Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett: 01-allmänt
Läst 3393 ggr
[AmandaBorg]
2

Äntligen har jag hittat katt!

Efter väldigt mycket strul hit och dit har jag ÄNTLIGEN hittat katt. Två kattungar föddes i maj och skulle dödas om de inte hittade ett hem åt dem, jag som har letat katt länge tar självklart emot dem. Så i mitten på augusti får de flytta hit. Eventuellt ska jag försöka hitta ett annat hem till den ena av de två bröderna, men till dess får de bo här hos mig båda två.

[AmandaBorg]
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Kille nr 1.

[AmandaBorg]
4

Kille nr 2.

Tjeja
3

ooh vilka fina söta små hjärtekrossare! Grattis och ta hand om dem nu! Se snälla till att dem blir kastrerade så snart det är möjligt att göra det också. ❤️

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

[AmandaBorg]
0

#3 Tack, jag är helt kär i dem! 😍 
Jag kommer självklart att kastrera (och id-märka, vaccinera, avmaska och försäkra osv) dem, men jag har inte så bråttom med att göra det än. De kommer att vara innekatter just nu då jag bor på 9:e våningen i ett höghus. Så det finns ingen risk att det skulle bli några fler oönskade katter. 🙂

Truffles
5

Jättefina!

Behåll båda så får de sällskap och glädje av varandra.

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

OberonsMatte
7

Hoppas att den som hotade med att döda kattungarna sett till att kastrera kattmamman. Annars finns det snart fler kullar att döda.

Sajtvärd Katter iFokus

Tjeja
3

Det finns både fysiska o psykiska hälso-vinster för katterna med att kastrera så tidigt som möjligt. Samtidigt är risken för allvarliga tonnårsbråk samt revirpissande överallt mindre när de väl kommer i tonåren. Allt fler veterinärer lär sig att kastrera tidigt så försök att hitta någon som kan göra det så tidigt som möjligt innan de blir könsmogna! Då slipper dem utveckla sina aggresiva och haniga könshormoner i samma utsträckning och kommer må bättre hela livet av det. Dessutom skulle både du o kissarna vinna i långa loppet av att du behåller båda så de har varandras sällskap o någon att vara "katt" med. Tänk på att friska innekatter lätt kan bli 20 år. Och under den tiden är chansen att du i perioder kommer vara borta långa dagar mycket stor. Lycka till och eloge till dig som räddat de fina kissarna! ♡

[AmandaBorg]
0

#5  Jag skulle gärna behålla båda, men min sambo är inte lika sugen på att ha två busiga kattungar samtidigt. Vi har dessutom en hund och har tänkt skaffa en till hund framöver, och jag är väldigt sugen på fåglar också. Bör tilläggas är att vi bor i en tvåa… Jag kollar dock runt efter större bostad. Men ja, jag är i alla fall sugen på att behålla båda så vi får se hur det blir. 🙂

#7 Jag är fullt medveten om att det ger många fördelar med kastration, men jag tackar för ditt inlägg, du skrev en del jag inte tänkt på. 🙂 
Att katter kan bli så gamla vet jag. OM vi bara behåller den ena av kissarna kommer den vi behåller självklart inte vara ensamkatt resten av sitt liv, utan då kommer vi att skaffa en till i framtiden när vi bor större. Om det bara var upp till mig hade jag behållit båda utan tvekan, men nu finns det ju en till person som måste få vara med och bestämma (även fast jag oftast får som jag vill 😉).

Leritza
1

Två busiga kattungar borde väl va enklare än en. Min äldsta var ibland pest och pina i perioder, då jag inte på egen hand kunde leka med henne tillräckligt för att hon inte skulle vara understimulerad. Och då lekte det ändå stor del av dagen när jag var hemma.

[AmandaBorg]
0

#9 Fast vi har ju en hund också (jag menar såklart inte att en hund är samma sak som en kattkompis), så att kattungen skulle bli understimulerad har jag svårt att tro.

[AmandaBorg]
2

Jag tackar för alla era synpunkter, men jag behöver inga fler. Vi kommer som sagt att kastrera och vad gäller att behålla båda eller inte är upp till mig och min sambo.
Jag ville bara dela med mig av min kattlycka med den här tråden. ❤️

Leritza
2

Dock träffat understimulerad katter som bor med hund. Men som sagt ert beslut hur ni gör.

[AmandaBorg]
1

#12 Självklart finns det såna. Men du har inte träffat min hund. 🙂

Tjeja
2

Innan ni bor större så fåglarna kan få ett "eget" rum ska ni nog avvakta med att skaffa sådana.

Det är nämligen plågeri för hundar och katters känsliga öron med fågel skrik så nära som i ett och samma rum.

Men tja.. det vet du säkerligen redan om.. men i alla fall.

Och ja… en hund kan vara en jättebra kompis men kan aldrig ersätta en kattkompis.

Även min erfarenhet är den att ungkatter alltid är busiga och kräver mycket stimulering. Så medan två ungkatter busar med varandra hinner en ensam ungkatt gå i taket och ge sig på allting annat för att få någon eller något att brottas med..

Följden är oftast en raserad lägenhet med en ensam ungkatt men med två kanske bara soffan eller sängen blir rörig och någon enstaka blomkruka råkar  illa ut.. istället för alla hemmets blommor, lampor, väggar och tapeter osv osv..

Skulle din sambo kanske behöva klura lite mer på!  😉

Wellcraft
1

#14 Det finns många olika sorters fåglar.
Vaktlar låter knappt någonting & duvor kuttrar lågt och behagligt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[AmandaBorg]
10

Tänkte bara tala om för er att vi har behållit båda katterna. De och hunden trivs bättre än bäst tillsammans och bästisar alla tre. 🙂

vendelay
1

#16 Vad roligt att allt fungerar! :)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tjeja
3

Ååh vad kul!!! Så skönt att dem hittat varandra så fint! Å snabbt också måste jag säga. :-b Tack för uppdatering, det uppskattas! 😊

[AmandaBorg]
1

#18 Första dagen fräste och klöste katterna efter lilla Doris, efter ett par dagar nosade de mer och mer på varandra, speciellt Hubbe som är den brodern som var mest framåt. Efter inte ens vecka lekte de (okej, mest Doris) tillsammans. Jag hade räknat med att det skulle ta längre tid innan de blev så bra kompisar. Nu gosar och busar de med varandra, de tvättar varandra och de sover tillsammans. Hubbe och Rufus är hur mysiga som helst, trots att de gör mig vansinnig ibland. 🤪

Tjeja
0

Hi hi.. typiska kattungar med andra ord!? 😃 Toksöta supergoa ODÅGOR som man blir galen på men inte kan vara arg på längre när de kommer struttande med oskyldig uppsyn!🐱

[AmandaBorg]
0

#20 Haha, ja precis så är det! 😃

Therese
0
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[AmandaBorg]
0

Okej, nu har jag försökt lägga upp bilder två gånger och det verkar inte funka… Får försöka senare igen. Sajtvärd/medarbetare får gärna ta bort #23 och #24. 🙂

ElisabethB
0

Jag har tagit bort #23 och #24 som #25 önskat.
(Det beror inte på något regelbrott, utan på önskemål från personen som skrivit inläggen.)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[AmandaBorg]
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Rufus när han var världens charmigaste kattunge. 🐱❤️

[AmandaBorg]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Hubert ❤️

[AmandaBorg]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Lite fler bilder på Rufus, som inte alltid är så stilig, men ändå väldigt charmig. 😃

[AmandaBorg]
2

Och en bild på bröderna tillsammans. 😊

[AmandaBorg]
0

#31 Ja, visst är de! 😃

Rufus är en riktig knäkatt och kommer nästan alltid när jag sitter i soffan och ska få plats i mitt knä, trots att jag redan har datorn där. Myskisse. 😍

ElisabethB
0

Vilka söta katter!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Tjeja
0

Åååh så fina!!!  😃😍 Man vill ju bara pussa och borra ner näsan i pälsen på dem! hi hi

Vad skönt att sambon gick med på att behålla båda till sist i alla fall!  👍