Kastrering av katter
Hejsan, hoppas alla mår bra efter allt jul och nyårsfirande! 🍸
Jag har lite funderingar om kastrering (det heter så även på honor va? Läste att man inte steriliserar katter utan att man tar bort allt så att säga?)
Från vilken ålder kan man kastrera dom? Vilken ålder är den ultimata? Vill varken göra för tidigt eller för sent (dom är innekatter förövrigt). Och kan ni berätta lite om hur tiden är efter? Ska man kastera båda katterna samtidigt eller ta det vid olika tillfällen (vi har två tjejsyskon, Iris och Siri)? Har dom en såndär tratt på sig efteråt och hur funkar det? Jag vill veta allt 😃
Ja kastrering på båda könen :)
Från 4 månaders ålder. vissa går på minst 2 kg vikt :)
Hade gjort det samtidigt så är det gjort :)D
Bättre att göra det innan könsmognad nämligen.
Jag valde att inte ha tratt, utan hade en "tröja" på :)
Det påverkar INTE katterna negativt om man kastrerar tidigt. Ingen skillnad på katten om man gör det vid 4 månader eller 6 månader :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Personligen rekommenderar jag kastrering av honor vid 6-8 månaders ålder. Det finns veterinärer som gör det tidigare, men fortfarande säger många veterinärer nej till att kastrera katter som är yngre än 6 månader.
Vissa låter kastrera katter redan när de lämnar mamman, vilket jag inte bedömer nödvändigt om man har två innekatter av samma kön.
Tiden efter är ungefär som vanligt när de har "nyktrat till" efter narkosen, med undantag att man bör kolla operationssåret ett par gånger om dagen och måste titta till det minst en gång om dagen tills det läkt helt och hållet. De kommer behöva krage och/eller tröja på sig tills såret läkt.
Jag tycker det är en bra idé att kastrera båda samtidigt.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Köpte en sån här till Kiara http://www.kattkompaniet.nu/kattklader/troja-i-love-peace-svart. Fördelen med en tröja är att den inte begränsar katten mer än att den inte kan tvätta sig där tröjan sitter.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Tack för svaren :) Kasterar dom samtidigt då. Och tröja känns bättre, brukar dom acceptera att ha den på sig? Hur länge behöver dom ha en sådan på?
Kiara är livrädd för kragen, har jag märkt. Men tröjan brydde hon sig knappt om. Hade även en katthane förut som var väldigt frusen, så ibland hade han tröja på sig när vi var ute eller skulle till veterinären. Det störde honom inte.
Men det borde räcka med en sån tunnare tröja som jag länkade till, den är mjuk och skön men inte för varm för en katt som inte behöver något för att hålla sig varm.
De behöver ha på sig den så pass länge att året läkt och gärna minst 3-4 dagar efteråt då huden är tunn de första dagarna när ett sår har läkt.
Får köpa tröjor sen :)
Är så glad för alla tips man får här! :) Har inte många vänner som har katter så är skönt o kunna bolla lite tankar med andra.
#6 Det är det kattforum (och andra internetforum) är till för.. Att kunna diskutera och fråga andra med samma intresse som man själv.
Beställ tröjorna 2,5-3 veckor före kastreringen eftersom katter växer fort i den åldern. 😉
Jag hade hundtröja, billigare :)
Man kan ha barnbody med.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det ska jag göra! :) Tack för tipsen frida! Ska kika på detta :D