Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett06-kattmat
Läst 2244 ggr
[Wildcat1984]
0

Kattmat

Jag undrar lite vad ni anser om kattmat. Det är så att jag har två katter. Den ena verkar må bra av Mjau torrfoder. Men den andra (hon katten) har blivit fettig, men samtidigt ser pälsen torr ut. Fäller mycket ( nu vet jag att inne katter kan ju fälla mycket). Sen är hon något mjällig. Nu har hon fettsvans kan jag tillägga. För övrigt mår hon jätte bra och inga problem med toa delen heller.
Men Jag kanske behöver ge henne nått extra i sin mat för pälsen?
Hon kliar sig inte och har inte kala fläckar eller nått sånt. Jag har  sett detta innan så jag misstänker att det är foder relaterat. Hon börjar bli lite kraftig oxå :-/

Några bra tips?

Tack på förhand!!

ElisabethB
1

Ger du bara Mjau torrfoder? Mjau blötmat hör till det bästa man kan ge, men tyvärr är torrfoder inte speciellt bra för katter och bör därför undvikas i så stor utsträckning som möjligt.
Mjäll och fettsvans är inte normaltillstånd för en katt, så det kan vara bra att låta en veterinär kolla på det.
När det gäller fodret skulle jag rekommendera en succesiv övergång till Mjau och/eller Bozita blötmat och om de ändå visar sig att de mår bäst av att även ha tillgång till torrfoder börja med Applaws, Canagan, Taste of the wild eller Orijen, finns även Ziwi Peak som är bra men väldigt dyr. Några av dessa torrfoder finns att beställa på www.petsonline.se som är helt ok i pris.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[Wildcat1984]
0

Tack för ditt svar. Vi har provat Mjaus blöt mat men dom gillar inte det. Men dom gillar Pussi. Jag föredrar att ha ett foder som man alltid kan få tag i. Vet inte om jag borde prova nått annat en Mjua. Mjau har ett specifikt för kastrerade katter. Det kan kanske vara värt att prova?
När jag pratade med en veterinär om det sa dom att jag skulle prova ett annat foder. Att det var det vanligaste problemet bland katter att det var fel foder för just den katten. Alla är ju olika. Men man vill ju inte byta för ofta heller. Då får dom problem med magen :-/
Den andra katten mår bra på Mjau torrfoder.

ElisabethB
2

Kanske Pussi blötmat skulle vara något då? Ett optimalt torrfoder för katt innehåller minst 80% kött och 20% fett. Jag skulle utifrån din beskrivning inte föreslå något kastreringsfoder eftersom de ofta innehåller ännu mera kolhydrater än foder för okastrerade katter. Katter kan inte tillgodogöra sig något annat än kött, allt som inte är kött omvandlas till fett och/eller bidrar till oregelbundet blodsocker. Därför är det som regel bättre att ge ett högkvalitetsfoder och minska mängden.
Sen finns ju alltid barf - biologiskt anpassad rå föda som man gör själv till sin katt, men det kräver kunskap om näringslära.
Hur ser dina möjligheter att utfodra katterna var för sig ut?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[Wildcat1984]
1

Åh tack för tipset! Har oxå hört detta om kolhydrater och katt.
Skönt att veta att det finns en vänlig själ där ute som kan dela med sig lite av just sådana saker. Utan att man bli dum förklarad… Händer allt för ofta. Därför visste jag inte om jag vågade skriva i ett forum och fråga. Var rädd att någon skulle läsa lusen av mig istället för att dela med sig av goda råd.

"Det är bättre och fråga. Och visa att man är okunnig, än att inte fråga och förbli det" - Okänd

Det går att lösa med att utfodra var för sig.
Hur ofta ska man ge blöt mat? Egentligen. Har hört så mycket olika hela tiden. Så man vet knappt upp eller ner.
Vi har ju gett dom torrfoder nu två gånger om dagen, ibland kan det bli nån gång mera. Fri tillgång går tyvärr inte då vår han katt, äter tills han spyr. Så då ger vi hellre lite flera gånger om dagen. Och det funkar bra för honom.

ElisabethB
2

Man rekommenderar att utfodra katter 3-8 gånger per dag. Så minst frukost, middag och kvällsmål, helst även lunch.
Färre än 3 måltider kan leda till oregelbundet blodsocker, fler än 8 måltider ökar risken för tandproblem.
Detta gäller oavsett om man ger torrfoder, blötmat eller barf.
Därför skulle jag även rekommendera att redan nu utöka antalet måltider till minst 3, enklast borde vara att lägga till ett kvällsmål som de får strax innan ni går och lägger er.

[Wildcat1984]
1

Åh tack så jätte mycket!
Ska verkligen prova detta :-D

ElisabethB
1

Det var så lite. 🙂

Carmarino
1

Mina katter får Pussi blötfoder morgon och kväll. Sedan får de torrfoder i en aktivitetsboll, så att de får jobba lite för maten. Då kan de äta när de vill.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Caifig
0

Mina katter får mat morgon och kväll, sen äter de visserligen inte upp allt på en gång. Att katter måste ha mat flera gånger per dag är myt :) blötmat kan stå framme ett tag också.

[LoveUnite]1
1

Min katt har testat det mesta men till torrfoder håller jag mig till märket Royal.

Torrfoder:
 Whiskas (alla sorter) magen fungerar bra men inte det bästa fodret.
Mjau jag tror han är allergisk, han spydde och fick diarre.
Friskis, han är inte så förtjust men det gick.
Royal fungerar alltid och han gillar det samt bajset är fint och luktar nästan inget.

Blötfoder:
Pussi blir han gasig och lös i magen.
Mjau fungerar bra.
Favorit fungerar bra och den jag köper oftast.
Whiskas fungerar bra men hans bajs stinker jätte mkt.

Så, torrfoder är Royal Sterilised och blötfoder skiftar mellan Mjau och Favorit.

Min katt har fri tillgång till torrfoder och vatten sedan får han 1 portion med våtfoder varje dag. Han är en normal viktig 4,5 kilos katt =) Men han är ute också så han rör sig rätt mkt.

Jag tycker man får anpassa maten efter katten, alla katter tål inte eller gillar inte vissa matsorter som andra katter gör, lite individuellt.
Dock håller jag med att torrfoder är inte den bästa maten för varken katt eller hund.

Valkyrija
0

Mina får bara torrfodret Orijen. De ratar blötmat totalt… Eller den ena slickar bara upp såsen. De får blötmat ibland men de äts väldigt sällan upp.. Orijen är bland det bästa du kan ge i torrfoderväg :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

[HundochKatt]
2

#5 nej, så många gånger behöver verkligen inte en katt äta! Och ingen Barfare av katt utfodrar 8 ggr så där har du helt fel. En vuxen katt räcker det med 2-3 om dagen. En kattunge givetvis fler gånger. Antalet mål, att en katt ska äta ofta kommer faktiskt från torrfoder tillverkarna, framförallt. Försäljningsknep så klart! Till TS. Mjau TORRFODER är bland det sämsta man kan ge sin katt, inte grundat bara på att det är torrfoder (vilket jag anser att man inte ska utfodra en katt med) utan pga av innehållet. En himla massa spannmål är inget en katt behöver äta…. Mjau blötmat och Bozita blötmat är bra produkter däremot och finns i många olika smaker. Mjau finns också i portionspåsar som en del katter verkar tycka bättre om än tetrorna/burkarna, så det finns mycket att prova. Om inte det fungerar så finns det faktiskt färdig Barf för katt numer att köpa. Mush vaisto för katter. Och om inte det heller fungerar så kan man ge någon annan blötmat om det mottas bättre av katten. Även om det är med spannmål i så är det helt klart bättre än torrfoder.

ElisabethB
0

#12 Tror du missförstod. Eftersom jag skrev 3-8 gånger så menade jag inte att folk ger 8 måltider om dagen. Det gör inte jag heller, utan att fler än 8 måltider kan leda till tandproblem.

burmamys
4

Vill bara bidra på ett hörn och skriva att TS fått jättebra svar från Djurskötaren84 😊 Och att jag instämmer helt i antal rekommenderade måltider. En katt som går en stor måltid per dag får en rejäl höjning av pH när den äter, och ett kraftigt insulinpåslag. pH ökningen ökar risken för urinvägsproblem i form av kalciumoxalat kristaller, samt bakteriell urinvägsinfektion. Katters insulin reagerar på förekomst av protein, och alltför få måltider är därför stressande för inre organ. För många måltider (fler än 8) ökar precis som Djurskötaren84 skriver, risken för plack och på detta följande tandköttsinflammation. Sen är det såklart bättre att ge en måltid av biologiskt anpassad rå föda per dag, än att ge processat foder med spannmål och andra tillsatser. Sämst är torrfoder, håller med både HundochKatt och Djurskötaren84 om att torrfoder innebär de största hälsoriskerna. Idealiskt för katten är alltså 3-8 måltider. Såklart väldigt opraktiskt att ge så många mål, men 3 på vardagar (morgon, efter jobbet och innan sovdags) och 4 på helger (lägg till en lunch) är på sikt det bästa för katten. Källhänvisning för detta finns i min artikel 😊 Känns ju helt underbart att fler och fler börjar barfa sina katter! 😃

[HundochKatt]
2

Det är sällan som en katt får problem med kalciumoxalater när man ger rå föda. Jag har lärt mig att det är tvärtom. Utfodrar man ofta så går katten konstant med förhöjda värden. Riskerna ökar betydligt med dåligt foder, anser jag. Men Silvestris kanske kan förtydliga detta om hon ser denna tråd. Förhoppningsvis….

ElisabethB
0

#15 "Riskerna ökar betydligt med dåligt foder, anser jag."
Vi är helt överens om att hälsoriskerna ökar med dåligt foder. Jag tror också vi är överens om vad som är bra respektive mindre bra foder.
Då har vi helt enkelt fått lära oss olika när det gäller antalet måltider, nu har vi rett ut det.. 🙂
Silvertris är varmt välkommen hit till huskatter om h*n vill.

burmamys
2

Ja det vore jättebra om Silvestris hittar den här tråden! Jag har läst att pH höjs i proportion till måltidernas storlek, och att det är när värdet överstiger 7 som det blir negativt (alltså då pH blir basiskt). Vid flera små måltider höjs pH lite grann, har för mig att värdet då varierar 6,3 - 6,9, men vid en stor måltid höjdes pH från 6,1 till 7,6. Rätta mig gärna om jag har fel! Sedan är vi absolut överens om att det viktigaste är att katten får mat av så god kvalitet som möjligt, och att där ligger barf på första plats med spannmålsfritt blötfoder som god tvåa, och torrfoder med socker, spannmål och diverse tillsatser på sista plats! 😊