prob med katt
Har haft min honkatt från ett katthem drygt 1 år nu. Hon är mycket älskad, ompysslad och 10 ggr finare i skick än när jag tog hem henne. Det har gått upp och ner mellan henne och min andra katt (hane). Dom har rykt ihop några gånger och han är väldigt dominant mot henne, men sen finns de stunder dom leker fint och tvättar varandra och sover intill.. Men problemet är att hon kissar i min säng. Det har hänt ett antal gånger nu och jag har sökt info så mycket jag kan och de man kan läsa är att det är något ägaren gör fel. Men jag kan helt ärligt inte förstå vart det felet skulle vara, hon använder lådan utmärkt majoriteten av tiden till att bara nång gång då och då kissa i min säng.. Har testat ha flera lådor, olika sand, rengör den ofta varje dag. Om hon nu skulle hata lådan så skulle hon väl inte använda den alls? Hon mår bra, frisk och kry och jag vet inte vad jag ska göra.. detta har pressat mig ett tag då jag älskar min fina donna. Känner mig hjälplös, en oförstående familj som säger "gör dig av med henne" men så j*vla enkelt är det inte för mig! Jag vet ju inget om hennes förflutna men hon var mycket osäker i början men har öppnat sig och i skrivande stund ligger hon i mitt knä och sussar gott♡ No hate tack! Jobbigt nog ändå och väljer att skriva ifall någon med längre erfarenhet av katt kanske vet vad jag ska göra/testa.
||My Love For Animals Is Immortal||
Det finns flera anledningar till varför katter kissar på fel ställe. Som du skrivit kan det vara något som ägaren gör fel och du verkar ha testat mycket. Det kan också vara att något är fel, hon kanske har ont fastän du inte vet det? Har du tagit henne till en veterinär?
Kattkiss luktar väldigt starkt och även om lukten försvinner för dig så gör den inte det för katten. Om hon ofta kissar på samma ställe (vilket det verkar som, eftersom du bara skriver att det händer i din säng) så kan det bero på att hon känner lukten. Testa någon produkt som "urine off" men annars kan du nog behöva byta ut madrass osv. Lycka till och vad skönt att höra att hon har en så kärleksfull människa som du!
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Är hon gammal? Själv har jag en äldre herre som nyss börjat kissa inomhus. Det händer inte ofta, men han har gjort det ett par gånger. Normalt sett är han både inne- och utekatt och har möjlighet att gå ut när han vill.
Det jag har fått med mig genom åren är att vissa katter kan bete sig så när de är osäkra, rädda eller om det skett en förändring i familjen. En tidigare katt jag hade fick jätteproblem och veterinären förklarade att det kunde vara exempelvis förändrade arbetstider i familjen, vägarbeten i närheten, renovering, nya katter/djur i familjen, barn osv.
Jag skulle föreslå att ändå gå till veterinären och kolla upp det. Det kan vara nåt fel, det kan lika väl vara ett övergående beteende på grund av nåt av ovanstående nämnda saker.
Hoppas du får rett ut det! ❤️
#2 Född 2012. Ja, jag har också hört att det kan bero på osäkerhet men kan inte förstå varför hon skulle vara det.. Då jag är sjukskriven är jag hemma så umgås med mina katter mycket. Ibland känns det som dom "tävlar" om mig fast det kan ju vara nåt jag känner bara jag vet inte, ibland när min hankatt kommer för att gosa så kommer hon snabbt och då sticker han iväg, och min andra katt älskar att sova i sängen så kan det vara att hon vill markera den? Fast när hon väl kissar så är det hela blåsan hon tömmer och inte bara liten skvätt.
Efter vad jag har läst så kan felkissande i ägarens säng absolut bero på osäkerhet. Och du beskriver att katterna inte är helt avslappnade med varandra utan de ryker ihop ibland, och kan mycket väl konkurrera om din uppmärksamhet. Skulle testa detta om det var min katt: *se över lådsituationen, så ingen katt har möjlighet att vakta lådan, att det finns tillräckligt antal öppna lådor med finkornig sand alt krossad pellets (mjukt under tassarna) * ta henne till veterinär och kolla så hon inte har urinvägsproblem som ger smärta/obehag * sätta in Feliway (lugnande feromoner) och se över sovplatser, utsiktsplatser, matplatser för att minimera konkurrens mellan katterna * gärna aktivera med klickerträning, då vänjer sig katterna vid att få uppmärksamhet tillsammans, och det utvecklar kommunikationen mellan dig och katterna, och mellan katterna Hoppas det löser sig! 😊
Tack för era svar!
Det troligaste är att det är något med lådsituationen som inte är optimalt utifrån din honkatts behov.
När katter vantrivs med en lådsituation är det naturligt att de endast då och då ratar den. Deras instinkt att hålla sig till toalett-platsen är väldigt stark, så det krävs höga stressnivåer och motvilja för att förmå sig att gå emot den instinkten.
Så:
Hur många lådor finns det och vilken typ av lådor är det? Vilken sandsort är det i lådorna och hur många gånger per dag rensas den? Hur stort bor du och var är lådorna placerade?
Sajtvärd Katter iFokus
#6 Har testat ha fler lådor men användes inte så nu har jag en stor låda anpassad för 2 katter. Använder four friends kattsand oparf. Lådan rensas ofta då jag är hemma och möjlighet finns till det, är placerad i badrummet, lättåtkomlig men ändå "ifred"
Min katt är duktig med sin låda, men…
När vi flyttade till ny lgh började han helt plötsligt kissa lite överallt, bland annat på min nya säng =(
Han bajsade i lådan men kissade i lägenheten.
Jag hade snabbt därpå besök och han gömde sig ofta också.
Jag testade flera lådor utplacerade i lgh, olika sand osv, ibland hjälpte det och ibland inte.
Jag var rädd han skulle bli en inne kissande katt permanent men sedan en dag slutade han. Någon sa till mig at than kan ha varit stressad, ny flytt, nya möbler, jag jobbade och främmande på besök, mkt som hände snabbt.
Han sköter sig nu, dock kan han kissa i lägenheten när jag är bortrest i flera dagar och han bara har en kattvakt som kommer 1 gång om dagen för att kolla till honom.
Jag antar att… han inte gillar att vara ensam för mkt.
Så kanske din katt är under någon slags stress.
Svårt att säga.
Förhoppningsvis bara något tillfälligt.
Urin problem? (infektion lr så)
Kanske blivit mer kräsen gällande sand och lådor…
Ibland önskar man bara att djuren kunde prata så man förstod dem bättre.
Kan det vara så att hon inte får sin space från den andra katten? Har hon sitt eget krypin?
Jag har haft 3 katter på en väldigt liten yta och det är väldigt viktigt att katterna har sitt eget revir i ens hem. De delar revir men katter är inga flockdjur på det viset utan de vill gärna ha möjlighet att gå undan.
Det behöver inte vara just lådan utan det kan vara matplats, sovplats och såna saker.
Jag bor större nu och jag tycker att katterna är väldigt tillfreds, har ordnat flera "kattställen" åt dem så att de kan gå undan. De äter på tre olika platser och förutom vattenskålar så har jag andra vattenställen åt dem så att de får leta vatten här och där. Tar fram nya leksaker och bort gamla så att de får "nytändningar" och låter bli varandra. Min nervösaste katt sitter högt när han äter för att han är tryggast då tex.
Såna saker kan verkligen hjälpa när man har fler än en katt.
Det kan som du säger bero på väldigt mycket och du har testat mycket, men det kan bero på en väldigt enkel sak.
Min hane som jag hade förr kissade på lampfötter i protest när jag var borta mycket. Lustiga katter är - liksom… "jag tänker INTE kissa i kattlådan om du tänker vara borta såhär mycket" Haha!

Jag skulle köpa en billig vaxduk och täcka sängen med. Det kan bryta ett dåligt mönster. Katter brukar inte tycka om att kissa på plast. En skvätt ättika i tvättmaskinen tar bort urinlukt från sängkläder. Lycka till!