Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 1705 ggr
MaxFlickan
0

Kan katter spy ...

…för att de äter för snabbt?

Min katt Max spydde upp osmält mat igår kväll /inatt.  Har märkt att efter jag skaffat kattungen Mozart så har Max slukat maten. Samband?

Såg inga hårbollar.

Nu i morse så åt och drack han som vanligt, gav honom dock lite mindre mat.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Calcifer
0

Ja. De kan spy om de äter för mycket, precis som människor kan (eller, jag vet ju inte om det fungerar exakt likadant i deras kroppar som i våra, men de kan spy om de äter för mycket eller för snabbt). Jag hade ett sådant problem med en katt ett tag och fick ge små portioner flera gånger om dagen en period, och kunde även inte mata honom tillsammans med min andra katt utan de hade varsin skål i två olika rum. Då löste det sig.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MaxFlickan
0

Ger honom små portioner nu idag och de har matskålarna i skilda rum. Dock så tycker Mozart att det är super intressant att vara i köket när Max äter… Kanske jag borde stänga dörren?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Calcifer
1

Du kan ju prova. Jag är långt ifrån någon expert, men det kan ju vara så att Max tänker att maten kommer försvinna om han inte äter upp den själv. Min katt var lite så när det kom hem en kattunge första gången. Morrade åt lillfisen (som var en utsparkad kattunge på drygt 10 veckor) när denne kom nära matskålen och typ andades in sin mat. xD Det gav sig efter några veckor när min äldre katt insåg att han inte skulle tvingas svälta för att han fått en ny rumskamrat.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MaxFlickan
0

Okej, ska prova :)

Maria
0

En av mina katter som är 13 år har spytt mycket i hela sitt liv. Han är visserligen matglad men har fri tillgång till mat och småäter mest. Han spyr flera gånger i veckan. Ibland är det riktiga matspyor och ibland mer vattnigt blandat med gräs.

Han har blivit undersökt hos veterinär men det har inget hittat så jag har vant mig vid detta. Han verkar också helt opåverkad själv.

/Maria