Taurin i kattmat
Jag ger inte mina katter industrimat.
De far notfars, getmjolk, keso, tonfisk, stromming, alaskapollock, lax, kyckling, agg (stammer det att man bara ska ge aggulan?)
Tanker pa att de maste ha Taurin, finns bara i industrimat?
Ha det gott
Mejeriprodukter och fisk bör du ge sällan till katt.
Ja man ger bara äggulan, hela om det är kokt men rå äggula är bästa :)
Taurin finns i t.ex köttet.
Läsa på om BARF och börja barfa helt?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Din katts kost är undermålig. Du bör lära dig hur man Barfar en katt för att den ska få i sig allt den behöver. Taurin finns i kött, men olika mycket. Det som är taurinrikt och kanske lättast att komplettera med är hjärta. Dessutom behöver din katt lever samt kalcium samt jod.
Hej och välkommen hit!
Utifrån det du skriver får jag känslan att du barfar dina katter, vilket är det bästa. Jag har läst att de bara ska få äta äggula, men de tar inte skada av lite äggvita någon gång ibland..
Taurin har jag för mig finns i hjärta, men kan vara i någon annan inälvsmat också. Hundochkatt kan mer om barf än mig.. 🙂
Fråga gärna även på barf.ifokus.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#3 Nej, av TS att döma så är det inte Barf. Finns alldeles för många brister i kosten. Taurin finns säkert i lever också, men det är främst för A-vitaminet man ger lever och lever ska Inte överdoseras, det kan vara direkt skadligt. Taurin finns som sagt var i all kött, men olika mycket. Det finns gott om taurin i hjärta, tunga, kalkon. Taurin går inte att överdosera men givetvis kan man inte bara ge taurinrikt mat, då många andra näringsämnen går förlorade.
#4 Ok, jag är tyvärr dåligt påläst när det gäller barf eftersom mina "knäppa" katter inte vill äta rått kött har det inte blivit av att läsa på om det..
Ändrade ang lever, så nu står det hjärta istället. Tack för rättelsen. 🙂
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Efter ytterligare inf. Skippar keson.
OCH, ang. verktyg till barfning, maste jag ha sag? kvarn? ?????
TACK for tipsen.
#6 Nej man måste inte ha såg eller kvarn.
Men skippa fisken med. SAmt getmjölken
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 nej, man måste inte ha såg eller kvarn. Men om katten inte äter tex lever i bit, så kan det vara bra att mala och blanda med övriga köttet. Så får jag göra till min katt för att få i honom den viktiga levern. Men det kan räcka för vissa att att skära i pyttesmå bitar. Som det nämnts i tråden så är inte mjölk- och fisk produkter lämplig kattmat, så det bör inte ges alltför ofta. Vill man ändå ge fisk så behöver man ge E-vitamin tillskott. Och mjölkprodukterna bör vara laktosfria. Enklast är att undvika båda.
Getmjolk skall kunna ges till laktosintoleranta. Borde val vara ok.
Jag har barfat mina katter i snart ett år, läste på massor innan jag växlade över helt och skrev i våras en artikel oom hur man kan göra, samt om fördelarna med rå naturlig föda. Tycker det är toppen att du vill barfa dina katter men ser att du inte läst på tillräckligt ännu. Det är viktigt att både ge rätt sorters mat, och i rätt mängder, för att katten inte ska få bristsjukdommar. Ett grundrecept kan se ut såhär: 60-75% muskelkött. Ge minst tre olika sorters kött, och välj kött som innehåller i genomsnitt 20% fett. 15-20% hjärta från t ex kyckling, nöt eller gris. 5-8% lever. Om du ger kycklinglever kan du ge 8%, men om du ger nötlever ska du ge max 5%. 10-15% ben som katten klarar att äta. Kycklingvinge är bra att börja med! Tänk på att en kycklingvinge består av 50% ben och 50% kött. Om katten inte vill äta ben så behöver du tillsätta benmjöl, t ex Standardt benmjöl, 1 tesked till 200 gram kött. 0,5 mg jod, t ex är Djurapotekets kelp en bra källa till jod utan onödiga tillsatser. Dessutom är det bra att ge 1-2 rå äggula per vecka, för extra boost av vitaminer och fett. Lycka till, och läs på om barf så du vet vad du gör. Men detta är som sagt ett bra grundrecept!
Om det känns krångligt kan du alltid ge färdig färskmat medan du kollar upp hur du ska göra, t ex är MUSH vaisto cat ett väl balanserat helfoder. 59:- för 800 gram, påsen innehåller frusna råa köttbullar på 25 gram styck.