Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett20-kattprylar
Läst 5608 ggr
CaptainBunchie
0

Kattsand

Tänkte nu höra vad alla har för kattsand och vad ni tycker är bäst. Vad det kostar osv. :)

Vi köpte först Ever Clean för 79kr/6kg (extrapris), vilket är en riktig bra sand. Luktfri, klumpbildande, lätt att handskas med och ser fräsch ut och sådär. :) Finns även med doft för dom som gillar det. ^^

Sen nu tänkte vi testa Budget Kattsand vilket kostade 22-23kr/5kg som ska vara klumpbildande.

Så…
Vilken tycker ni är bäst? Pris/mängd?
Vilken använder ni? -"-

😛

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[RMSLiners]
1

Peewee, 99kr för 14L. Vi har en katt och 14L räcker ca 4-6mån för oss.

CaptainBunchie
0

Hur är det? Luktfritt osv? :)

_

[RMSLiners]
1

#2 Det luktar trä eftersom det är precis det de är, träpellets. Man behöver ha en peewee kattlåda vid användning av det ströt men bättre strö finns inte, så hyggiensikt, enkelt och dessutom det stora pluset… miljövänligt.

Jourhemmet
3

Extreme classic, 199:-/15kg. Tom bättre än Ever Clean då den inte dammar.

IdaL
0

Ser inte någon anledning att lägga massvis med pengar på en dyr kattsand, särskilt inte med 7 katter i huset. Så kör på ICA's klumpbildande vilket fungerar kanon bra, dammar inte något nämnvärt och fastnar inte i tassarna när dom går ur lådan.

CaptainBunchie
0

#5 Luktar det något? Vad kostar det? :)

_

jollycox
0

Vi använder extreme classic black label oparfymerad, 15kg 199kr i den ena lådan. Dammar väldigt väldigt lite, luktar inte(fast katternas bajs luktar inte heller något).
Den andra lådan är en peewee med bränslepellets. Lådan kostar lite mer än en vanlig låda men pelletsen kostar typ 50 kr för 16 liter(fast jag får gratis av morfar) och räcker minst 3 månader. Så mycket billigare kan det inte bli :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Belimas
0

Av de jag har testat som finns i affärerna här runt omkring så är ever clean överlägset bäst så det är den jag kör på.

Niiinah92
0

Jag bollar mellan Extreme Classic och Tigerino, båda jättebra klumpbildande och håller lukten borta. Har köpt hem ett annat märke, Carnia Lynx, oxå men den får jag vänta med att testa tills i höst så den kan jag inte kommentera om den är bra eller dålig än 😃

CaptainBunchie
0

#9 - Är Tigerino lika effektiv som Extreme Classic tycker du? :)

_

vinteralvan
0

Jag tycker att Ever Cleans oparfymerade är den bästa jag har provat, så den kör jag med.

Wezza
0

Vilken tycker ni är bäst? Pris/mängd? - vet inte :/
Vilken använder ni? -"- - Vitakraft Compact-ultra, 8kg, 70:-

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Niiinah92
0

#10 Ja jag personligen tycker det 👍

Wony
0

Vi har kristallsand i en låda, märket minns jag inte, men det funkar bra. I den andra har vi just nu en mix av Ever Clean och Katty. Detta då vi inte hade råd att köra EC, men behövde fylla på i lådan. Det fungerar helt ok!

BettaSplendens
1

Vi kör på Ever Clean! Innan använde vi Icasand typ, fy vad det luktade då 🤐

Therese
0
axa
0

Nu är detta för råttor men jag kör på sanden Smily cat och det luktar ingenting, är klumpbildande och räcker länge. 

Valde mellan ever clean och smily cat, men eftersom att man efter vidrörning av ever clean skulle tvätta händerna med tvål och vatten direkt efteråt tycker jag det låter konstigt och är det så viktigt att göra det låter det ohygieniskt för djuren likaså.

Wony
0

#17 Det har jag aldrig läst något om när det rör Ever Clean. Kanske menar de att man ska tvätta händerna efter att ha rensat? Sedan så dammar ju leran så personligen vill jag gärna tvätt ahänderna ändå, men det är ju en annan sak. 🙂

Vi kör just nu med en blandning av Ever Clean, Katty och Four Friends. Vi använder ibland Tigerino som också funkar bra. Däremot ska vi testa Cat's Best Öko Plus i en låda, då detta är komposterbart och skulle minska vårat sopberg avsevärt.

axa
0

#18 Okej, där jag kollade stod det på förpackningen med bilder på att man behövde göra det och hur. Vågar inte använda det när det gäller råttorna då de är så känsliga. Gillar därför sanden jag har 🙂

Wony
0

#19 Jaha, får väl kolla nästa gång jag har vägarna förbi någon affär om det ändrats. Kommer du ihåg vilken EverClean-kartong det var? Tänkte om det var t ex pga någon parfymering eller så.

axa
0

#20 det var den neutrala jag kollade på, så ingen parfymering.

Bästakompis
1

Euroshopper klumpbildande, kostar 30 spänn för 5 kilo. Jag har inga problem med den om jag har ordentligt med sand i lådorna. Har man för lite kletar den fast i botten.

Bästakompis
0

Oj, jag skrev fel, jag menade ELDORADO klumpbildande. Euroshopper har jag inte testat.

cecval
0

Klumpe, klumpbildande. Luktar jord, dammar inte alls. Ca 75 kr för 20 liter :)

MouIIyo
0

Vi har Ever clean och tycker att det har varit bäst.

[HundochKatt]
1

Peewee! Det bästa jag haft under alla år jag har haft katt. I Just love it! Så himla skönt att slippa det hemska dammet. Och jättebilligt blir det också eftersom jag kör med värmepellets. Köpte en i Januari för 48 kr (16 kg)  och det är bara en bråkdel taget av det.

Fridaaaa
2

#24 Klumpe dammar massor, klumparna delar sig lätt, haft klumpe.
Fick nästan andnöd av allt damm.

Jag rekommenderar four friends kattsand! Jag som är överkänslig mot damm reagerar knappt på detta.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

cecval
0

#27 Hade du den vita eller bruna då? För den vita dammar jättemycket men den bruna jag har nu dammar inte alls och klumparna håller jättebra.

Fridaaaa
0

#28 Testade både den i kartong och den i påse. Dammade massa båda och klumparna trillade sönder superlätt

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Torpedtass]
0

16kg värmepellets från granngården och peewee låda. Kostar 48kr och räcker 3 månader.

[HundochKatt]
0

#30 Har du fler katter eller byter du allt i lådan ofta, eftersom det räcker för dig bara 3 månader?

[Torpedtass]
1

#31 Har bara en katt och jag byter endast hela när jag ser att det behövs vilket inte är ofta. När katten kissar på ströet, blir det smuligt och eftersom peewees låda funkar som en sil så faller smulorna ner i bottenlådan när katten krafsar eller så får man skaka lådan själv om man har en katt som inte krafsar.

Tömmer endast underlådan, för det mesta, och fyller på med mer pellets i övre.

På så sätt hålls lådan alltid fräsch, alltid hygienisk och är sjukt plånboksvänlig för att inte tala om miljövänligt.

[HundochKatt]
1

#31 Jo, jag vet, har Peewee själv och det är det bästa jag använt genom åren. (y) Billigt, dammfritt och lätt att hålla rent. Men jag blev lite fundersam eftersom det räckte bara 3 månader. Förvisso har jag haft en kattunge som är snart 7 månader, men jag har bara tagit en bråkdel av säcken sedan januari. Exakt vet jag inte, men kanske 1/4 - 1/5 del.  Dock gick han inte i den på direkten. Men sedan början på mars har han bara haft den. Nu barfar jag ju mestadels så det blir knappt någon bajs att tala om men han kissar mycket, som sig bör eftersom han får mycket vätska genom maten. Får se hur länge den här säcken räcker…

[Torpedtass]
1

#33 Ok, vår katt är 9 år gammal och äter blötmat. Han går inte särskilt ofta på toa men han hör till katterna som samlar på sig urin och sen när han går till lådan… Niagarafallen, ungefär.

Jag fyller också på ett tjockt lager då han gillar att böka i lådan innan och efter behov.

[HundochKatt]
1

Jag har nog mer än 2 cm som de rekommenderar, kanske 3-4 cm. Men jag får skrapa ner spånet ett par gånger om dagen, då min är lite lat. ;) Krafsa kan man göra utanför lådan. ;) Men det gör mig ingenting för jag tycker det är så skönt att slippa dammet.

[Torpedtass]
1

#35 Haha, min är likadan utom att han anser att man ska krafsa på lådans kant och om lådan står för nära så riskerar väggen bli krafsad också. 😃

Få flisorna att trilla ner i botten hjälper han inte med men ströet prasslar roligt så då kan man trampa runt i det en stund. 🤪😂

Tretorn
0

EverClean "Less Track" som är framförallt till långhåriga katter, men använder det till vår katt som är korthårig då jag upplever att det blir mindre spår av kattsand i vår lägenhet samt upplever jag den som hygieniskt! :)

aloizias
0

Vi använder Catrin kattsand och Berto kattlåda. toppen kattsand https://www.kattkompaniet.nu/kattlada-tillbehor

Maria
1

Vi har i flera år använt "Compact Care Baby Powder". Den är klumpbildande och har en svag doft av barnpuder. Jättebra tycker vi och katterna😉

Jag tror vi gav 189 kronor senast för 14 kilo.

/Maria

catcult
0

Jag gillar Ever Clean bäst av alla jag provat och katterna ger också fyra tassar upp. Tyvärr är priset löjligt högt, ingen sand är värd 200 spänn för 10 kg och jag kan inte förmå mig själv till att köpa den till fullpris då jag har fem katter. Jag brukar dock hålla koll på reklambladen och leta efter extrapris/kampanjer. Ibland kan man fynda 6 kg Ever Clean till betydligt bättre pris och då bunkrar jag upp så många jag kan bära, när erbjudandet är begränsat till X-antal per kund kan man låta vänner och bekanta "köpa ut" extra. 😃

Ett annat mycket bra märke är Compact Care, zoobutiken hävdar att det är exakt samma sand som EC. Jag vet inte om det är exakt samma, men den finns i alla fall i samma doftvarianter, har liknande förpackningar och beter sig på samma vis i lådan (dammar inte jättemycket, extremt kompakta klumpar som inte smular och döljer lukt väl). Tycker dock att även denna sand är för dyr då den kostar 180 kr för 10 kg och köper även denna enbart vid kampanjer. Om jag bara haft en eller två katter skulle jag dock kunna tänka mig att använda endast Compact Care.

Eftersom de enda riktigt bra sandsorterna jag hittat är i den dyraste prisklassen och jag inte hittat någon bra i mellansegmentet har jag valt en kompromiss som involverar 50/50 av en av de dyrare sorterna ovan (oftast Ever Clean) och Eldorados kattsand (kostar något under 30 kr för 5 kg). Tycker Eldorados är helt okej i förhållande till priset, katterna älskar den då sanden är väldigt grävvänlig och "inbjudande". Eldorados är dock något ojämn i kvalitén mellan olika batchar, vissa dammar sjukt mycket medan andra knappt dammar något alls. Klumparna blir heller inte lika stenhårda som med EC eller CC, därför blir det perfekt om man blandar 50/50. 🙂

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

elegantbanan
0

Körde först på Ever Clean, men som många här redan poängterat är priset ganska högt, plus att jag upplevde den som väldigt dammig. Kör nu därför på Pussi Ultra Kompakt som är billigare, och det verkar som att katterna gillar den mer faktiskt. Den dammar lite grann, men jag med min astma klarar mig finfint det till trots! 🙂 Priset för Pussis kattsand ligger på runt 10:-/l skulle jag tro.

melancholy were the sounds on a winter's night.

RosaMoln
0

Använder Extreme classic black label, oparfymerad 215:-/15kg Är otroligt nöjd, väldigt lite sand följer med katten ur lådan, blir bra klumpar som är lätta att plocka bort, dammar inte och luktar minimalt :)

Lagavulin
0

Olivers , vi ä 2 st som köper en pall åt gången 600 kg 65-70kr för 10kg

Fam.Morrhår
0

Har Extreme Classic Lavendel. 175kr/15kg. Köper 3 säckar åt gången så jag har en säck per kattlåda (3 st.) Mycket dryg sand som vara länge, dammar inte så mycket och luktar svagt lavendel. :)

I väntan på en ragdoll... <3