Första kattungen
Jag är 13 år o ska få en egen kattunge (min mamma ska också ha en,så dom blir två) men har ni några bra tips såhär i början?? Bästa kattunge fodret, bästa kattsanden, rumsrenhet osv. Hur gjorde ni ibörjan?
Försäkra dig om att din mamma kommer att stå för nödvändiga utgifter som t.ex. (förutom mat och kattsand) kostnader för ID-märkning (och ägarregistrering i Sveraks och Svenska Kennelklubbens kattägarregister), kastrering, årliga vaccinationer, veterinärvårdsförsäkring och givetvis eventuella veterinärkostnader vid skada eller sjukdom. Veterinärvård är sanslöst dyrt och som 13-åring är du helt beroende av att någon annan är villig (och beredd) att betala.
Sajtvärd Katter iFokus
#0 Se till att kattungarna får äta samma foder som hos uppfödaren i början, eftersom foderbyte plus stressen att flytta kan gå hårt åt deras små magar! Sedan om man vill byta kan man försiktigt fasa in det nya fodret efter några veckor. En bra tumregel är att fodret ska ha så hög kötthalt som möjligt, eftersom katter är köttätande djur.
Kattsand är mycket upp till vad man själv gillar. Vi har EverClean eller Tigerino, som är finkorniga klumpande kattsander. Vi har även Cat's Best Öko Plus, som är ett nedbrytbart träströ, men det beror också på katten vad den föredrar.
Kattungarna lär sig fort att gå på låda, jag har inte sett eller hört om en kattunge som inte förstått hur en kattlåda fungerar när de är leveransklara, dvs 12 veckor gamla. De brukar vara väldigt nyfikna som små, dessutom tillhör det en katts instinkt att gräva ner kiss och bajs, så det brukar i regel ungarna klara när de byter hem. Dock så kan de såklart råka kissa på fel ställe, men de gör det inte för att vara elaka utan då är det något som t ex stressar dem eller att de kanske har ont osv.
Se till att de har en rejäl kattmöbel att klättra i och klösa på ända från början. Det minimerar risken att de börjar klösa på möbler. För katter lägger sig gärna till med ett ställe som de klöser på, och har de väl börjat är det svårt att få dem att sluta. Dessutom älskar de flesta katter att klättra och springa på höjden och ligga och vila högt upp. Så inga små mesiga klöspålar, utan helst ett klätterträd ända upp till taket, är mitt tips. De kommer att ha mycket spring i benen första åren.
Ja, klösträd är nästan en nödvändighet om man inte vill ha precis alla möbler sönderklösta. Vi har ett takhögt, ett mellanhögt och två klöspålar. Vissa katter gillar att klösa på saker på golvet/marken också, där kan klösmattor vara bra, men för oss verkar det duga bra med en rejäl hallmatta, en såndär grå som finns på t ex IKEA.
Kom ihåg att kattungarna inte får vara yngre än 12v oavsett vad uppfödaren har för skäl. Man får inte skilja mor och kattungar eller syskon åt enligt lagen före 12v ålder.
Är kattungarna olika kön måste du kastrera tidigt då olyckor annars kan ske. hanar är fertil flera veckor efter kastrering så du vet..
sedan har de andra tagit upp bra saker.