Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett06-kattmat
Läst 2594 ggr
Lubsan
0

Mat till kattungar

Hej!

Vi har två kattungar som är 15 veckor gamla och har lite funderingar på hur vi ska göra med mat till dom. Dom har haft och har ev fortfarande mask i magen då jag är osäker på om medicinen hjälpte (har tid inbokad för kolla upp bland annat detta)

dom har fri tillgång till torrfoder (dom äter dock inga enorma mängder utav detta) och vi har hittills gett dom 1 påse var om dagen av royal canins blötmat (den är dock för dyr så funderar på att köpa whiskas portionsförpackade mat för kattungar, den innehåller inget socker) bör vi öka mängden till 1,5 påse var om dagen? Dom mjauar såfort vi går in i köket och äter upp maten väldigt fort.

tacksam för svar, har frågat runt lite men har fått väldigt olika svar :)

komigentammie
1

Vad gäller blötmat så ska Mjaus på burk vara en av de bästa märkena man kan få tag i i vanlig butik så hade bytat till de ist. Blötmat är ju bättre för katter än torrfoder dessutom. Även färskfoder. 🙂

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

ElisabethB
0

Ett tips kan vara att prova med Bozita Kitten. Den säljs på djuraffärer och Granngården. Har för mig att den kostar ca 170 kr för 16 tetror på Granngården.

Men gör en succesiv foderövergång. Whiskas innehåller som du skrev inget socker, men deras mat för vuxna katter är inte den bästa, så jag tror inte den är toppklass för kattungar heller.

En tumregel är att det spelar ingen roll hur bra mat man köper om katten inte äter det. Därför är det alltid bättre att köpa lite sämre kvalité om katten inte äter det bästa.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Lubsan
0

Jag tänkte beställa kattmat på nätet nu, blir lite billigare. Sitter och kollar på Bozita, kan man köpa "vanlig" kattmat, dvs inte anpassad för kattungar eller tycker ni jag ska ta den som heter kitten (står att den är anpassad för övergång ifrån mjölk men dom har bara ätit blötmat+ torrfoder ett tag nu)? En sån tetra är ju på 370 g tror jag, vilken mängd hade ni rekommenderat att ge dom per dag? Jag försöker dela upp maten till två eller tre tillfällen.

ElisabethB
1

Bozitas "systermärke" när det gäller kattmat har en smak som de kallar lamm för kattunge, men innehållet är lika som vanlig Mjau i tetra, så jag tycker du kan beställa vuxenmaten. Jag skulle säga att ge hellre lite för mycket än lite för lite nu när de växer. Räkna iaf en tetra om dagen till dina två kattungar till att börja med, sen när de är kastrerade kan du ev dra ner på maten.
Kolla hullet en gång i veckan, du ska kunna känna men inte se revbenen och det ska vara ett tunt lager fett under huden. Så länge dina katter har lagom hull så tycker jag de ska få äta så mycket de vill när de växer.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Carmarino
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har aldrig köpt särskild kattmat för kattungar, helt enkelt därför att jag hade både vuxna katter och ungar samtidigt, och ungarna försåg sig själva med den mat jag dukade fram till de vuxna katterna. De diade fortfarande mamman, men när de blev tillräckligt stora för att så hittade de snabbt vuxenmaten - trots att jag försökte servera den utom räckhåll för dem.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Lubsan
0

Då köper jag vuxenmaten :) I värsta fall får man väl dela det lite om det är större bitar? Men tror inte det är nått problem. Den ena katten ser man revbenen på lite, hon är väldigt smal, men hon är den som äter minst, hon lämnar alltid lite kvar. Däremot mjauar dom såfort man går in i köket även om dom precis har ätit, men det är väl kanske vanligt beteende, dom har slutat förtsöka sno vår mat när vi äter i alla fall (efter att vi fått plocka ner dom från bordet typ tusen ggr ;) ) nu ligger dom bakom oss om vi äter i soffan och kikar på oss mest.

ElisabethB
2

Iom att du ger torrfoder kan Applaws kitten torrfoder och Bozita blötmat vara ett vettigt alternativ. Eftersom hon haft mask nyligen/fortfarande har mask (såg i en annan tråd), så är det antagligen därför hon är för tunn och då kan ett högkvalitetsfoder för kattungar vara ett bra alternativ när det gäller torrfodret. Den kan de fortsätta äta hela livet och inte bara som kattungar.

Lubsan
0

Nu har jag beställt en massa bozita från zoo.se, nån som har erfaranhet av den sidan? Priset var 9.90 kr per tetra (specialpris om man beställde flera stycken). Hoppas dom kommer äta det nu bara, men hittills har dom ätit allt dom kommit över ;) Ska kolla upp detta applaws, får åka till en djuraffär när vi har tillgång till bil nåndag.

ElisabethB
0

Det är inte så många djuraffärer som säljer Applaws, själv har jag beställt det på www.petsonline.se som är det billigaste stället jag hittat att beställa det ifrån.

Caifig
0

Arken zoo har applaws. Jag gav alltid mina kattungar mat så fort de ville ha i princip fram tills kastrering. De får fortfarande fri tillgång till mat men äter inte mer än de blir mätta av. Zoo.se är en bra sida. Snabb leverans och ingen kvittens behövs när de levererar hem. När du byter till ett foder med hög kötthalt måste du fasa in det riktigt långsamt så det inte blir problem med diarré och kräkningar.

[LoveUnite]1
0

min katt fick royal kitten (torrfoder) tills han kastrerades vid 10 månader å då gich vi över till royal sterilised.

men våtfoder har han alltid fått "vuxen"våtfoder.

Lubsan
0

Okej, så hur ska jag dela upp det tycker ni? Ska jsg inte ge den nya direkt varje dag? Eller ska jag blanda ut det lite med det dom fått innan? :)

ElisabethB
1

Det bästa är en succesiv övergång.