Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett: 04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 3015 ggr
Zolah
0

Hjälp, Min katt dräglar!

finns inga veterinärer vad jag vet som har öppet just nu så tills jag kan ringa imorgon behöver jag hjälp med råd om min katt

Jag har en katthona på 5 år som kastrerades för ca 1 månad sedan.

I förgår så upptäckte jag att hon dräglade, jag blev genast orolig att hon ätit nån blomma som var giftig ( jag googlade alla blommor mina föräldrar hade köpt men fann ingenting ). Sedan var det inte så mycket med det.

Sedan idag så fann jag henne i min tvättkorg, det var väldigt blött på några av kläderna så jag trodde hon hade kissat i korgen. Men det luktade inte urin

Nu när jag kom hem från att ha ätit ute så ser jag att hon dräglat ännu mer, stor pöl under katt trädet. Jag har kollat hon i munnen, kollat extra i rumpan utifall att hon kanske fått problem med att hålla tätt.  Hittar bara saker som kopplat till nosen/munnen.

Jag är orolig att hon kommer bli uttorkad tills imorgon, hon beter sig annars precis som vanligt!

Zolah
0

Nej, jag fann just ett akut nummer kommer försöka se om jag får tag i någon.

tar emot råd iafl utifall jag inte får tag i någon, man vet ju aldrig här i norr

Zolah
1

Fick tag på en jourveterinär, hon tror att det går bra för min madam att vänta tills imorgon.  Men att jag ska hålla uppsikt på om det blir värre

skogstossan
1

Håll väldigt bra koll på din katt nu. Att hon dreglar kan bero på att hon mår illa. Har hon ätit ordentligt under de senaste dagarna? 

Se till att hon äter. En katt som inte äter på ett par dagar kan utveckla fettlever.

bakministeriet.blogspot.com

Zolah
0

har varit hos veterinären nu, dom fann ingenting. hon fick dropp och nån medicin som ska sättas in oralt morgon och kväll, plus ett foder som kanske hjälper.

Hon dräglar fortfarande dock, känns hemskt att inte veta exakt vad som är fel. Om hon inte blir bättre ska hon in igen för mer undersökningar.

Jag håller rätt bra koll, försöker också stimulera så hon dricker mer genom att sprida vattenskålar lite varstans. Hon äter och går på toa, och veterinären kollade tarmarna osv och dom visar på att hon hade ätit.

kattöga
0

Kan hon blivit smått "förgiftad"? Ätit av växter (inomhus eller utomhus) som hon inte mår bra av? Eller någon (människo-) mat som inte är så lämplig för katter? Jag får också en känsla av att hon mått lite illa och därför dräglat? 

Kan pollenallergier utlösa dräglande, nån som vet?

Bra att du har varit till veterinären. Hoppas att hon bara kommer att må bra nu! Vilket hon ju iofs verkar göra trots dräglandet.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
0

Vår hankatt, förresten, dräglar också ganska mycket ibland. Dels när han ligger och sover, då kan det bli nån liten "pöl" på kudden/filten och dels när han spinner. Men inte så mycket att jag har blivit orolig.

Angående #5: Såg nu att du redan kollat upp växterna hemma….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Zolah
0

Hon har börjat drägla mindre nu, har iafl inte sett henne drägla idag.
Igår kom det från mun och nos, och såg lite för tarvligt ut.

Vi ger henne en choklad smakande medicin som heter ' Diarsanyl ', vilket hon hatar. ( förstår inte varför choklad till en katt? ) - hitills dom 2 ggr jag gett henne detta så har det slutat i en brottningsmatch och en katt som påminner mer om en chokladtårta xP

men om det funkar så funkar det.

Kattöga - det var det första jag kollade, för jag vet att en del växter är giftiga så jag googlade utifall att. Hon brukar iafl inte äta av vad som finns kvar framme, så tror inte att hon fått i sig nåt mänskligt påfund. Har inga växter av personliga skäl ( jag dödar allt grönt haha )

Hon har inte visat att hon har ont eller mår illa, hon dreglar bara som en droppande kran. Får hoppas dom bra effekterna som kommit håller i sig och hon blir helt normal :)

kattöga
2

Jag hoppas det inte är choklad i medicinen iaf, eftersom det är giftigt för katter! Men så korkade kan väl inte "djurmedicin-industrin" va?

Kan du blanda medicinen i blötmat eller köttfärs eller nåt för att få henne att äta utan brottningsmatcher? Eller hitta andra vägar för att lura i henne den. Det låter ju inte bra om det blir fajter när hon ska få mediciner. Och hon förstår ju inte varför det ska fajtas…. 

Skönt att katten verkar bli bättre! Håller tummarna för att Diarsanylen hjälper helt! 🐱

Meeow! 

Zolah
0

Om det är äkta choklad blir jag lite shockad då veterinären gav det till migi handen, har varit med om okunnighet då det kommer till råttor men populärdjur som hund och katt så vet jag inte vad ._.  ( medicinen skulle visst vara till både hund katt och häst om jag inte minns galet på det sista )

jag tror inte det går så bra, det är som nutella i konsistensen. Hon blir inte arg men jag får brottas en del ( Jag får göra väldigt mycket mot min flicka, har vant henne med att jag hanterar henne sedan hon var kattunge  )

Hade varit så mycket lättare om de varit piller för dom kan hon äta själv utan att jag ska trycka saker i munnen på henne.

Josefa
0

Kollades kattens tänder? Det är det som jag i första hand kommer att tänka på, när katten börjar dregla mycket. Diarsanyl är stoppande medicin med bra magbakterier, som ges när katten är lös i magen.

Zolah
0

Det var en av dom första sakerna jag kollade själv, veterinären gjorde en närmare koll.

Hon har i nuläget slutat drägla helt vilket är skönt, ska kontakta veterinären och se om jag måste fortsätta ge henne av diarsanylen eftersom hon börjar vara lite negativ om att vara i mitt knä för hon är orolig att jag ska medicinera henne

Candy Blue
0

Oj, här var de länge sedan någon skrev men jag har lite undran om några växter som jag konstigt nog inte såg att det stod någonting om och jag hoppas att ni andra finurliga kattmänniskor kan svara på de :) 

Vi är i katt-tankar och ska förhoppningsvis åka och kika på katt i helgen och då har vi en Garderobsblomma, en orkidé o 2 st fikusar, och jag kunde inte hitta något om dessa och giftighet, men blir ju ändå osäker så hade varit snällt om någon hade kunnat hjälpa mig. Är uppväxt med katt men hade inte direkt koll på vilka växter min mamma hade då.

Tacksam för svar :)

Candy Blue
0

Puffar ^^

Zolah
0

#13 Det är nog bättre att du gör en egen tråd med namnet 'giftiga växter' än att puffa upp min tråd om min katt :) folk tror nog annars att det handlar om Terror

Candy Blue
0

Ok, då gör jag de ^^