Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett: 04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 3246 ggr
[Forest]
0

Envis-matglad kattunge tips tack :)

Hej. Behöver lite tips på fostran eller lära en kattunge att inte gå upp på bordet när vi äter för att ta maten, eller hoppa upp på ryggen när man stor och lagar mat. Det gör ganska ont, även när han klättrar upp på änds bara ben för att man öppnar kylskåpet  🥵

Ska berätta lite vad katten är van vid innan samt vilken mat han får här. 

Han är hemtagen från vart utekatt med skygg mamma och syskon. Han har blivit avmaskad och blivit behandlad mot öronskabb så mask har han inte. Växer så det knakar och pigg glad busig liten kattunge som dom ska vara. Men jag har aldrig vart med om så envis liten rackare på äta människomat helt ärligt han är snabb som bara den på komma när man öppnar kylen därmed klättar han ibland på än. Vad ska man göra jag skrek då det gjorde mycket ont, han frös till och jag tog bort han så snabbt jag kunde. Tryckte inte till utan tog helt enkelt bort honom. Vid matbordet är han envis vi kan knappast sitta och äta där längre då han kommer upp gång på gång. 

Han har torrfoder för kattungar. Han får blötmat 5-6 gånger per dag Whiskas portionspåsar. Detta är för att hans storebror ändas gillar den blötmaten och även lillen verkar glad i maten. Han har alltid mat och får alltid innan vi äter så man kanske får lite ro att äta utan lyfta ner honom hela tiden men utan resutlat. 

Han har dessutom lärt sig att husse äter ofta gott så att hoppa från bordet på hanns rygg inträffar när han gör smörgåsar. Husse äter ju ofta ost,skinka eller annat gottis. Ger vi något gott så går vi alltid till hans matskål. Värsta monstret vart han när jag skulle göra falukorv i ugnen men falukorv är inte så värt nyttigt för djur så han fick inte smaka. 

Behöver lite tips och kan man köpa något tugggott till katter, han får rå kycklingvinge någon gång i veckan just nu men tips på lite annat tar jag gärna.

[Forest]
0

Tyggtips och mattips som ges bör vara helt fiskfritt eftersom hans storebror inte tål fisk öht :)

Bästakompis
0

Mina matmonster till katter har inte mat i skålen hela tiden utan får i portioner under dagen. Då blir det mer intressant med deras egen mat. När vi ska laga mat eller äta får de ofta lite torrfoder i en speciell matskål där de måste peta med tassarna för att få ut bitarna. Det finns olika såna matlabyrinter att köpa. Då är de sysselsatta en stund. Sen gäller det nog att fortsätta vara envis och konsekvent, och har du en dörr till köket så använd den :)

[Forest]
0

2 Han får alltid mat innan matlagning lite och lite innan vi ska sätta oss för att äta, han äter verkligen mycket mat inte så värst glad i torrfodret eller hårda godisar. Tyvärr har vi inte dörr till köket, dörrar finns till badrumet,sovrummen och datarumet men vill helst inte stänga in honom. 

Idag när jag skulle ta skål med musli och fil så fick jag lyfta ner lillpissen 5 gånger, valde att inte sitta i köket utan satte mig framför tvin där får man i regel äta skapligt i fred. 

Bra med tips om leksaker som sysselsätter jag har 3 till hundarna (små hundar) och kanske skulle det passa bra att testa det till honom med :) även bra aktiveringsboll finns som jag kan ha lite torrisar+godis i till honom. 👍 

Tack och bock för tipsen 🌺

[HundochKatt]
0

Jag har ju min katts matplats på matbordet pga jag har dåligt med bänkutrymme och hundar som annars äter upp hans mat om det står på golvet. När jag ska använda matbordet själv så får han vara inne i sovrummet för att man ska kunna äta ifred. När vi är klara så får han komma ut. Oftast lägger han sig på sängen och sover under tiden. 

Barfmat mättar bättre än tex. torrfoder och blötmat. En mindre mängd krävs alltså då. Nu har du en kattunge, men det förtäljer inte hur gammal han är? En kattunge bör ju äta så mycket den vill första månaderna (och om den inte blir för tjock), då den kräver mer när den växer. 

Kycklingvinge kan du ge fler gånger än en gång per vecka och annat du kan ge är revben av olika djurslag, då har den att göra ett tag också och kanske blir mer nöjd mellan målen. Tunga är segt kött som de får jobba lite mer med också.

[Forest]
0

4 Har inte stenkoll på hur gamml han är  ca 15 veckor. Han har fri tillgång på torrfoder får mjukmaten wiskas portionpåsar han äter 2 påsar varje dag. 1 påse äter vixna katten. Han får kyckling och annat tugg dagligen. Jag kan säga han äter mycket men är galen i våran mat. Förklaringen kanske är att han är van att få korv och lite matrester då han är född ute och matarna gav dom kattmat  2 gånger per dag och annat smått någon gång i bland. Han växer mycket och som alla kattungar är han slank men inte benig. När vi tog hem honom fick han behandlig mot mask var ett maskmedel som tog rubbet + droppar i nacken. Efter kuren var klar fick det bli veterinären för id märkning och vacc där gick allt kanon och dom sa att han var fin och frisk liten huskatt. 

Han har sin matplats inne i badrummet på ett litet bord så inte våra hundar kommer åt maten (små hundar) torrfodret lockar inte dom nu mera så det är på golvet i dotterns rum, vuxna katten där därav valet på den matskålen. 

Idag vart det pannkakor här hemma och han ville givetvis även ha detta, då det är saltat så fick han vara utan. Idag fick han vara i badrummet när vi åt så vi fick äta i fred. Men tycker det är lite trist att behöva stänga in honom så fort vi ska äta något. 

Fråga. Jag får ben av en styckare gratis ;) Kan katter äta lite sånt med benen är köttiga-ben från rådjur,hjort och mindre ben från älg.  Kommer inte köpa några möss eller kycklingar. Barf har jag inte kunskapen av, finns det färskfoder till katter? har färskfoder som han är glad i och visst har han fått även detta då är det VoH färskfoder för hundar.

Problemet är trots han äter sin mat kommer han som en raket för äta det vi äter jag tror inte problemet ligger alls i att han är så värst hungrig utan han älskar helt enkelt våran mat. Vart ett långt inlägg samt lite flummigt kanske  :D

[HundochKatt]
0

Ja, du kan ge lite olika sorters ben till katten. Men det är inte säkert att han klarar av att äta upp alla ben. Men om det är kött på så har han att göra ett tag i alla fall. 

Det finns färskfoder för katt, bla VoH har det men jag anser att med tanke på innehållet där så är det inte ett helfoder om de inte ändrat på ingredienserna sedan jag kollade senast. Mush finns men det är inte heller ett helfoder men 1/11 lanserar de nya kattmaten och då kommer det att vara helfoder. 

10 % av dagsgivan/veckoransonen behöver inte vara helt korrekt balanserat dock. Så du skulle ju kunna ge Mush tex. ändå tills helfodret kommer ut,

[Forest]
0

6 han får idag färskmaten på kvällen då hundarna får sitt detta är för slippa att han norpar från deras mat ;) Tror inte heller han fixar äta benen och troligen lär dom inte få ligga o skräpa heller värst länge då vi har tre hundar. Men tycker han får en del mat hans skål är aldrig renslikad utan finns något att diska mellan gångerna. 

Kan säga att han får inte gottis från handen utan här läggs det i matskålen, uppmuntrar inte tiggeriet.

[Forest]
0

Oförändrat än här hemma han kommer springandes så fort man ska äta, då har man gett han mat och inte har han ätit upp maten helt. Han har provat på lite annat men han är pigg o kommer så fort man öppnar kylskåpet :D 

Tre gånger har jag provat på att ge honom hundarnas aktiveringsboll då med hundköttbullar i den + kattgodis han är annars galet glad i mina köttbullar som jag gör till hundarna men han vill verkligen inte vara instängd när vi andra sitter och äter våran mat. Han har sin mat+denna boll full med gott godis, jag provade idag att ha han ute medans vi åt då med stängt ute hundarna och bollen var lite intressant men inte så att han inte ville upp på bordet. Så är det någon som har mer tips? 

Vattenspruta det kommer inte jag köra med då våran ena hund är rädd för dessa, jag tror på envist lyfta ner är det bästa,  men 99 gånger per måltid är detta normalt? Börjar fundera på när ska han fatta att han inte får vara på bordet eller klättra på änds ben bara för komma åt maten? 🥵 

Han är otroligt social och är där vi är, han verkar gilla vara nära men inte knäkatt. Han väntar alltid på än om man går ut med hundarna, han springer alltid och säger hej när man kommer hem. Toppen katt på alla sätt förutom detta med envisheten på våran mat. 

Han äter allt från havregrynsgröt,pannkakor,potatismos,kokta morötter,gurka,äpple,banan, räkna inte upp kött då han får detta dagligen i råkosten.

[Forest]
2

hoppla idag gjorde jag köttbullar tre hundar satt fint med stora tiggande ögon då jag alltid ger dom blandfärs-bulle, men lillpissen var inne i badrummet och åt. Så jag gick in dit och gav han sin bulle. Idag var gick han inte upp på bänken och jag snubbla inte över honom. När vi åt fick jag lyfta ner honom 2 gånger så nu verkar han fatta vinken. Har dessutom köpt hem mjaus mjukmat och denna mat var mer uppskattat :D

[Forest]
1

Storebror som inte har ätit blötmat innan äter gärna wiskas blötmat nu efter fått en lillebror :) Här är storebror

[Forest]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bamse

[Forest]
1

dålig bild men man ser ändå att han är en go storebror ❤️