Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett15-tips
Läst 1769 ggr
PiaHumlan
0

Honkatt vs hankatt

Vi kommer att skaffa två kattungar under hösten (som vi givetvis kommer att kastrera, vacc, försäkra och chippa). Men vilket kön? Vi har tidigare haft en hankatt som försvann (kastrerad) och detta vill vi ju inte vara med om igen helst. Vad skulle ni säga är för- och nackdelar med att skaffa hankatter vs honkatter?

Bästakompis
0

Absolut ingen skillnad när de är kastrerade. Det enda jag kan komma på är att hankatter är större så de är lite dyrare i drift :)

Belimas
1

Gällande katter som försvinner så har könet ingen betydelse, släpper man ut dom på fri tass så kan både honkatter och hankatter försvinna utan att något av dom är mer vanligt än det andra.

Maria
1

#1 Det kan ju variera väldigt mycket. Jag har en hankatt nu som väger dryga 6 kilo och vår andre hane är liten och väger 3 1/2 kilo ungefär.

De är båda huskatter.

/Maria

[[pimey]]
0

Katter springer bort oavsett kön. Bygg en rastgård eller gå med katten i koppel. Släpper man katter på fri tass får man ha detta i tanke

PiaHumlan
0

Tack för svar!

Mandra
3

Min erfarenhet är att hankatter springer bort oftare än honkatter - dvs unga hankatter blir bortjagade av äldre revirhållande katter på området.
Därför bör man inte släppa ut unga hankatter innan 1 års ålder helst.

Enligt min åsikt bör inte katter gå lösa ute alls. Om en katt vänjer sig att vara innekatt sedan den är liten trivs den bra med det. Den bör dock ha viss tillgång till frisk luft, t ex innätad balkong/altan, inhägnat område ute eller utegång i koppel.

Jag har haft katter i över 40 år och de första 7-8 åren var man kanske inte så smart. Under den perioden blev jag av med många katter:
2 blev påkörda av bilar (en omkom, en klarade sig med brutet ben)
2 bortsprungna (varav jag vet att den ena blev bortkörd av äldre hankatt)
3 stycken skjutna (av en granne)
1 omkom efter fall från balkong på tredje våningen

Efter det tröttnade jag och har haft mina katter inne sen dess (med kontrollerad utevistelse och innätade balkonger).

Bor man där det finns större rovdjur utgör de också en fara. Min mamma har fått en katt halvt ihjälslagen av lodjur (lodjuret trodde han var död och lämnade honom - lodjur siktar alltid på att döda katter, de ser dem som inkräktare på sina revir). Hon har också fått en ung honkatt (ca 6 månader) bortförd av större rovfågel). Grävlingar utgör också en stor fara för katter.

Så - vill man behålla sin katt är det bäst att ha den inne och med kontrollerad utevistelse. De bör inte springa fritt. Min åsikt (efter många sorgliga erfarenheter). :)

(Just nu har jag dock två som går ute av nödtvång. Jag tar hand om viltfödda, hemlösa mm katter och har just nu två som inte går att stänga in helt, då de är för vana vid att gå ute under många år och det går inte att bygga inhägnader på vår tomt. Vi bor dock långt från större vägar. Jobbar på detta problem. Vi söker efter mer lämpligt hus att ta hand om katter i.)

Fridaaaa
0

Ingen skillnad tycker jag, har båda könen här hemma.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mysan_
0

Jag tycker inte det märks någon skillnad så länge båda är kastrerade. Har en kastrerad hona här hemma. 🙂