Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 2295 ggr
CaptainBunchie
0

Trött och matvägrande kisse?

Vår honkatt, Coco, har varken ätit sin kvällsmat igår eller frukost idag. Hon är väldigt trött och ligger mest och sover/vilar, orkar knappt säga ifrån när vår hankatt, Mu,  kommer och vill busa.

_(Fiy: båda katterna är kastrerade, Coco är 2 snart 3 år gammal. De har alltid fri tillgång till färskt vatten och Canagans torrfoder med free run chicken. Vi ger dem även Mjaus blötmat varje morgon och kväll, som bara Coco brukar äta av. Om det är bra väder och om vi är hemma så kan vi släppa ut dem under dagarna, på vintern går Coco bara ut någon timma innan hon vill komma in i värmen igen, medans Mu inte alls är van vid utomhuslivet och stannar nog helst inne.)

_Vi funderar på om hon är dålig i magen eller något. Häromdagen tog hon en liten extralunch med en fågel ute, och hon har även varit på en blomma vi har haft stående i fönstret ganska mycket (våreld/höstglöd?) och vissa sidor säger att de är ogiftiga, andra att de är giftiga. (Vi har självklart plockat bort blomman.)

Vi kommer nog att ringa veterinären inom kort, men vill gärna höra vad ni har att säga om saken.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Wony
0

När en katt matvägrar är det ofta något rätt allvarligt på gång. En av våra matvägrade och trots ordentliga undersökningar kom de inte fram till något hos veterinären, annat än att han hade en inflammation i tarmarna. En annan av våra katter matvägrade, och då visade det sig att hon hade nedsatt njurfunktion, som de kan bli illamående av. 

Egentligen är det svårt att säga, kan bero på så himla mycket, och har katten inte ätit på länge är det alltid bäst att ringa veterinär, för det kan snabbt bli allvarligt.

CaptainBunchie
0

Ja, det är inte rätt till nu. Visst för att hon kan vara riktigt kräsen och kinkig när det kommer till mat ibland ("Nä matte vad tror du om mig, jag kan ju inte äta blötmat som har stått i kylen! Är du galen?") men nu går det ju inte ens att muta med godis.
Ska försöka få tag i veterinär nu.

_

Uppkatten
0

Jag håller med om att ni bör kontakta veterinär omgående.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

CaptainBunchie
0

Vi har hört med veterinär. De är 90% säkra att det är växten som gör detta, den är alltså giftig.
De sa åt oss att avvakta lite, om hon blir sämre ska vi ta in henne. Hon har troligtvis haft diarée (min mor märkte att det var lite extra mycket i kattlådorna än vanligt), och är därmed antagligen lite uttorkad.
Så nu får hon bo inne på mitt rum och vara lite extra ompysslad. Jag handmatar henne med vatten och blötmat emellanåt (enligt veterinärens rekommendation), och håller alla tummar och tår på att det bara blir som en liten matförgiftning för henne som snabbt går över.

Ska för tusan kasta ut och bränna varenda växt (förutom kattgräs) jag ser nu, usch! 💔

_

Wony
0

Vad bra att ni tar hand om henna så väl! Det är alltid jobbigt när ens katt mår dåligt, och jag håller tummarna att hon blir bättre snabbt!

ElisabethB
0

Bra att du fått tag i veterinären!

Hoppas din katt kryar på sig!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

CaptainBunchie
2

Bara för att uppdatera lite och skriva av mig:
Vi har fortsatt och tvångsmata och tvinga i henne vatten med sked, vilket har fungerat förvånansvärt bra.
Hon har blivit något piggare, och nu för inte alls en lång stund sedan kom min mamma hem och Coco stod och väntade vid dörren, som hon brukar göra annars men inte gjort de senaste dagarna. Därefter trottade hon iväg mot köket lite försiktigt och kollade på oss, samma stil som när hon brukar säga "ge mig min kvällsmat nu". Vi skyndade och slängde fram lite mat, och torrfoder fanns det redan lite. OCH HON ÅT! Både torrfoder och blötfoder. Inte mycket, men hon åt!

Ska ändå in till veterinären imorgon på morgonen, för att verkligen vara på säkra sidan. Håller tummar och tassar för min lilla bebis nu. ❤️

_

Carmarino
0

Hjälper till och håller tummar och tassar för er. 🐱

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Uppkatten
0

Jag tycker det är bra om ni tar henne till veterinären, för det är verkligen svårt att få i katter tillräckligt med vätska om de inte dricker själva. Och en katt som blir uttorkad blir illamående, och då har de svårt att komma igång och äta ordentligt. Det blir lätt en ond spiral.

En katt behöver ca 0,3-0,5 dl vätska per kg kroppsvikt och dygn genom mat och dryck. Det innebär närmare 2 dl vätska per dygn för en katt på 4 kg. Och det har man svårt att få i dem. Veterinären kan spruta in som en vätskepuckel under kattens hud. Den vätska suger kattens kropp sedan upp, så då får katten i sig bra med vätska även om den inte dricker. Vätskar man upp katten hos veterinären så kan det sedan vara lättare för katten att komma igång och äta o dricka för egen maskin.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Wony
0

Vår katt som var uttorkad fick just en sådan vätskepuckel. Det var inte lite vätska heller - och det är bra att vara beredd på att katten inte kommer att uppskatta det. Om morrande och yl kunde döda hade ingen i behandlingsrummet varit levande idag… 

Med det sagt, hade hon vätska så hon klarade sig ett par dygn, även om vi själva tvångsmatade med vätska och blötmat tills hon kom igång och åt under andra dygnet.

Uppkatten
0

#10 Jag har aldrig varit med om att en katt har protesterat mot att få vätska på det sättet hos veterinären… det har alltid gått väldigt bra… däremot har jag själv tyckt att det sett lite läskigt ut när vätskan ibland har "gått ner" i ena frambenet efter några timmar, fast kroppen suger ju upp den rätt snart så det är ju ingen fara. Katten ser bara lite svälld ut i benet under några timmar.  Har vätskat flera katter vid flera tillfällen hos veterinären.

Wony
0

#11 Det kanske beror på vilken mängd det rör sig om. Vår katt var rejält uttorkad, såpass att veterinären knappt kunde ta blodprov på henne, på kvällen dagen innan julafton och hon hade dåliga njurvärden och behövde vatten fort. Hon fick väl ca 0,7-1 liter vatten, och då var det inte fråga om att det vandrade ner i benet, snarare att hela hon blev rätt "plufsig"

Ska kanske tillägga att hon är en petit dam på knappa 3 kilo. Jag gissar att de katter du fick uppvätskade kanske inte fick så mycket vätska?

Uppkatten
0

#12 Nej, i mina öron låter det inte som en normal mängd vid uppvätskning av ordentligt uttorkad katt (jag har själv haft njursjuk katt).

Jag skulle nog inte ens tillåta veterinären att pumpa i katten den mängden vätska på det sättet. Hellre vätska upp flera dagar i rad med "normal" mängd, eller sätta katten på dropp.

Wony
0

#13 Alternativet var att åka med katten ytterligare 18 mil utöver de 4 milen till vår veterinär (hon blir dessutom lätt  åksjuk och väldigt stressad vid transport) till ett inhumant dyrt djursjukhus där vi dessutom upplevt att många veterinärer inte kan hantera katter.  Den katten blir  extremt stressad av den djursjukhuset och att lägga in henne över julhelgen där kan jag inte se som annat än att plåga henne. Kliniken vi har som standard kan nämligen inte lägga in djur mer än över dagen. 

Och ja, det behövdes så mycket vätska. Jag litar fullständigt på vår veterinär, och om han bedömer att det är så hon ska behandlas, så gör vi så.

Sedan om det anses rätt eller fel av andra som inte känner katten, det är en helt annan sak.

CaptainBunchie
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi varit hos veterinären. De undersökte henne och hittade inga fel. Men hon fick 'en dos' dropp/vätskepuckel. Köpte även med oss speciell mat som vet rekommenderade med lite mer energi-innehåll.
Hon tyckte inte det var kul alls, men protesterade ju inte direkt heller. Tror att hon vet att det är ingen vits med att protestera, hon är ju smart tjejen.

Så nu är det bara att hoppas att hon blir som vanligt. Annars kommer hon att behöva läggas in.

Så vi håller fortfarande tummarna och tassarna, även om det ser positivt ut. (Peppar peppar, ta i trä.)

Ska f.ö. antagligen testa att köpa hem en vattenfontän åt katterna, som kanske kan hjälpa till att de blir mer sugna på att dricka. Någon som rekommenderas?

_

ElisabethB
0

Det var riktigt goda nyheter! Vi håller tummar och tassar för tjejen här.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

CaptainBunchie
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Goda nyheter! ❤️
Vår lilla missa verkar återhämta sig helt! Har betett sig som hon normalt gör de senaste dagarna. Ätit hela måltider (om inte mer för att ta igen svältperioden).
Som när man råkar gå upp mitt i natten eller tidigt på morgonen och ser att katterna leker i full fart.

_