Utställning för huskatt
Jag och min sambo tog över en helt bedårande katt förra sommaren och jag skulle väldigt gärna vilja ställa ut henne någon gång. Hur ser det ut med utställningar för huskatter? Hon är förmodligen en blandning av norsk skogkatt och ragdoll men de förra ägarna visste inte 🙂
🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor
Har noll koll på utställningar, men var tvungen att kommentera ändå.
Er katt är fantastiskt vacker! 😃🐱❤️
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Åh taack! 😃 Visst är hon! 😍❤️
🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
Din katt är en fin långhårig huskatt, många tror att långhåriga katter innebär raskatt men det är helt fel. Utan stamtavla är denna vackra tös en fin huskatt som sagt :)
Kolla pp sveraks hemsida på kommande utställningar, alla huskatter är välkomna om de har huskattsbevis, är kastrerade, är vaccinerade och att ägaren är medlem i en kattklubb
Vänj henne vid bad och pälsvård för en domare vill inte ha uppe en smutsig katt ;)
Börja med att bli medlem i en kattklubb (blir du medlem i Sverak så får du även ställa ut på WCF utställningar medan det inte är möjligt tvärtom), när du sedan är det så tar du hem blanketten med ansökan om huskattsbevis som du hittar på Sverak's hemsida. Den fyller du i och skickar in till din klubb, det brukar stå på klubbens hemsida vem i styrelsen som har hand om vad. De skickar den sedan vidare till Sverak och så småningom får du hem huskattsbeviset.
Din katt måste vara kastrerad om hon är över 10 månader och givetvis vaccinerad och i allmänt bra skick (hull, päls, tänder osv.) :)
På Sverak's hemsida kan du hitta vilka utställningar det är som är inplanerade i år och då letar du efter någon som kan passa och som du då anmäler till, anmälan skickas via din egna klubb som vidarebefordrar den till arrangören och samtidigt bekräftar att du är medlem i en klubb. Betala även in anmälningsavgiften på en gång då de oftast går på inbetalningsdatumet om man kommer med på utställningen eller inte. På inbjudan står det all info om vad klasserna kostar (klass 14 för huskatter) och vilket PG/BG-konto pengarna ska sättas in på samt vilken info som ska stå med.
Inför utställningen måste du även se till att ha ett burskynke i en passande färg, antingen köper du ett färdigt (kan kosta allt mellan ett par hundra och över 1000) eller så syr du ett eget (vilket blir mycket billigare). Det finns många beskrivningar på hur man syr ett på internet om man googlar. En lagom liten kattlåda behövs också, burarna är inte så stora och för att katten ska ha så mycket plats som möjligt i buren så är det bra med en nätt låda. Säng om katten gillar att ligga i sådana annars kan det räcka med en lagom tjock liten "kudde" för den att ligga på.
Sen kommer man till det "roliga" med förberedelserna med bad osv. Jag brukar bada min ungefär 2 dagar innan utställningen för att pälsen ska hinna lägga sig lite, under badet så schamponerar jag i regel minst 2 gånger ibland mer om det behövs och sedan lite balsam. Om pälsen är sliten så kanske det behövs lite inpackning innan badet med och sen gäller det att skölja i en halv evighet och när man tror att man har sköljt färdigt så sköljer man ännu mer. Pälsen ska kännas "torr" när man stryker över den och det får inte finnas några schampo/balsamrester kvar.
Har man en katt som lätt blir lockig på magen om den har varit blöt så får man handdukstorka så mycket som möjligt först och sedan föna katten torr samtidigt som man kammar/borstar, domarna vill inte se några lockiga magar på katter som inte ska ha det :)
Om du undrar över något mer så är det bara att hojta till, det finns även en facebook grupp för oss som ställer ut våra huskatter (Vi som ställer ut huskatter), gå gärna med där om du har facebook. Där kan du också få mycket tips och råd inför premiären :)
Tack så jättemycket för era svar!
Jag vet att hon är en huskatt även om hon har "raser i sig" men de förra ägarna trodde ändå att hon var en korsning mellan norsk skogkatt och ragdoll.
Hon är kastrerad. Vet inte hur det ser ut med vaccinationer. Hon är nämligen innekatt och vi har inte haft henne så länge. Hur ska jag gå till väga där? Hur ofta ska man vaccinera och hur vet jag om hon har de första, viktiga vaccinationerna? Jag har inga papper eller så på henne. 🙂
Det spelar ingen roll om hon är innekatt katter skall vaccineras regelbundet ändå då smittor kan komma in genom oss tex våra skor, om ni har andra djur dom gpr ute tex hund osv. Du ringer till veterinären och bokar tid för vaccinering. Katten måste vara vaccinerad senast 15 dagar före utställningen. Vaccination ges en gång per år. Hade hon fått dina vaccinationer då brukar det följa med en liten vaccinationsbok med katten annars får du fråga dåvarande ägare. Är hon inte vaccinerad måste du vaccinera henne 2 ggr för optimalt skydd sedan efter det krävs bara 1 vaccination varje år
Tack för svaret! Ska kontakta veterinär snarast. Vi har haft henne i 1 år i juli och de förra ägarna har inte sagt någonting om vaccination men då var hon utekatt så hon borde blivit vaccinterad. Som sagt, ska kontakta vet snarast 🙂
Gör så! Många kattägare förstår inte vikten av vaccination så det är inte helt självklart att hon blev vaccinerad i det förra hemmet bara för att hon var utekatt :) många tror att det är onödigt tyvärr
Åh jag förstår! Tänkte inte att det var lika viktigt för innekatter men det är ju klart att det är det :/ Tack så mycket för ditt svar! Har kontaktat SVEARK nu så får vi se vad som händer på den fronten också 😃Vad kostar vaccination på ett ungefär om hon nu inte blivit vaccinerad innan? 🙂
Här har vaccination kostat ca 250-300kr tror jag, per vaccinationstillfälle. Det kan nog variera lite mellan klinikerna.