Avmaska katt med kiselgur?
Jag har en äldre hankatt (kastrerad utekatt) som är väldigt mager över ryggen men tjock om magen.
Jag misstänker mask.
Han accepterar inte att få sig itryckt avmaskningsmedel i tablettform så jag funderar på kiselgur?
Är det någon här som har erfarenhet att använda det?
Agneta
hur ska du få honom att vilja äta kiselguren? ska du strö över de på maten?
Då kan du lika bra gömma tabletten i maten.
ALLA katter går att få in tabletter i.
Jag har haft katter i hela mitt liv och aldrig någonsin inte fått i en tablett även som jag så fått vira in hela katten i en handduk och tvinga ner den med tablettgivare och sen ge katten vatten i spruta så den sväljer ner den ordentligt.
Men om jag ska besvara din fråga, så har jag hört folk göra detta med kiselgur och även strö ut för att förhindra ohyra i pälsen men vet ej hur beprövat det är men jag skulle aldrig göra det själv. Men det är bara vad jag hört om det. 😉
Det bästa är att köpa "Kolla masken" på apotek, men om han inte bajsar inomhus kan det vara svårt.
Då har du egentligen två alternativ kvar:
Avmaskningsmedel i tablettform (man kan göra antingen som lillelull föreslår eller använda en tablettgivare som man kan köpa på apotek).
Avmaskningsmedel i pastaform (inte spagetti då) som man ska ge i tre dagar. Flubenol är ett exempel på avmaskningsmedel i pastaform.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Det finns också en spoton-avmaskningskur som man droppar i nacken (likt fästingmedel). Profender heter den.
Den är receptbelagd, så man får gå till veterinären och be om recept och sen hämta ut den på apoteket.
Det är nästan omöjligt att få i henne tabletter, även om man gömmer dom i maten (krossade), särskilt på sommarhalvåret, då hon mest äter sin egen fångst från naturen. Så några droppar i nacken är mycket lättare. Och det har fungerat jättebra hittills.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!

Har du testat att presentera tabletten som den är? Min mamma försökte truga i min katt tabletter vilket gick sådär… Men det var bara att ge honom tabletten på ett fat och åt han upp den självmant.