Plus tråd
Fick äntligen hämta hem vår finaste prins i söndags. Vi har ägt honom i tre veckor men pga vaccination så kunde han inte komma till oss förrän nu i söndags.
Eftersom jag på bara tre veckor gått från hundfantast till galen kattkärring så tyckte jag att Plus skulle få en egen tråd.
Han är en liten kille med enorm personlighet. Pratar väldigt mycket och är alltid med där man är. Han är uppväxt med hund så han är en hund som jamar, haha.
Innan han flyttade till oss hade han bara träffat sin halvbror, så han vet nog inte helt hur man ska bete sig som katt med andra katter. När vi släppte ihop honom med andra hankatten som bor här åkte han på stryk en del för att han jagat efter gubbkatten (Eros). Igår berättade Eros matte (min sambos farmor vem vi bor hos) att Eros legat under en fåtölj och Plus i den och båda sov! Det är en sån IKEA-fåtölj som är öppen under.
Var även ute med honom i koppel igår för att lära honom området så han hittar hem och då fångade han sitt första byte! En yttepytteliten spindel som hängde från trädgårdens äppelträd. Han mötte även grannens surtant till honkatt och Plus bara tvärstannade och fick flaskborstesvans men han rusade inte efter henne! Så Eros har nog lärt honom ett och annat bra ändå ;)
Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.
Har en undrar också, ifall någon kan svara på det?
Innan han kastrerades trampade han nästan inte alls men nu efter kastreringen trampar som en tok. I samband med trampandet så börjar han jucka på allt och det har eskalerat enormt. Nu är det flera gånger om dagen och även på oss på nätterna.
Varför gör han så? Är det något fel? Har han ont? Gör vi som ägare något fel som gjort att han börjat jucka så innerligt på allt?
Är första-katts-ägare så tror ju han är dödssjuk och vill ta han till veterinären bara han nyser eller råkat kuta in i något, haha.
Hur gammal var han när han kastrerades? Kan ju vara det beteendet som sitter kvar i honom om han kastrerades för sent.
Han var nio månader. Innan kastreringen hade han bara trampat 1-2 gånger, nu är det mer eller mindre dagligen. Juckandet kommer i samband med att han trampar av välbehag. Jag har varit inne lite på teorin att han inte riktigt fattat att han är kastrerad än? Han har tid för påfyllnadsvaccination på torsdag så ska såklart kolla med veterinären då, men tänkte om någon här kunde ha nåt hum om vad det kan vara för något?
Lite bilder från gårdagens promenad. Ut skulle han, trots regn och blött! Lite besvärad över att han blev blöt om tassarna när han gick i gräset men knatade på bra ändå. Nu har han fått vara ute drygt 4-5 gånger sen i onsdags med så korta dagsmellanrum som möjligt.
Han blir helt lyrisk varje gång vi går ut men eftersom vi inte vågar släppa ut honom på fri fot än (hönsmamman här är livrädd för att han ska springa bort och inte hitta hem :c) så blir det mycket vaktande från allas sida vid ytterdörren så han inte smiter. Går vi ut en stund med hunden sitter Plus snällt kvar precis innanför dörren och väntar på oss och/eller ett tillfälle att kunna smita ut ändå ;)
Igår jagade vi pippifågel också och så vågade han sig bort åt andra hållet från vart vi gått tidigare.
Det går bättre och bättre med Eros med. Igår hade de nuddat nos mot nos utan att någon av katterna blivit irriterad eller fräst! Åh, mitt finaste hjärta kanske kan bli katt! Just nu är han allt förutom katt ;)
På torsdag ska han även tillbaka till veterinären för påfyllnadsvaccination och då får husse följa med också. Usch, mattehjärtat svider lite. Tänk om det gör ont på honom? :( Tänk om han blir jättestressad och bara skriker? Tänk om…?
Nä, nu får jag sluta oroa mig. Såja, Emma, det kommer nog gå bra. Sluta oroa dig!