Mask i magen och mat
Hej! våra två katter hade ju mask i magen när vi fick hem dom. Dom har ätit otroligt mycket i början, framförallt den ena som vart ett riktigt matvrak. Nu var det en vecka sedan dom fick andra kuren med stronghold och när jag har hällt upp mat så sniffar dom och äter några tuggor sen går dom iväg o börjar busa istället. Gav dom mat när jag kom hem ifrån jobbet inatt som dom bara sniffade på o gick iväg sen men när jag vaknade idag var den va uppäten iallafall. Tror ni det beror på att dom är friska nu eller är det nått man bör oroa sig för att dom äter mindre? (tror det kan va så att dom inte är jätte förtjusta i kycklingsmaken också)
Stronghold, tar det mask så pass bra?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja enligt veterinären så funkar det mot både skabb (som dom hade i öronen) och mask i magen. Dom har fått två omgångar med en månads mellanrum.
Om du funderar på om masken är borta kan du alltid köpa Kolla masken på apotek. När det gäller maten tycker jag inte att det är någon fara så länge de äter vad de behöver vilket jag tolkar "Gav dom mat när jag kom hem ifrån jobbet inatt som dom bara sniffade på o gick iväg sen men när jag vaknade idag var den va uppäten i alla fall." som.
Härligt att det går framåt med dina pälsklingar! 🐱
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Ja, äter gör ju dom fortfarande men i mindre mängd, eller i alla fall längre tid mellan maten. Vilket iofs är skönt för dom va helt tokiga förut om man åt en macka eller nått, nu bryr dom sig inte lika mycket 😃Men jag tror också att kycklingsmaken inte är någon favvo (synd eftersom jag köpt 8 stycken, haha). Gav dom mat i morse, va borta i sex timmar och då hade dom inte ätit något, provade o lägga upp lite av en annan smak och då glufsade dom i sig. Så får väl skänka bort kycklingsmaken eller ge lite av den då och då.
Eller så lägger du undan den en månad eller två och ser vad de säger då. Tror blötmaten håller i två år i oöppnad förpackning, så det borde vara lugnt.. 🙂
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Det kanske är så att masken är borta, så att det är därför de inte äter så mycket? Har för mig att katter med mask äter mer än vanligt eftersom masken tär så mycket på dem. Men jag kan minnas fel.
När mina katter får mat så ratar de ofta den mat som de gillade några dagar innan, men oftast är den ändå uppäten när det är dags för nästa mål, så dina katter verkar väldigt lika mina. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ja, får avakta lite o prova o ge dom i framtiden :) Men sålänge dom fortfarande äter, är pigga o glada och som vanligt så antar jag att det är så att dom åt mer förut p.g.a masken och nu känner sig mätta tidigare och längre stunder.
Min hona får ofta mask (eftersom hon äter mycket möss och sork). Dom första tecknen på att hon har mask är att hon börjar äta mer och mer, och sen äter hon nästan kopiöst. På somrarna kan det ibland va svårt att se symptomen däremot, eftersom hon håller till utomhus och äter det hon jagar mest. Så går det ett tag till så vänder "storätandet" till slut till att hon knappt äter alls. Det är först då jag ibland kan få syn på masken också, som kommer ut genom rumpan.
Men numera får jag för det mesta i henne maskmedel (droppar i nacken) innan det gått så långt. Och så fort maskmedlet börjar verka, så äter hon inte alls såna mängder.
Så, ja, om dom slutat äta så väldigt mycket, så har medicinen hjälpt mot masken, så som jag ser det av mina egna erfarenheter iaf.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Ja, visst måste det va så. Skönt för dom att slippa va hungriga hela tiden nu! :) tack för era svar :)
Jag brukar alltid ge tablett formen som man köper på apoteket… milbemax tror jag den heter.
Det enda jag ser är att masken försvinner då vet jag att det har fungerat =)