Småttingar i magen?
Hej på er. Vi har en liten dam som vi misstänker är dräktig men har lite svårt att avgöra hur långt gången hon är. Sedan ca 2 veckor tillbaka är hon mer trött, ligger och sover mer för varje dag, ska hålla koll på var vi är hela tiden, äter mer. Hon är inte ute mer ån korta stunder sen vill hon komma in igen och lägga sig i fåtöljen :) Vi funderar på att ta henne till veterinären nästa vecka för ultraljud så vi vet när det börjar bli dags. Vi vill båda kunna finnas till hands när det isåfall sätter igång för att kunna hjälpa henne om nått skulle gå fel eller hon blir för trött. Förstår att det är omöjligt för er (och oss) att gissa hur långt hon har kvar, men vad tror ni? Hon löpte förmodligen runt 5-20 mars (inga jättetydliga tecken mer än att hon var extra kelen och rullade runt på golvet en del). Inga kommentarer om abort tack! Vi har släktingar som ev vill ha varsen kattunge och blir vi inte av med de små så stannar de här och blir kastrerade.
liten uppfödning av lejonhuvad dvv i Ronneby/Blekinge (även teddyvädur+peking) http://trollsjonskaniner.weebly.com
Suck! Lyckas inte lägga upp bilder…
liten uppfödning av lejonhuvad dvv i Ronneby/Blekinge (även teddyvädur+peking) http://trollsjonskaniner.weebly.com
1
1
Håller med föregående. Även om ungarna hamnar i bra hem så betyder det att det finns redan existerande hemlösa katter som måste fortsätta att vänta på nya hem. Katterna på katthem behöver inte mer konkurrens över de hem som finns. Är även synd att din hona parats med en främling som kan ha vilka genetiska sjukdomar eller defekter som helst.
Jaha. Givetvis kommer moralkärringarna som väntat. Nej det var inte planerat men skrik på ni. Det är ni bra på. Istället för att informera och hjälpa folk i denna sitsen så gapar ni och trycker ner. Men jag var förberedd på detta! Har pratat med vet och ska dit nästa vecka. Tackar för mig på denna sidan. Hjälp kan man tydligen inte be om här. Trevlig helg på er
Kärring du vara själv
#6, i så fall är det lika osmakligt att skaffa egna barn när det finns andra barn som svälter - lika osmakligt att äta kött när djuren plågas av dålig djurhållning, och ägg, när tuppkycklingarna mals ner levande… Det finns hur mycket som helst vi kan klanka ner på varandra för, ja helt oändligt. Varför inte välja att hjälpa varandra istället? Den som är utan synd, kasta första stenen…sa Jesus
#10 Bara för att det finns andra djur också far illa pga dålig djurhållning, blir knappast buskavel mer etiskt rätt. Och dessutom så sitter inte en honkatt och planerar och längtar efter att bild familj. Hon löper och gör det hjärnan säger åt henne att göra. Går ut och bjuder ut sin för hankatter eller allt annat om inte en hankatt är tillgänglig. Hon har inte en tanke på att hon x antal veckor senare kommer att få ungar när hon står med rumpan i vädret. Blir hon kastrerad så saknar hon inte att hon inte kan få ungar.
Jag har inte sagt att det är etiskt rätt med buskavel. Det jag försöker säga är att det är jäkligt onödigt att skrämma bort folk från forumet, som vill ha svar på sina frågor. Äter du kött, Josefa? Bara nyfiken, och skulle du i så fall vilja bli attackerad för det oetiska i att äta kött, om du ställde frågor i ett forum för vegetarisk kost?
Ja, jag äter en del mat som har animalisk ursprung, men varför i hela fridens namn skulle jag gå in på ett forum om vegetarisk kost och ställa frågor om kött? Och hade jag gjort det, så hade jag definitivt räknat med att jag blivit attackerad av de andra på forumet.
Inte om kött förstås😯 utan om vegetariskt, men okej, om man tycker det är bra med den här tonen på intresseforum och att trycka ner folk som man tycker gör fel, så lär det väl fortsätta. Jag tycker i alla fall det är onödigt. Ska det vara normalt att bli attackerad? Är du själv perfekt? Vill du inte sprida kunskap om hur man tar hand om katter? Hur ska du kunna göra det om folk försvinner från forumet?
TS vet mycket väl om att hon gjort fel val. Annars hade hon inte skrivit i första inlägget att hon inte ville ha några kommentarer om abort. Varför ska man dalta med buskavlare?
#11 Hur sjutton kan du vilja att katten ska behöva utsättas för kejsarsnitt? Även om du vill att ägaren ska "känna på" hur fel/dyrt det kan gå, är det väl inte ett dugg mer rätt att önska något sådant på en katt?! Nej, det där känns inte alls vettigt att önska.
Till TS, jag hoppas att det går bra för henne och att hon och ungar för leva friska. 🙂
#11 Du hoppas att katten måste genom gå en operation? What the..?
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
#17 och 18 Varför skulle jag inte önska det. TS visar ju total nonchalans mot alla hemlösa katter som far illa där ute, genom att låta honkatten yngla av sig. De katthonorna har inte ens någon som kan ta dem till veterinären för ett kejsarsnitt, om det skulle behövas, utan de får ligga ute och självdö.
Josefa! Givetvis vet jag att man avlar inte på huskatter men har du hört talas om olycka? Du är nog en av de mest vidriga människor jag stött på. Men jag kan tala om för dig att när min son föddes för drygt 2 mån sedan höll både han och jag på att dö,. Katastrofsnitt blev det, de skar upp två stora snitt i min mage och av misstag skar de även i min son + blodförlusten och komplikationer under förlossningen placerade mig på iva. Bebisen hade svåra andningsbesvär och fick infektion pga snittsåret, han låg på neonatal. Nu sitter du dessutom och skriver att du önskar detsamma för min katt?!?! Fy fan! Kissen passade på att smita ut 2 eller tre gånger enligt kattvakten, då vi låg på sjukhus. Jag vet att det ändå är vårt ansvar men det var så det blev tyvärr. Hade inte tänkt kika in i tråden men hoppades ändå nått bra svar… önskar nu att jag inte hade gjort det för detta var fruktansvärt att läsa. Fy fan för folk som du!
#19 Bara för det behöver du väl inte önska katten att genomgå en operation? Det låter helt vrickat om du frågar mig. Om du nu vill alla katters väl, vill du inte den här individuella kattens väl eller är det bara vissa katter du tycker är värda att slippa operationer osv?
Dessutom var det en olycka. Jag tycker det är högst osmakligt att skriva så som du gör.
Slapp undan billigt?! Hur i helvete kan du skriva att vi slapp undan billigt?! Du har inte en aning om allt vi kämpar med dagligen för att ens överleva! Du är verkligen en hemsk människa!
Vad trodde du att hon gjorde där ute när hon löpte? Fikade med hankatterna?
Om du kämpar för att överleva, så borde du verkligen sett till att din fertila hona inte gick och blev dräktig. Då är det väldigt oseriöst att låta kattungar födas också. Ett litet kejsarsnitt på honan,, och flaskmatning av kattungar kommer inte att göra din dag lättare.
Ja du slapp undan billigt. Ni lever båda två. Annat än vad många katthonor och deras ungar kommer att göra efter sommaren.
Pengar?! Tror du jag bryr mig om pengar? Ett liv är värt mer än pengar, djur eller människa. Och pengar har jag gott om, tack för omtanken. Jag har dock turen att vara gift med en jurist som inte är vidare nöjd över dina påhopp. Nätmobbning är tyvärr inte straffbart. Men du bör nog fundera lite på vad du skriver till folk hädanefter. Det är inte svårt att ta reda på någons identitet över nätet! Ett litet tips bara
Nätmobbing? Jag skriver det jag tycker. Och jag tycker att det hade varit en precis lagom läxa för dig att kattungarna måste förlösas med kejsarsnitt, och allt arbetet som det sedan medför. När jag skriver att du kom undan billigt så menar jag inte bara kostnadsmässigt. Både du och ditt barn lever. Något som många honkatter och kattungar inte kommer att få göra efter sommaren. Och vem är orsaken till det? Jo, det är allt folk som inte har vett att kastrera sina katter. Vilken anledning de än skyller på. De ägda katterna har en ägare som kan ordna med att de blir kastrerade. Deras ungar borde inte lägga beslag på de få hem, som alla befintliga katter slåss om. De hemlösa honkatterna har ingen som kan se till att de blir kastrerade. De kan bara göra en sak. Följa sin instinkt och bli dräktiga och föda kull efter kull. Och de har en väldigt liten chans att bli hjälpta, när folk som du hela tiden fyller på antalet katter som ska slåss om hemmen.
#27 Men herregud…. Hon vet att "buskavel" är fel, men de var en olycka. Det hjälper inte att du sitter och trycker ner henne. Det hjälpe inte heller att katten ska behöva genomgå ett kejsarsnitt för att det hände en olycka som inte katten kunde rå för.
TS jag har ingen aning om hur långt gången hon är då jag aldrig avlat katter själv, men jag önskar dig all lyck till och hoppas att allt går bra för din katt och ungarna 🙂
Lill87, jag tycker det var väldigt tråkigt att ni inte lät kastrera honkatten innan du lades in på sjukhuset. Det är tyvärr mycket vanligt att katter smiter ut från kattvakten i sina försök att hitta hem. De har ju inga tidsbegrepp och vet inte att det bara är en tillfällig placering. Ofta blir dessa katter dräktiga om de är okastrerade honor eller dödade i trafiken. Hoppas nu hon blir kastrerad så fort som möjligt efter att ungarna kommit.
Alla kan ju göra fel någon gång, det viktiga är att man lär av misstagen.
Och så tycker jag det är fel av dig att kalla engagerade katthjälpare för moralkärringar.
#27 Nu har jag snokat lite lätt i denna tråd, men tycker du beter dig mycket dåligt. Lämna tråden och plocka in Sveriges alla kattungar själv. Du är feg som angriper folk såhär när allt TS ber om är hjälp. Du är verkligen inte en djurmänniska och kattälskare som hoppas det går skit för katten för att läxa upp en människa.
TS jag önskar dig, din son, din katt all lycka och jag hoppas att allt går bra för er!
Tack snälla Axa! Skönt att det finns de som faktiskt förstår. #29. Tror du på allvar att man kan planera exakt vilken dag en bebis föds? Barn kan födas både för tidigt och för sent. I detta fallet alldeles för tidigt. Kastrering var inbokad för båda katterna. Då låg vi på sjukhuset och var inte i skick att ens lämna sängen. Kattvakten tog den ena katten till veterinären och hon kastrerades. Den andra katten som nu eventuellt är dräktig, kunde han inte hitta när det var dags. Med andra ord gjorde vår underbara kattvakt mer än vad vi kunde hoppas på. Självklart kommer hon , som planerat, att kastreras om hon inte är dräktig eller efter ungarna är födda. Nej visst kan jag be om ursäkt för att jag sa moralkärring. Men mycket märkligt att det är okej att hoppa på mig, min svårt sjuka son och min eventuellt dräktiga katt. Ja jösses alltså! Men nu säger jag tack och hej. Ser ingen mening med att sitta här och förklara mig. Tack ni vänliga som hört av er och kommit med konstruktiv kritik och tips och råd, precis så som det borde gå till. Ni är guld värda!
#30 Tyvärr har jag inte möjlighet att plocka in fler kattungar än vad jag redan gör. Och du menar alltså på fullt allvar att en del av befolkningen ska slita sk*ten av sig för att försöka ge hemlösa katter ett drägligt liv, medan andra ska strunta i att ta ansvar och bara förstöra allt som andra försöker komma till rätta med? För det är just vad alla dessa buskavlare och hoppsankullstagare gör. Och vad hjälper det att jag "plockar in alla Sveriges kattungar själv" , som du så fint skriver, när folk så beredvilligt fyller på med fler nya hela tiden?
#32 Det jag tror att jag liksom andra reagerar på är att du tydligen på fullaste allvar önskar att katten ska behöva genomgå ett kejsarsnitt. Det tyder i mina ögon inte ett dugg på att du vill katterna väl.
I så fall kan man väl likaväl säga att de som är gravida ska behöva genomgå plågsamma och potentiellt livshotande operationer bara för att lära dem läxan att inte föröka sig när jorden är överbefolkad?
Det är inte avsiken som är dålig, utan hur du lägger fram den.
TS utsätter ju själv sin katt för fara, när hon låter den ränna fertil ute. Håller hon bra koll på sin hona när det är dags, så bör ett kejsarsnitt inte medföra någon fara för varken katten eller hennes ungar. Och då kan hon få katten kastrerad samtidigt, så slipper den det senare.
#34 Katten rymde. De hade bokat tid för kastrering. Hon lät den ju inte medvetet ränna runt ute. Varför då en närmast aggressiv ton mot henne? En rymning innan kastrering kan hända den bäste.
Dessutom är operationer alltid riskfyllda, att påstå något annat är bara absurt.
Varför bokades inte kastreringstiden om då? Hade honan kommit in till veterinären några dagar efter att hon blivit parad, så hade inte äggen ens hunnit lägga sig på rätt plats i livmodern ännu.
Och det är väldigt var honkatter alltid lyckas rymma precis dagarna innan kastreringstid är bokad. Det är det vanligaste orsaken ägarna till dräktiga honkatter brukar skylla på. Det är ingen som tror på det längre.
#36 Vad synd att "ingen" tror på det. Det är tragiskt att man alltid utgår från att honkattsägare är onda människor som alltid ljuger? Det får stå för dig att du har den synen på andra utan att veta mer om dem. Kalla mig gärna både korkad och naiv men jag föredrar att utgå ifrån att kattägaren talar sanning tills motsatsen kan bevisas. Tala om att döma någon utan att ha belägg…
Dessutom, hur bemöter du faktumet att i princip alla ingrepp som görs faktiskt medför risker? Även en vanlig kastrering kan medföra risker, så kom inte och säg att det är HELT ofarligt med kejsarsnitt…
Även en dräktighet medför risker. Eller att man är slarvig så att katten lyckas smita.
Ja du väljer att tro på mänskligheten du. Du har antagligen inte fått ta hand om döende kattungar som fått födas pga att folk inte har orkat kastrera sina katter. Du har antagligen inte fått nyfödda kattungar dumpade utanför din dörr, som du har fått sitta och flaskmata varannan timmen dygnet runt de första veckorna av deras liv. Du har nog inte sett en bråkdel av allt vad jag har sett, när det gäller hur folk behandlar just katter. Pga snålhet och egoism.
Josefa.
Jösses. Jag kan inte ens. Du önskar att en katt skall genomgå en operation bara för att dennes ägare begick ett misstag? För att TS låg på sjukhus med ett sjukt barn? Misstag händer för alla, det är mänskligt. Och att du är så nonchalant mot TS när hon beskriver om hennes eget kejsarsnitt…
Tyck vad du vill, men lär dig lite hyfs.
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
#38 Jag behöver inte redovisa vad jag sett och vad jag inte sett. Det är inte en tävling i vem som sett hemskast saker. Och tappar man helt tron på mänskligheten är det rätt tragiskt det med… Du kanske är bekant med att om man bara skäller på folk, bara är aggressiv i tonen mot dem, så kommer de inte lyssna. Är man däremot saklig och faktiskt hjälpande istället för stjälpande kan det ge något.
#39 Jag instämmer med dig i det du skriver. Ibland undrar jag vart världen är på väg.
#38 Jaa, dra alla katt ägare över en kam, för alla är ju exakt likadana. Alla som inte har kastrerat sina katter har ju gjort det för att de är egoistiska och snåla. Precis varenda en. För misstag kan man ju inte göra, olyckor kan ju inte ske. Nope.
Jag är ofta cynisk, men din inställning, och sättet du framställer den på, får mig att inse att jag borde tänka om. För om alla skulle tänka som du så vore världen en dyster plats.
#40 Jaa, du, man kan ju undra. Ge din(a) katt(er) en puss <3
#39, 40 och 41 Det bästa hade ju varit om katten redan genomgått en operation. En kastrering. Då hade TS inte behövt oroa sig för ev akut kejsarsnitt nu. Och som jag skrivit tidigare, så hade katten även kunnat kastrerats direkt efter att hon smitit. Om det nu verkligen var en smitning, och TS verkligen inte velat ha kattungar. TS visste ju om att katten löpte, och visste isf om att sannolikheten för att hon blivit parad var stor. Och det faktum att TS skriver att hon inte vill höra talas om abort visar på att hon mycket väl är medveten om det val hon gjort inte är det smartaste, men ändå absolut vill ha lite kattungar att gulla med. Hon har ju folk som vill ha kattungar sedan. Folk verkar tro att bara för att de själva inte kastar ut sina kattungar så är det inte deras fel att det finns ett överflöd på katter som far illa. Men så är inte fallet. Det finns bara ett begränsat antal seriösa hem som vill ta emot katter. Resterande katter bli utan. Varför då avla fram fler, som ska slåss om platserna?
Beträffande att jag beter mig nonchalant när det gäller hennes eget kejsarsnitt. Jag tycker att hon och alla andra buskavlare beter sig förskräckligt mot alla som kämpar för de hemlösa katterna och inte minst mot alla de katter som far illa.
#42 Man kan vända på resonemanget. Är det inte bra att det föds kattungar i hem som tar hand om dem? Ska man inte hellre uppmuntra god omvårdnad än att skälla?
Sedan är det ju inte alla som vill ha en hittekatt. Och de skulle ändå inte ta en plats för en hittekatt, för de ville inte ha en i första taget. Förstår du?
Jag själv är volontär på ett katthem, men det betyder inte att jag tappat tron på mänskligheten eller är nonchalant mot andra för den sakens skull. Däremot stärker ett sådan beteende fördomarna om att de som jobbar med hittekatter är besserwissrar som bara skäller, tyvärr. Det är i princip ALLTID bättre att vara trevlig i sitt bemötande.
#41 Tror det bäst att vara realistisk i en diskussion. Visst finns det många kattägare som är seriösa, generösa och kloka. Men andra är tyvärr både egoistiska och snåla, och oinformerade därtill.
Det är t ex därför som Mjau har dragit igång sin informationskampanj "För varenda katt", för att få folk att förstå att de måste kastrera, ID-märka och registrera sina katter. Med syftet att minska de lidande hemlösa katternas antal. http://mjau.se/forvarendakatt/ Hjälp gärna till att sprida den!
Här finns en bra artikel om hur vi alla kan hjälpa till för att lindra de hemlösa katternas nöd: http://hittekatter.ifokus.se/articles/4d7177bab9cb462227084958-vad-kan-just-du-gora-for-hittekatterna?articles-2
(TS: Hoppas förstås att det går bra för din katt och ev ungar. Och för din son såklart.)
#44 Jag instämmer till fullo att det finns båda delar. Kruxet är om man utgår från att alla är rötägg. Mjau's kampanj är ett bra sätt att sprida kunskap på, och dessutom lätt att ta till sig (och de dömer inte!) 👍
Roligt att det blivit mer nyans i diskussionen på slutet.
Jag kan förstå att folk som lägger ner massor av tid, pengar och arbete på att rädda hemlösa katter, eller bredriva seriös raskattavel, blir upprörda när de hör talas om oplanerade parningar och nya huskattkullar.
Men jag kommer aldrig tycka det är en OK reaktion från en vuxen människa att kasta sig över tangentbordet och sabla ner den som går in på iFokus kattsajter och ställer uppriktigt menade frågor.
Har sett alldeles för många lämna trådar de startat för att de blivit utskällda (utjamade…? utfrästa…?
förlåt kunde inte låta bli…) när de bara ville ha råd och hjälp.
Vad leder det till? Ja, i varje fall inte ökade kunskaper bland folk som bryr sig om katter men ännu inte hunnit lära sig så mycket. Möjligen till att kattsajterna utvecklas till forum där bara en liten grupp "renläriga" och superkunniga vill/vågar skriva. Men vem mer än de själva skulle ha glädje av såna sajter??
Till TS: kram på dig och all lycka med fortsättningen för dig och familjen inkl. katterna 🌺
Jag är starkt emot avel utan mening eller mål men nu är katten dräktig och jag skulle för mitt liv aldrig önska att katten får genomlida komplikationer då jag vet hur j***igt det är för honkatt att ligga i krystvärkar utan att något händer och sedan genomgå snitt. Så jag skall försöka svara på dina frågor TS och ge dig lite råd på vägen.
Vi har en liten dam som vi misstänker är dräktig men har lite svårt att avgöra hur långt gången hon är.
Hon är defenitivt dräktig och inne i andra delen av graviditeten av bilderna att döma. en katt är dräktig ca 65 dagar. dag 21 kan man se rosa lite svullna tuttar. på bilden ser hon rund ut och tuttarna mycket svullna. beroende på hur många ungar hon har i magen såär det svårt att säga av en bild hur långt gången men jag skulle tippa runt dag 40-45 i din beskrivning av mat intag etc.
Du skriver i ett av dina inlägg att det var medan ni låg på sjukhus och ni hade kattvakt som hon smet ut, detta borde då vara rätt lätt att räkna ut vilken dag hon är på. räkna från den dag hon smet ut först!
Hon är inte ute mer ån korta stunder sen vill hon komma in igen och lägga sig i fåtöljen :)
En dräktig hona ska DEFENITIVT inte gå ute få hon kan föda ungarna ute, utsätts för smittor (högre risk iom lågt immunförsvar) vilket kan göra att ungarna föds med dåligt immunförsvar, missbildningar etc så jag råder dig att från och med nu hålla henne inne.
Vi funderar på att ta henne till veterinären nästa vecka för ultraljud så vi vet när det börjar bli dags.
Håll henne hemma för att inte stressa upp henne, honkatter är känsliga under dräktighet och ett besök till veterinär i all välmening kan skada mer än göra gott. De kan inte se när hon ska föda ungarna, de kan bara räkna ryggrader för att se hur många ungar det är (ultraljud på katt är inte samma som människa)
Vi vill båda kunna finnas till hands när det isåfall sätter igång för att kunna hjälpa henne om nått skulle gå fel eller hon blir för trött.
Första tecknen är att magen sjunker och blir mjuk, hon ser knappt ut att vara dräktig mer, mjölken rinner till någon dag innan förlossning, håll koll på den. Fixa en bolåda, värmedyna med timer och reglage, hushållsvåg digital för att väga ungarna varje dag, handsprit, slemsug för att suga rent luftvägar när ungarna kommer ut, små en ml pipetter, matchande gumminappar, KMR mjölkersättning, ni kommer behöva allt detta till när de skall vänjas av från modersmjölken vid ca 4 v ålder, vanligt att man får vara med och stödmata vissa små som halkar efter (därav ska man väga varje dag samma tidpunkt för att hålla koll så de inte går ned, de ska gå upp ca 5-15 g om dygnet men allt upp är bra)
En kattförlossning brukar ta ca ett dygn från första sammandragningar till alla ungar är ute, därefter ska ungarna på tutte (hela alltet brukar ta 2 dygn så bered er på sömnlöshet) vissa har man tur med där saker går smidigare. Ni måste avnavla kattungarna när de kommer ut stoppa blodflödet i navelsträngen med peang och klipp med steril sax ca 2-3 cm från navelfästet.
När ni luskat ut vilken vecka hon kan föda på så måste ni hålla koll på tecknen (proppen går vanligen men inte alltid) normal förlossning kan ske mellan dag 59-71 så det är svårt att säga en exakt dag.
Hon löpte förmodligen runt 5-20 mars
en honkatt löper max en vecka, löpte hon 20 mars så blev hon inte dräktig innan, är ni säkra på att hon löpte då för i sådana fall är det då hon blev dräktig och inte i början av mars. Har ni någon koll på vilka datum hon hade smitit ut? eller smet hon ut varje dag mellan 5-20 mars?
Inga kommentarer om abort tack! Vi har släktingar som ev vill ha varsen kattunge och blir vi inte av med de små så stannar de här och blir kastrerade.
Chip, vacc X 2, besiktning innan flytt vid 12 v ålder så ger du dina kattungar en bra start i livet samt tar ditt ansvar gentemot köparna oavsätt vem som köper.
Kom ihåg, en katt som ej är planerad att användas i avel skall alltid kastreras, låter man en honkatt löpa utan att paras är det otroligt påfrestande på katten samt rent av hälsofarligt då de till slut får både cystor på livmoder, äggstockar, livmoderinflammationer etc. en utekatt som går fertil kommer till 100 % att bli dräktig. Man gör sin katt en tjänst och låter den få leva ett stilla liv som kastrat ❤️ så vida man inte har en plan och mening med sin avel!
Lycka till!
Sajtvärd på Perser iFokus
Josefa! Nu tar du din ton och lugnar ner dig. Detta forum stödjer INTE påhopp och smutskastning. Du får precis som alla andra uttrycka din åsikt i normala former, man behöver inte kasta sig på någon för att informera.
Du hjälper absolut ingen genom att aggressivt attackera dom. Det stjälper med än vad det hjälper. Man lär ut genom att vara pedagogisk och hjälpsam, tänk på det nästa gång du skriver på ett forum och vill ha fram ett budskap.
TS. hoppas det går bra med din hona. Tyvärr födds det många kullar i vårt avlånga land, kattpopulationen bara växer och växer. Jag föreslår att du kastrerar din hona det första du gör om hon nu får ungar för att det inte ska bli några fler. Det går nog bra med förlossning, skulle något gå fel så tar du det som det kommer. Återkom gärna om du har några frågor! På detta forum HJÄLPER vi varandra.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
#47 Härligt med ett konstruktivt, vänligt och informerande inlägg! En frisk fläkt som jag saknat, särskilt i denna tråden. Tack för det inlägget, som också lärt mej mycket! TS jag önskar dej och kattmamman lycka till och jag hoppas allt gpr bra och att kattungarna som snart ska titta ut får långa o lyckliga liv! Du har fått bra tips o råd nu och du får säkert fler såna om du behöver! Det finns dom som kan Komunicera.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
TS Hur har det gått? Både för dig, bebisen och katterna?
Ett tips är att registrera chip-märkningen som kostar 130 kr + porto hos Svenska Kennelklubben och 0 kr + porto hos Sverak och sedan skriva över ungarna på de nya ägarna. Att lägga på den kostnaden på inköpspriset har inte en seriös köpare något emot.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#47 Avnavla? Sköter inte honan själv om detta? Under alla kullar jag varit med om, så har det då aldrig avnavlats eller satt peang för att stoppa blodflöde. Honan har bitit av navelsträngen vid lämpligt ställe och inget överdrivet blod heller.
långt ifrån alla honor, framförallt inte förstföderskor avnavlar sina ungar. Många honor får panik när ungen kommit ut och moderkakan ännu är kvar i kroppen. Bättre att förbereda TS på alla möjliga scenarion. om sedan honan är duktig och avnavlar själv är det väl bara ett plus men kan vara bra att veta utifall hon inte gör det hur man skall gå tillväga.
Fast där tror ju jag mer att de honor som inte fixar detta själv, är flest raskatter av olika slag, där människan lagt sig i för mycket och tagit bort många av de naturliga instinkterna!
TS katt är, vad jag förstått, en vanlig bondkatt och dessa brukar ha mer naturliga instinkter kvar än många av de fina raskatterna… Mao, bondkatter klarar oftast av dessa saker själv.
TS: håll kattan inne, så hon inte väljer att föda ute, sätt ihop en "bo-låda" typ en kartong, där honan tycker om att vara. Och låt henne sköta saken själv, med er i bakgrunden. Ni ska givetvis finnas där vid akuta fel tex om honan haft krystarbete länge, utan att ngn unge kommer, men låt henne i första hand ta hand om det hela själv!
#53 Ja, för de huskatter som inte haft alla instinkter i behåll har självdött… precis som deras ungar.
Sajtvärd Katter iFokus
så du menar att kunskap om hur man avnavlar en kattunge samt får ut fostervatten är oväsentlig så vida man inte har en raskatt? intressant!
För mig är skillnaderna mellan raskatt och huskatt:
- En raskatt kostar mer i inköp
- En raskattuppfödare måste följa rasklubbens regler för att få ut fullt värde för kattungarna vid försäljning
- Självklart riskerar inte en raskatts uppfödare livet på katter där varje kattunge säljs för 5-10 000 kr och mamman är värd minst lika mycket. En huskatt kan man byta ut om man inte är mer intresserad än så av att ens katthona ska överleva födseln.
- För en raskatts uppfödare har katten status, vilket tyvärr alltför sällan är fallet med huskatter..
En huskatt och en raskatt är värda precis lika mycket för sin egen skull och både raskatter och huskatter är fantastiska husdjur.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉