Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett01-allmänt
Läst 2785 ggr
nikole.an
0

Lånhårig katt? Storlek?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hejsan,

Vi har räddat en liten kattkille och känner därför inte till hans härkomst.

Vi har varit hos veterinären med honom och gett honom vaccin och liknande, vi passade samtidigt på att fråga om han var lång eller korthårig och vad vi kan förvänta oss för storlek på honom.

Vi fick svar att han är en långhårig kille och nog kommer bli ganska stor, veterinären tyckte han såg ut lite som en norsk skogkatt

Han är född i maj det är de enda vi vet så han är ca 4 månader gammal. Väger idag lite mer än 2 kg.

Så till alla er därute som är mer kattkunniga än oss är han långhårig eller semilånghårig?

Vad kan vi förvänta oss för storlek på honom?

Frågar för vi är så nyfikna på hur han kommer se ut som vuxen.

OberonsMatte
1

Katter är antingen långhåriga eller korthåriga. För att bli långhårig krävs dubbla långhårsanlag (ett från mamman och ett från pappan). Har katten bara ett långhårsanlag eller dubbla korthårsanlag blir katten korthårig. Det finns alltså inget mittemellan, även om alla långhårsraser utom Perser kallas semilånghår.

Jag är inte så säker på att katten är långhårig. Även korthåriga ungar kan vara se lite luddiga ut innan de växer till sig. Tydligast brukar man kunna se på svansen om katten är långhårig eller inte.

Hur stor han kommer att bli är också svårt att sia om, särskilt om man inte vet exakt när han är född. Här är en tillväxtkurva att jämföra med, men hur länge katter växer kan också vara väldigt individuellt:

http://www.hillspet.se/pdf/en-gb/KittenGrowthChart.pdf

Sajtvärd Katter iFokus

[[pimey]]
2

Sedan så är katten en huskatt och inte en skogkatt då det är ett felaktigt påstående från veterinären (tyvärr vanligt) :)

[Forest]
3

Du kan skrota helt någon ras ligger bakom mer än huskatt, har själva två med okända pappor och dom är inget mer än långhåriga huskatter. Eran katt var jätte söt vi har själva en kattunge som tagits in med lite långhårig päls. Ingen aning hur hans päls kommer bli som vuxen tycker det är svårt att veta sånt. Våran vuxna katt som har mycket päls idag var mer fluffig som liten :)

Leritza
0

Omöjligt att säga hur stor katten kommer bli utan att veta storlek på föräldrarna. Har träffat på en liten långhårig herre på max 3-4kg,ca 4år huskatt (fd hemlösing). Och har själv en långhårig hona som väger drygt 4kg 17 månader så hyfsad färdigvuxen. Sen träffat korthåriga som är större än henne, och även katter (dock hanar) som väger mer än henne men ändå lyckats se ut att va mindre. Allt beror på kroppsbyggnad. Min hona är ganska grov i kroppen och kan ge intryck av att vara större än vad hon är, medan de flesta korthåriga katter jag träffat är smickrar byggda

Majasandgren
0

Min lilla huskatt Daisy var inte speciellt långhårig som liten. Det var svansen, tofsarna vid öronen och lurvet vid trampdynorna som visade tecken på långhår. Hon hade också lite mer "man" än eran katt, men enligt mig ser katten ut att bli relativt långhårig. Men det återstår och se, det är superspännande och se hur de utvecklas!

Daisy är en stor fluffig tjej idag, håret blir längre och längre, svansen blir yvigare och manen blir större. :)

[Forest]
0

Ts kanske kan du bjuda oss på litet nytt kort för antar att han har växt en hel del sen ditt första inlägg 😃