Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett15-tips
Läst 3097 ggr
CissiD
0

Föra samman katter med hund

Det är så att jag nu i slutet av sommaren kommer att få hem mina föräldrars katter då de inte längre kan ha kvar dem. Den ena som kallats min katt är 17 år och är en kastrerad hona som är livrädd för hundar på äldre dagar. Den andra en okastrerad hane på 9 år som egentligen inte är rädd för något men inte speciellt van vid hundar. 

Jag har själv en hanhund på 1 år och 4 månader som inte direkt är van vid katter utan försöker jaga dem alla chanser han ser dem. Vilket är väldigt sällan när vi är ute och går märker han dem inte ens om de är precis ovanför honom på ett staket (det hände nu i veckan). Men nu behöver jag lite kattmänniskors synpunkter på hur jag ska göra för att de ska kunna leva i samma lägenhet. 

Hankatten kommer jag att försöka hitta ett bra hem till då både jag och sambon är allergiska mot katter. Men som det ser ut nu så kommer han få komma till oss först vilket kanske är bra för min äldre hona?  Men min 17 åriga ögonsten känner jag att det känns omöjligt att omplacera då hon troligtvis bara har några år kvar. Hanen kommer att få kastreras om han ska bo kvar med oss men bör man vänta lite så han och hunden kommer överens innan man kastrerar honom? Känns som att hankatten annars hamnar i underläge och kan bli stressad i återhämtningen efter kastreringen? 

Skulle även gärna få lite tips på bra förslag på möbel eller liknande där katterna kan få ett säkert ställe från hunden. Har tittat på lite olika klösträd men de verkar så små. Hunden är bara 30 cm hög men hade velat ha något högre så katterna kan känna sig säkra redan från start på något ställe. Hunden får ju lära sig att inte störa katterna men det tar nog ett tag innan katterna känner sig trygga med honom i samma lägenhet. Några förslag på en vettig möbel? Katterna är rätt stora (inte tjocka men storvuxna) så vill ha något där de kan slappna av och jag slipper oroa mig för om min gamla tant skulle kunna trilla ner om hon blir ostadigare med åren.

Ursäkta mitt långa inlägg det är många saker jag inte riktigt listat ut ännu.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[[pimey]]
0

Du bör INTE vänta med att kastrera honom utan gör det direkt! Fertila hanar kan ha humör när det kommer till kritan och risken är stor att han kommer strila ner hela hemnet!

VildaVittra
0

Angående höga möbler, så kan du sonika lämna en garderobsdörr öppen, då klättrar de upp för hyllplanen till "säkerheten" högst upp. Ställ något bord nedanför så gamlingen inte hoppar ända ner till golvet. 

Kan du inte kastrera katten innan han kommer till er?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CissiD
0

#1 är det inte taskigt att förflytta en katt från en miljö där katten fått springa ut och in som den vill. Till en ny miljö där han ska vara innekatt och där hunden bott sedan tidigare? Jag vill ju att hunden ska fatta direkt att han måste lyssna på katterna eftersom det är det säkraste och i mitt huvud lättaste sättet att få dem att gå ihop. 

#2 Jag ska försöka det med det är inte säkert att jag kan få ihop det innan tyvärr. Annars hade det varit det bästa.

[[pimey]]
1

Det är inte det minsta taskigt utan katter är otroligt anpassningsbara och med stimulans och kastrering så kan han må lika gott inne som när han var ute men som sagt en ksstrering är ett måste innan ni gör honom till innekatt

[[pimey]]
0

Du som ägare ska visa hunden att man låter bli katten. Vår hund var väödigt duktig med det men en gång så gick han på ena katten ändå och fick sig en smäll över nosen och efter det så lärde han sig. Om hunden blir för närgången så kommer katten att säga ifrån och då lär han sig nog

CissiD
2

#4 Jag tänkte mer på att det är lite taskigt att kastrera honom och sen föra ihop honom med hunden direkt. Efter kastrering krävs ju tratt och grejer och det har katten aldrig testat. Och kan tänka att det gör det svårare för katten att ta sig undan och känna sig trygg. 

#5 Självklart får hunden inte gå nära men vill inte stressa katterna mer än nödvändigt. Hur jag ska göra med hunden har jag klart för mig men annan underlättning för katterna är svårare.

burmamys
0

Har du möjlighet att ha katterna i ett eget rum första dagarna? Tror också det vore bra att skaffa en hög klösmöbel med många breda hyllor så den blir lätt att klättra i för gammelkatterna =)

[[pimey]]
0

En hankatt brhöver varken sys efter kastrering eller bära någon tratt! Jag har kastrerat många hanar och de har varit som vanligt någon timme efter operation

[[pimey]]
0

Istället för att se svårigheter med detta försök vara optimistiskt. Han kommer må tusen ggr bättre efter kastrering och hör med din veterinär och googla så ska du få se vad simpelt det är att kastrera hanar :). Sista kastreringen vi gjorde var för drygt 3-4 månader sen och då gick det så snabbt att jag kunde sitta kvar och ta mig en kaffe, det tig sammanlagt 45 min från att de sövde honom tills han vaknade

CissiD
0

#7 Ja första dagarna kommer det vara stängt så de får vänja sig och lugna sig. Men de är en glasdörr så de kommer fortfarande se hunden men den kommer inte kunna ta sig in.  Ja jag har funderat på både klösträd ett av de större varianterna eller om man hellre ska skaffa en högre hylla med trappa upp. (hunden e rädd för nya trappor så han kommer inte att ta sig upp). 

#8 Jaha det visste jag inte. Jag har bara kastrerat honor innan och då krävdes det tratt. Så det är ingen direkt återhämtning för hankatter vid kastrering då?

#9 Det låter ju väldigt bra. Var det hanar med? var de som vanligt efter några timmar också? Just nu vill jag bara ha allt färdigt så att det blir så lätt och lugnt för katterna som möjligt. Vill inte att de ska bli mer stressade än nödvändigt.

burmamys
0

Jättebra att de kan vara i eget rum! Första dagen kan du eventuellt hänga ett lakan över dörren så du skärmar av bättre. Låt gärna hunden och katterna nosa på filt och annat som tillhör varandra så de vänjer sig vid de nya dofterna, det kan också underlätta inlärningen av hur du vill att de ska förhålla sig till varandra. Precis som du skriver CissiD är det viktigt att hunden lär sig att lämna katterna ifred, men det verkar du ha bra koll på!👍   

Hylla med trappa kan säkert vara bra, om du är säker på att katterna klarar att ta sig upp och ner utan problem. Äldre katter kan ju bli lite stela och oviga, och då kan de behöva lite bekvämare klättermöjligheter. Tänkte på något i stil med detta klösträd, det är takhögt och har många avsatser:

http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/klostrad_i_takhojd/over_260_cm/314746

Eller ett med stabila 15 cm stammar och träplattor, som passar stora katter:

http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/klostrad_i_takhojd/takhojd_260_cm/408000 

Kastrera gärna hanen, han blir lugnare och slipper upprätta och försvara revir, med allt vad det innebär av revirmarkering (kissa och klösa) och allmänt oroligt beteende. Precis som pimey skriver är det ett väldigt litet ingrepp på hankatt.

Lycka till!😃

CissiD
0

#11 Ja jag har mycket bättre koll på hundträning än katt träning trotts att jag är uppvuxen med katt och inte hund. 
Ja jag har tittat på flera klösträd som skulle kunna funka vill ju att de ska kunna ta sig upp en bit för att slippa känna att han är för nära så de kan slappna av ordentligt. Har tittat på typ en sådan här: https://www.vidaxl.se/p/170137/klostrad-delux-230-260-cm-gra-plysch?gclid=Cj0KEQjwrJ2tBRD13N7T5u7k9I8BEiQA5APAALR4iMSc1eugS_Wd7QUToWcN6rJ052rpiWBo_ArPxhwaAkSu8P8HAQ

Tänker att antingen får jag köpa ett bredare så att båda katterna kan vara där utan att va på varandra eller så måste jag köpa 2 klösträd. Hur är det med detta med stora katter. Antar att det har med vikt att göra så vart går gränsen för när man måste köpa klösträd för en stor katt?

burmamys
0

Oj vilket stort klösträd! 

Det där tar ju upp en hel del golvyta då basplattan är 2 m x 0,5 m. Om du har plats för en så stor, javisst! Men jag tror det är viktigt att den har rejäla liggplatser och stammar, hellre lite för grov än för klen. Mina två burmor (5,5 kg och 2 kg) tycker bara om det stora klösträdet med grova stammar och stora liggytor som jag har på balkongen:

http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/stora_klostrad/stora_klostrad_hojd_upp_till_180_cm/468501

Jag har ett som egentligen liknar detta men har tre topp plattor och är lite lägre, 135 cm, och med smala stammar på 9 cm diameter. De använder topp platserna ibland men hoppar hellre runt i soffor och på hyllor. 

Så jag tycker det är svårt att säga hur det är med storleken på katten eftersom mina inte alltför stora missar ändå tydligt föredrar det större klösträdet. 

Tror dock det är viktigt med ett rejält och framförallt lättklättrat klösträd till seniorer!😃

CissiD
0

Ja platsen har jag fixat men tycker sovplatserna ser lite små ut. Eller de kanske bara e synvilla? Ja de såg ju bra ut men känns som om ja får ha två om de är så korta? Katterna brukar ligga och vakta kattluckan så den andre inte kommer in där de bor nu. Så e lite orolig att de blir klösträdet istället i en lägenhet. Ja man vill ju inte att de ska ramla ner eller ha svårt att komma upp heller. Men ändå tillräckligt så hunden inte vägar sig upp. De kanske e bättre att ha två klösträdet med större liggplatser och tjockare stam än det långa?

burmamys
0

Ja, om de vaktar på kattluckan och alltså har lite konkurrens emellan sig då tror jag definitivt det är bättre med två klösträd med rejäla liggplatser och stammar, så de inte behöver kivas om liggplatserna. Förstår att du vill ha takhöjd.

Kanske två sådana då?

http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/klostrad_i_takhojd/takhojd_260_cm/408000

Therese
0

Om du köper en klösmöbel som man hänger på väggen kan du välja höjd själv 😃

http://www.supercat.se/klostrad/klosmobler/dolomit-pro-vagghangt-klostrad.html

CissiD
0

#15 ja den såg bra ut. Finns det fler sorter för större katter? Jag googlade lite och det såg ut som det är ett rätt litet sortiment för större katter. #16 tack för förslaget! Tror nog jag vill ha en som står på golvet men verkar vara en bra sida så ska kolla runt på den! Fler förslag mottages gärna!

burmamys
0

Tycker också att det är mer begränsat utbud på stora rejäla klösträd som passar stora katter. Några sidor jag tycker är bra:

http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/klostrad_stora_katter

http://www.kattkompaniet.nu/klostrad/klostrad-for-stora-katter

http://www.supercat.se/klostrad/kattens-nr1/

Annars kan du fråga på Katter iFokus, är mer aktivitet där och säkert lättare att få hjälp. Lycka till!😃

CissiD
0

#18 Tack så mycket! Kattkompaniet verkar ju ha lite mer utbud ska kolla igenom länkarna ordentligt. Ska göra en tråd där nu när jag har lite mer på benen.