Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett06-kattmat
Läst 3150 ggr
Mollypierce
0

Blötmat eller torrfoder?

Hej. Mina föräldrar vägrar att ge vår katt blötmat eftersom att de anser att hon bara spyr av det (vilket hon endast gör då de ger för mycket åt gången). De tror även att blötmat är ungefär som hamburgare (onyttigt). Jag har dock läst på x antal ställen att en diet på bara torrfoder och vatten inte är bra. 

Vad är det som egentligen stämmer? 

Har ni några trovärdiga länkar till sidor som visar sanningen?

Candy123
0

Vad får hon för torrfoder :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Mollypierce
0

#1 Olika från feline bozita :)

Fridaaaa
0

Blötmat (spannmålsfri och sockerfri) är toppenbra mat för katter. Mjau & bozitas rekommenderar jag.

Rekommenderar inte enbart torrfoder, katter överlag dricker väldigt dåligt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rumblebee
4

Det är egentligen inte så svårt att komma fram till vilken konsistens av foder som är bäst bara man kan lite grann om katters näringslära. Katter är just rovdjur. Många torrfoder innehåller antingen spannmål eller grönsaker eller både och. Något som katter har väldigt litet behov av. Blötmat (eller barf) är betydligt mer naturligt för katter och något som är mer likt katters bytesdjur. Alla kroppar innehåller fett, protein och vatten. En människa innehåller till exempel cirka 60% vatten. Så det är inte då konstigt att blötmat innehåller så mycket vätska. Torrfoder är som knäckebröd eller flingor, det är torrt, ger oss törst och gör inte mycket för våran tandhälsa. En bra sida att lära sig mer om katter och bland annat deras näringslära är http://www.kattstatus.se/sida50.html En till länk om angående näringslära http://www.catinfo.org/docs/SwedishTranslation2-10.pdf

Mollypierce
0

Tack för alla svar, ska visa till mina föräldrar så att de ändrar sig.

Mysan_
0

Min katt får båda sorterna. Dock är blötmat favoriten. 🙂

Horrorpops
0

Min katt har alltid torrfoder framme, och så får han blötmat morgon o kväll :)

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Therese
2

Jag vill helst inte ge något av det men min ena katt vägrar annat än torrfoder, och lite blötmat ibland. Jag anser att barf är det bästa. Det står för Biologiskt anpassad rå föda, det måste väl ändå vara det allra naturligaste. Gissar dock att föräldrarna inte skulle gå med på det så jag säger blötmat. Försök smuggla till henne en rå kycklingvinge så får hon fina tänder och aktiveras ett tag :)

Maria
0

Jag är så tacksam över att mina katter alltid fått blötmat då min ene katt numera nästan är tandlös.

Annars hade det varit ett problem med att få honom att äta.

/Maria

CaptainBunchie
2

Vi har som #7, fri tillgång på torrfoder (och självklart vattenskålar runtom i huset), och sedan lägger vi upp en portion blötmat varje morgon och kväll.

Bästa är väl som majoriteten säger är blötmat, eller ja, BARF om man har pengar och är engagerad nog.

Vår kattflicka på 2 år håller sig framförallt till måltiderna med blötmat, om smaken duger det vill säga. Ser henne väldigt sällan (eller ja, aldrig) dricka i skålar, däremot är hon oftast ute under dagen och vi misstänker att hon dricker ur en ganska fin bäck vi har inte långt från huset (vi bor precis bredvid en skog och en kohage där bäcken ligger).
Vår kattunge ratar däremot all blötmat vi försöker ge honom, men smaskar gärna i sig mängder med torrfoder (självklart spannmålsfritt). Och han dricker riktigt ordentligt för den delen. Vi får fylla på vattnet flera gånger (visserligen ingen bjässeskål).
Båda är pigga och krya (har aldrig haft några som helst problem, inte ens tillfälligt dålig i magen eller dylikt) och är väldigt fina i kroppen!

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Fridaaaa
0

#10 Fast barf är itne dyrare än bra torrfoder eller bra blötmat i längden :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Therese
0

Nej barf ligger på kanske 200 i månaden för två katter, det är inte alls dyrt :) Det beror på vad och vart man handlar :)

CaptainBunchie
1

#11 #12 - Ja ni kanske har rätt. Ärligt talat har jag faktiskt inte gått in på det så mycket, men när man ser priserna för olika bra kötter i affärerna så ser det fasansfullt dyrt ut. Sen ska man ju veta vad man håller på med och vad man ger när osv för att få den rätta mängden och balansen av allt. :)

(På gränsen till OT: Drömmen är ju att bo med min mor och hennes nya gubbe som kan slakta och jaga själv, så man har egna djur (så man vet precis hur djuren är hållna och har sett till att de har det bra och en smärt och stressfri slakt). Just nu köper vi dyrt torrfoder till katterna och hunden som ska vara free run chicken, då det inte bara handlar om djuren vi själv äger.)

Jag kommer dock nog lära mig BARF:a katterna jag äger när jag flyttar hemifrån, oavsett eget kött eller från butik.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

matticatt
0

Hej! Jag köper Wiskas blötmat i påsar, och ger henne en halv påse på morgonen, men inget på kvällen. Hon får dock 30g torrfoder på morgonen och kvällen. Lisa som hon heter, mår jättebra och är i god form, så du kanske kan testa detta. Det torrfoder jag använder är Royalty Canon Diabetes, för min katt har diabetes, men Royalty Kanin har många andra bra sorter. Hoppas detta hjälper!

burmamys
0

Hej, att barfa är verkligen inte svårt! Och definitivt det bästa för katten. Här har jag beskrivit hur jag gör:

http://burma.ifokus.se/articles/55681b55ce12c4211d0022b2-att-barfa-katterna-ar-inte-sa-svart?discussions-1

Zepp
2

Blötmat, blötmat och blötmat.. varierat med Barf eller annat rått kött!

Däremot är det en himmesvid skillnad mellan blötmat och blötmat.

En del blötmat är rent skräp och varken lämplgt för katt eller annat djur!

Och det finns hyfsat torrfoder oxå!

Bäst är ju att ge katterna deras naturliga föda, dvs möss och småfåglar, men det är opraktiskt!

Undvika alla foder som mest består utav spannmål.. katter är Carniovorer/rovdjur/främst köttätare!

"Precis som människor kan katter drabbas av diabetes. Störst risk löper de som är överviktiga. Men sjukdomen går att behandla. Framför allt bör man se över kattens matvanor. Bäst är att utgå från ursprungsdieten – möss.

En katt är av naturen en utpräglad jägare och köttätare. På menyn står framför allt möss och småfåglar. Men i och med att katten blivit mer av en familjemedlem har också dess livssituation förändrats till att i högre grad likna vår. I stället för att vara ute och jaga lämpliga byten ligger den hemma i soffan och slumrar. Maten kommer ändå.

Nästan alla torrfoder är baserade på olika spannmål som vete, havre, ris och majs. Spannmål betyder kolhydrater, som blir till glukos, socker, när vi äter det. Om vi inte rör oss, omvandlas det till fett."

http://barf.ifokus.se/articles/50354da388f4724b8f003c89-moss-kan-skydda-katter-mot-diabetes?discussions-1

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.