungarna är MINST 12 veckor gamla. Grannen får helt enkelt se till att kattungarna får mat och ren låda de också. Alternativet är att du eller någon annan ickekatträdd åker dit och ser till de under tiden ägaren är på sjukhuset. Tycker inte att det är speciellt snällt att knycka kattungarna ifrån mamman och lämna henne ensam utan både ungar och ägare under tiden ägaren är inlagd.
Ensam bli hon förvisso inte, har en kastrerad hankatt som kompis, men jag förstår vad du menar.
Jaa, någon dag kan jag fara dit men jag jobbar ganska mycket nu innan Mozart kommer hem. Vi får se hur vi löser det…
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
Absolut inte! Minst 12 v annars får ni lösa det på annat sätt!
#3 Vad händer i kattungars utveckling mellan v 11 och v 12? Uppriktigt sagt nyfiken.
Sajtvärd Katter iFokus
Vi fick avliva kattmamman är bebisarna var 10-11 veckor och ingen av kattungarna blev snuttare eller annat. Men de hade varandra ett tag till. Sen hittade vi en kattunge på ca 4 veckor. Hon snuttade ett tag på filtar men är idag 4 år och en underbar katt. Om de har skött om katterna och lärt dem äta osv ska det inte ha någon betydelse med ett par dagar
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#6 Att vissa katter fortsätter att snutta upp i vuxen ålder är inte ett beteende som beror på att de separerats från sin mamma för tidigt. Snuttande är i de flesta fall inte ett problembeteende över huvud taget.
Finns det ingen kattmamma är det lika viktigt att kattungarna stannar tillsammans hos sin uppfödare och i sin invanda miljö tills de är minst 12 veckor gamla.
Sajtvärd Katter iFokus