Jag blir inte klok på mina katter...
Jag har två katter, Max som e ca 4 år och Mozart som är ca 5 månader.
Jag blir inte klok på deras beteende. De kan äta från samma fat, samtidigt, utan problem, Max bryr sig knappt om Mozart kommer och äter lite från hans fat.
När Max kommer in (och Mozart redan är inne) så ska det snusas o hälsas vid dörren.
Nå, so far so good.
Vad de bråkar. Oftast är det Mozart som hoppar på Max (han vill leka) men Max fattar inte det verkar det som. Vilka slagsmål det blir! De fräser och biter och håller på. Inte så att det blir sår eller så, men ändå…
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
Spontant när jag läser låter det som normalt kattbrottning /busbråk. inget allvarligt utan till hör bus och lek. Så länge ingen av dem far illa eller verkar må dåligt av det i längden skulle jag inte oroa mig.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Samma här hemma, men de är inget jag bryr mig om för efter "bråket" är mina grabbar bästa vänner igen haha :)
#1 Det som oroar mig lite är fräsandet. Det är nåt nytt som Max börjat med de sista veckorna. Kanske han bara är trött på en lekfull kattunge?…
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
Inte alls omöjligt att han säger i från för att få vara i fred för att kattungar kan vara jobbiga! 😉 Huvudsaken är att dem är kompisar igen sedan när bråkandet har lagt sig. Kissar behöver få brottas och "bråkbusa" emellanåt för att må bra också.
#4 Tja, altså… Kompisar vet jag inte om de är. De bråkar eller ignorerar varandra mestadels. Förutom när en av dem kommer in, då ska det nosas. Och när de äter från samma fat som sagt.
Ja men då är dem så pass vänner ändå att dem accepterar varandra som en del i familjen. Bara se till att ingen av dem verkar dra sig undan och må dåligt i längden.
Alla kissar som gillar och accepterar varandra är inte keliga med varandra för det.
Katters sätt att acceptera varandra är att de ger varandra svängrum och att de kan leva under samma tak utan smärre problem. 2 katter måste inte leka, gosa och tvätta varandra för att vara kompisar som hundar gör utan de har sitt sätt för att vara "kompisar" eller acceptans