Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 2453 ggr
molbojse
0

Kattunge juckar efter kastrering

Hej alla!
Efter vi kastrerade vår kille (9 månader då) har han börjat jucka enormt mycket på allt. Innan kastreringen hände det kanske 2-3 gånger, nu är det nästan dagligen. Någon som vet vad det beror på? Det kommer i samband med att han trampar av välbehag och han blir väldigt irriterad och biter i en om man försöker bryta honom.
Direkt efter han kastrerades fick han bo med en vän i två veckor då han vaccinerades samtidigt, hon är kattfri, och det var där vi märkte att det började.

Förra söndagen fick Plus flytta hem till oss och bor nu med en äldre hankatt (7 år) och juckandet har eskalerat.
Vi ska tillbaka till vet. på torsdag för påfyllnadsvaccination och kommer fråga dom då med, men undrar om ni kanske vet vad det beror på?
Har han ont någonstans? Dominans? Gör vi som ägare något fel som gett honom detta beteende?
Han är aktiv och äter helt okej. Ratat torrfoder totalt nu och äter nästan bara blötmat. Kissar och bajsar bra och det har läkt fint efter kastreringen.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

kattöga
0

Jag vet inte heller vad det beror på men det verkar inte vara helt ovanligt. 

Vad jag har förstått när jag läst här och på andra sidor så kan det vara dominansbeteende, det kan också bero på att det  finns rester kvar efter kastreringen (= dom har inte fått bort allt vid operationen) som fortsätter att skapa hormoner i kroppen. Hur som helst så verkar det inte vara helt ovanligt.
Och jag tror att inre stress kan vara en orsak!

Vår hane har också kvar sexuella lusten trots att han är kastrerad som liten. När han flyttade hit så blev han som tokig efter honan vi har (även hon kastrerad som unge) och hon blev rejält rädd för honom. Han blir också upphetsad på samma sätt som din katt, trampar av välbehag.

Vi ger honom nu ett p-piller i veckan och det "värsta" har lagt sej, det vill säga han är inte efter honan på samma sätt längre. Däremot trampar, spinner han och blir fortfarande sexuellt upphetsad så. (Här är tråden där jag fick tips om att prova med p-piller.)
Jag låter honom vara, så länge han mår bra av det och inte jagar honan så är det ju ingen skada skedd. Tvärtom, det får honom bara att bli mer avspänd…. 

Försöker man avbryta så tror jag att man bara skapar "frustration" istället, och spänningarna som finns i kroppen gör det bara värre. 

Jag tror alltså att en hel del av detta beteende kan orsakas av stresshormoner i kroppen också!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

molbojse
0

Vad är det som i så fall skulle kunna stressa upp honom? :o Han sover även väldigt mycket.

Sommarek
0

Vår lillkille gör också så, fast det är flera år sedan han blev kastrerad. Vi har gett honom ett par mjukdjur som han får knåda loss på, så inget annat blir skadat.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

molbojse
0

#3 Okej :) Så vi får mer eller mindre leva med att han ger sig på allt mjukt? :p Har en grön fluffig filt som åker på party ibland, haha. Oss har han slutat jucka på (tack och lov) och det verkar ha minskat nu när Eros accepterar Plus betydligt mer. De sover nära varandra oftare och igår pussade de till och med på varandra!

Sommarek
0

#4 Nja, kanske inte allt. Vi brukar försöka lägga undan sånt som är "no-no", och så får det som är okej ligga där han kan komma åt det.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

molbojse
0

Okej :) Min fluffiga filt är bäst, enligt honom själv. Ibland åker mina kuddar på sexy time (inget jag bryr mig om, jobbar med hund så lite skit är inget jag lider av ;)) men annars är det filten som är bäst. Den ligger oftast i en hög i fotändan av sängen. Annars har han faktiskt inte gett sig på så mycket annat.

kattöga
0

#2 Flytten /flyttarna, veterinärbesök, nytt hem, nya familjemedlemmar o "gammelkatten", osv.  Det skapar stor stress inombords i början…..

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

molbojse
0

#7 Han har flyttat förr med korta mellanrum och då har han inte betett sig så här D:

Oss känner han sen månader innan, så nya familjemedlemmar på så vis är det ju inte :o

Det börjar ju avta nu, men ändå.

Tarotstollan
0

Har också en kastrerad 5 årig kille som håller på och rider på en gammal kasserad mjuk stickad tröja. Jag låter han hålla på för då slipper jag hans stress och han vet att han får vara ifred med den tröjan.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!