Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 1715 ggr
Bill&Bull
0

Blod i avföring (katt)

För en liten stund sen va min hankatt på lådan och bajsade. När jag skulle ta bort så ser jag att några av sandkornen som fastnat runt bajset är rött! Inte mycket, min första tanke var "vad har han ätit" men antar att det är blod. Han springer och leker som annars efter tömning nu men är detta nåt farligt?

||My Love For Animals Is Immortal||

catcult
0

Tror inte att det är någon anledning till oro än. Har han varit hård i magen? Ibland kommer det ju lite blod om man varit hård i magen, det är relativt vanligt att blodkärl spricker och det ser otäckt ut men är inget att bekymra sig över.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Bill&Bull
0

Jag försökte tänka efter lite och ibland har han ju bajsat "bitar" eller vad man ska säga, och vad jag förstått så kan det bero på att de är hårda i magen. Men detta var första gången jag sett blod. Och han verkar inte irriterad i rumpan eller så. Finns det nåt jag kan ge han för att lösa upp lite?

burmamys
0

Nu vet jag inte vad han får för foder, men blötmat går annars bra att späda med lite rumstempererat vatten. Torrfoder är ju bäst att undvika men om han inte äter blötmat kan du iallafall ge lite rå äggula. 🙂

Bill&Bull
0

Han brukar alltid bajsa på natten så jag ser det på morgonen när jag ska rensa lådan, men imorse var det inget! Jag blir nojig nu att han är förstoppad. Han har slickat sig i rumpan lite som att han är irriterad där. Han får både torr och blötfoder, ska jag ta bort torrfodret ett tag? Han älskar ju torrfoder så kommer väl bli galen :p Äggula har jag testat förut att ge men det vill han inte ha. Finns det nåt annat att ge/köpa? Ska jag köra med skonkost istället kanske? Förlåt för massa frågor här ;) Han beter sig som vanligt förövrigt.

burmamys
0

Tror inte det är någon fara 😊 Men om han fortsätter vara hård i magen kan du testa att ge minimalt med torrfoder och mest blötmat (minst 80% blötmat t ex), och blanda i lite vatten i blötmaten. Du kan även köpa Fortiflora och strössla eenfjärdedels påse på blötmaten vid varje måltid. Fortiflora innehåller goda tarmbakterier som normaliserar tarmfloran.

Uppkatten
0

Problem med analkörtlarna kan ibland ge någon droppe blod vid tarmtömning hos katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annakarin_li
0

Låter som han kan ha släppt ut lite analvätska. Min ena kille gör det ibland i samband med toabesök.  Håll lite koll om det kommer mkt "rödaktig vätska" (om det är blod skulle jag söka veterinär direkt) eller om din katt börjar kana på golvet, slicka mkt vid svansroten. Då kan veterinären behöva tömma analkörtlarna.